Porin suurlukio voisi toimia veturina joukkoliikenteen kehittämiselle - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Porin suurlukio voisi toimia veturina joukkoliikenteen kehittämiselle

Keskustelu Porin suurlukion ympärillä jatkuu. Kirjoittajan mukaan joukkoliikenteen kehittämisessä voisi ottaa mallia Oulusta, jossa tutkittiin erään runkolinjan olevan kilpailukykyinen henkilöautoliikenteelle, ja samalla linja kasvatti palvelutasoa laajemminkin alueella.

17.11. 19:00

Auto- ja pyöräkaupungiksi leimautuneella Porilla olisi nyt loistava tilaisuus saattaa joukkoliikennepalvelut ajanmukaisiksi siirtämällä katse suurlukion opiskelijoiden henkilökunnan autojen pysäköintiongelmista (SK mielipidepalsta 17.11.) joukkoliikenteen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Suurlukion opiskelijoiden ja henkilökunnan osoitetietojen irrottaminen henkilötiedosta, niiden yhdistäminen lukujärjestystietoihin sekä käsittely paikkatieto- ja liikenne-ennusteohjelmilla tuottaisi aineiston, jota voisi käyttää linja-autoreittien suunnitteluun.

Oulussa Linnamaan kampusalueen joukkoliikennearvioinnissa todettiin yhden moottoritietä hyödyntävän runkolinjan olevan kilpailukykyinen henkilöautoliikenteelle, ja samalla linja kasvatti palvelutasoa laajalla alueella. Runkolinja tarkoittaa tiheää vuoroväliä ja keskustan ulkopuolella olevilla pysäkeillä on paikka pysäköidä oma auto tai muu kulkuväline siirryttäessä bussiin.

Porissa ei ole moottoritietä, mutta kakkostieltä on melko nopea yhteys suurlukion suuntaan.

Joukkoliikenteen houkuttelevuutta voisi lisätä varustamalla Lavian, Ahlaisten ja Meri-Porin suunnasta tulevien bussien jokaisen selkänojan taustat näytöillä, joita näkee naapurimaassamme Virossa. Kalusto on hankittavissa kilpailuttamalla palvelu. Monessa kodissa oltaisiin myös tyytyväisiä, jos tarve mopoauton hankintaan poistuisi hyvien joukkoliikenneyhteyksien takia.

Autokeskeisyyteen liittyy myös ilmiö, jonka Julia Liljegren ja Nelly Pitkänen toivat esille (SK 17.11.). Ellei muuta keksitä, syntyy kilpailu viimeisestä autopaikasta. Kilpailussa on aina häviäjä. Koulun tarkoitus ei ole valmentaa kilpailussa voittamiseen.

Tasavallankadun sulkemisen sijaan kadun voisi varustaa aamulla ja iltapäivällä voimassa olevalla ”kiss and ride”-liikennemerkillä. Se tarkoittaa saattoliikenteen sallimista, jossa henkilö jää pois auton kyydistä.

Sakari Aalto (vihr.)

Ulvila

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut