Nyt kiireesti vetytankkausasemien infraa rakentamaan? - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Nyt kiireesti vetytankkausasemien infraa rakentamaan?

16.9. 19:51

Eurooppa pyrkii nollaamaan hiilidioksidipäästönsä. Yhtenä energiamurroksen ratkaisijana on nähty vetytalouden tuomat mahdollisuudet. Vihreällä vedyllä voidaan siirtää ja varastoida energiaa päästöttömästi.

Euroopassa Saksa ja Hollanti ovat etunenässä siirtymässä vetyyn liikenteen energialähteenä. Saksan hallitus on jopa ilmoittanut nostavansa polttokennovetytekniikan autoteollisuudessa maailman ykköseksi vuoteen 2022 mennessä.

Vetyautojen suosio on vahvassa kasvussa ja vedyn tankkausinfraa rakennetaan kiihtyvällä tahdilla.

Suomessa vedyllä kulkevilla autoilla ei voi ajaa, sillä vedyn tankkausasemia ei meillä ole.

Miksei? Alan osaamista Suomesta kyllä löytyy.

Esimerkiksi Woikoski Oy:llä on yli sadan vuoden kokemus vedyn valmistuksesta. 2000-luvulla yritys on panostanut voimakkaasti ympäristöystävälliseen vedyn tuotantoon, logistiikkaan ja käyttösovelluksiin. 2016 Woikoski oli mukana EU-hankkeessa, jossa demonstroitiin innovatiivista ratkaisua tuottaa vetyä aurinkoenergiaa käyttäen.

Samana vuonna Woikoski lanseerasi yhdessä Kokkolan vetylaitoksen kanssa ensimmäiset vedyn tankkausasemat muun muassa Göteborgiin. Suunnitelmissa on varmistaa polttoaineen saatavuus kasvavalle kysynnälle Euroopassa.

Suomella ei ole varaa pudota vetytalouden kelkasta. Vedyn tankkausinfraa on lähdettävä rakentamaan kiireen vilkkaan.

EU:n elpymispaketista saatava 2,9 miljardin euron tuki mahdollistaa hankkeen rahoituksen. Hopi, hopi!

Sakari Herranen

Merikarvia

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut