Satakunnan ratahankkeet pantava tärkeysjärjestykseen - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Satakunnan ratahankkeet pantava tärkeysjärjestykseen

Kirjoittaja heittää pallon Satakuntaa koskevien ratahankkeiden edistymisestä Satakuntaliitolle ja maakunnan kansanedustajille.

11.11. 22:00

Asko Eriksson (SK 6.11.) kirjoitti mielenkiintoisen mielipiteen Satakunnan ratahankkeista. Tosiasiahan on, että Porin ja koko Satakunnan liikenneyhteydet ovat huonot. Tämä koskee niin maanteitä kuin raideliikennettäkin. Erityisesti ilmastolliset syyt puoltavat nyt raideliikenteen kehittämistä.

Eriksson luettelee kaikki ehdotetut hankkeet. Satakunnan kansanedustajat ovat tehneet hyvää työtä Pori–Tampere-radan saamiseksi valtakunnalliseksi digiradan pilottikohteeksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, tämä ehdotus on jo hyväksytty.

Muita esillä olleita ehdotuksia ovat ns. Urpo-rata eli rata, joka jatkuisi Uudenkaupungin ja Rauman kautta Poriin. Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa, että tämä ratahanke nousisi vakavasti otettavaksi.

Toinen hanke, joka on uudelleen kaivettu naftaliinista, on Pori–Parkano-rata. Kun olin jo 1980-luvulla taistelemassa radan säilyttämisen puolesta, tuntuu nyt vaikealta kuvitella, että rata kunnostettaisiin uudelleen. Kankaanpääläinen kansanedustaja Jari Koskela (ps.) uskoo kuitenkin, että rahat hankkeeseen löytyvät.

Eriksson mainitsee, että ehdotukseni oikoradasta Porista Kokemäen, Huittisten, Forssan ja Karkkilan kautta Helsinkiin olisi uusi. Itse asiassa esitin ajatuksen oikoradasta ensimmäisen kerran jo yli kymmenen vuotta sitten. Silloin ei vielä tiedetty mitään esimerkiksi Tampereen ja Turun tunnin radoista. Nyt on vielä niin sanottu itärata Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin päässyt kehitettävien ratojen joukkoon.

Maakunnan edunvalvonta kuuluu lain mukaan Satakuntaliitolle, joka yhdessä Satakunnan kansanedustajien yrittää edistää maakunnan kehitystä. Satakuntaliiton ja kansanedustajien pitää yrittää löytää mahdollisimman monia yhteistyökumppaneita. Yksi pieni maakunta ja vaalipiiri ei saa hankkeita etenemään.

Koska kaikkia ratahankkeita ei mitenkään saada toteutetuksi, on Satakuntaliiton tehtävä asettaa ratahankkeet tärkeysjärjestykseen.

Kysymys on myös ajasta. Esimerkiksi oikorata Pori–Kokemäki–Huittinen–Forssa–Karkkila–Helsinki on pitkän ajan projekti, joka kuitenkin pitäisi saada hyväksytyksi kehitettäväksi hankkeeksi.

Oikorata mahdollistaisi vaikkapa työskentelyn Helsingissä ja asumisen Satakunnassa. Oikorata tekisi myös kalliiden lentokoneiden vuokraamisen tarpeettomaksi.

Erikssonin kysymykseen ”etenevätkö ratahankkeet” vastaus riippuu nyt Satakunnan edunvalvojien kyvystä ja tahdosta.

Mikko Elo

valtiopäiväneuvos

Pori

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut