Porin markkinoinnin asennemuutos on tehty jo - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Porin markkinoinnin asennemuutos on tehty jo

Kirjoittaja muistuttaa, että Porin kaupungilla taitaa olla yksi maan laajimmista omista tuoteperheistä.

18.11. 19:15

Porin kaupunginvaltuutettu Timo Aro nosti laajasti esiin Rauman kaupungin markkinointia Satakunnan Kansassa 17.11. julkaistussa kolumnissaan. Tämä on hienoa – sydämessäni läikähtää aina lämpimästi kun kaupungit, tai mitkä tahansa yhteisöt ja yritykset, panostavat markkinointiin. Tätä lisää!

Harmillisesti Aro tulee samalla kyseenalaistaneeksi Porin kaupungin markkinointitekemistä, peräänkuuluttaen asennemuutosta ja ottamaan naapurista mallia.

Onkin varmasti syytä perata hieman myös Porin tekemisiä viiden viime vuoden ajalta.

Porin kaupungin osallistava brändiuudistus palkittiin ainakin kolmella eri kansallisen tason tunnustuksella, ja se loi kokonaan uuden tavan luoda kaupunkien brändejä, jota useat muut kaupungit ovat menestyksekkäästi toisintaneet.

Uudistuksen jälkeen kaupunki lähetti entisille porilaisille 13 000 rakkauskirjettä aiheuttaen somemyräkän ja pokaten tästä myös kaupungin mainetekopalkinnon. Muita aisteja Pori lähti kutittelemaan lanseeraamalla maailman ensimmäisen kaupungin tuoksuihin perustuvan hajuveden, Eau de Porin.

Yyterin markkinointi valloitti ensin Helsinki-Vantaan lentokentän ja tämän jälkeen Kampin kauppakeskuksen valokuvanäyttelyllä. Yyterin tekeminen palkittiin tänä vuonna kunniamaininnalla kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa ja tuloksia sai väistellä kesällä täpötäydellä rannalla.

Pori on näiden lisäksi muun muassa lanseerannut kaupungin oman etujärjestelmän, Muuttovoitto-sovelluksen ja innostanut ihmisiä neulomaan Pori-aiheisia asusteita. Näiden päälle tulevat vielä jatkuvan markkinoinnin toimet somessa, verkkopalveluiden kehitys ja Yyterin alueen panostukset.

Niin ja Porin kaupungilla taitaa olla yksi maan laajimmista omista tuoteperheistä - joka esimerkiksi lanseerausvuonnaan kasvatti kaupungin tuotemyyntiä 300 prosenttia.

Parannettavaa on toki aina, mutta uskoisin, että ainakin kaupungin markkinoinnissa Aron peräänkuuluttama asennemuutos on jo kauan sitten tehty.

Juuso Kemi

toimitusjohtaja Staart Oy

Helsinki

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut