Etenevätkö ratahankkeet? - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Etenevätkö ratahankkeet?

6.11. 21:00

Satakunnan Kansassa on ollut viime aikoina useita kirjoituksia Satakunnan mahdollisista ratahankkeista. Toimittaja Kari Suni kirjoitti (17.10.) Rauma–Kokemäki-henkilöjunaliikenteen palauttamisesta. Toinen aihe koski Pori–Tampere-radan ja Rauman radan saamista valtakunnallisen digiradan pilotti- ja kehittämisvaiheen avauskohteeksi. Satakunnan vaihtoehdon kanssa kilpailee myös Turku–Karjaa-rataosuus.

Toimittaja Ville Hammarberg kirjoitti puolestaan (26.10.) Urpo-ratahankkeesta, joka on ollut seutukaavassa jo vuosia. Se koskee Turku–Uusikaupunki-radan jatkamista Rauman kautta Poriin. Tämä suunnitelma on nyt kaivettu uudestaan päivänvaloon Porin kaupungin aloitteesta.

Siihen liittyisi vielä Haapamäen radan palauttaminen takaisin liikenteeseen välillä Pori–Kankaanpää. Siinä olisi jo ratalinjauskin valmiina.

Kolmas ja aivan uusi hanke on ollut valtiopäiväneuvos Mikko Elon esille tuoma. Se koskee ratayhteyttä Kokemäeltä Huittisten, Forssan ja Karkkilan kautta Helsinkiin. Tämä parantaisi ja nopeuttaisi huomattavasti satakuntalaisten matkustamista pääkaupunkiseudulle ja päinvastoin. Rata palvelisi tietty myös tavaraliikennettä.

Nämä kaikki ovat hyviä ja ehdottomasti kannatettavia ideoita. Tosin meikäläinen porilaisena kannattaa tuossa digiradan suunnitelmassa Pori–Tampere-radan ja Rauman radan vaihtoehtoa.

Rahaa tämä ja yllä mainitut muutkin ideat ja suunnitelmat vaativat paljon. Yksistään Urpo-hankkeen kustannukseksi laskettiin aikanaan 219 miljoonaa euroa. Nyt se on tietysti aivan jotain muuta.

Siitä huolimatta näiden hankkeiden toimeenpanoa kannattaa jatkaa. Jo ilmastonmuutoksen takia näitä ei voi sivuuttaa. Sähköautojen varaan ei voi kaikkea tulevaisuuden liikkumista laskea.

Tässä on satakuntalaisille kansanedustajille, elinkeinoelämälle ja meille tavallisille maakuntalaisille haastetta yllin kyllin. Kansanedustajista digiradan pilottihanketta ovat jo kannattaneet Eeva Kalli, Jari Myllykoski, Kristiina Salonen ja Heidi Viljanen.

Hyvä niin, mutta nyt työ vasta alkaa.

Asko Eriksson

Pori

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut