Pirstaleinen tiedonhallinta vaikeuttaa koulutuksen kehittämistä ja arjen työtä - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Pirstaleinen tiedonhallinta vaikeuttaa koulutuksen kehittämistä ja arjen työtä

4.9. 17:00

Koulutuspoliittisen selonteon mukaan ”luodaan eri koulutusasteita ja -aloja ylittävää palvelutarjontaa sekä tuetaan ammatillisen koulutuksen, lukiokoulutuksen ja korkeakoulujen koulutuspalveluiden, tilojen, laitteiden sekä henkilöstön yhteiskäyttöä.”

Visio jää utopiaksi ilman saumatonta yhteistyötä ja yhteentoimivaa tiedonhallintaa. Tällä hetkellä koulutuksen järjestäjät käyttävät monia erilaisia ja eritasoisia tietojärjestelmiä, joilla hallitaan opiskelijatietoja, opetuksen suunnittelua ja toteuttamista, työssäoppimista, henkilökohtaistamista, arviointia, opetustiloja, taloutta sekä muita koulutuksen järjestäjän toimintaan liittyviä tietoja.

Huonosti yhteen toimivat ja pirstaleiset tietojärjestelmät vaikeuttavat koko koulutusjärjestelmän toimivuutta, koulutusasteiden ja oppilaitosten yhteistyötä sekä opettajien ja opiskelijoiden arkipäivän työtä. Järjestelmien välille koodatut monet rajapinnat muodostavat myös merkittäviä tietoturvaan liittyviä uhkia.

Yhteentoimiva kansallinen opintohallintojärjestelmä tukisi rakenteellisia uudistuksia, mahdollistaisi koulutusasteiden ja -muotojen sekä oppilaitosten välisen yhteistyön. Yhteentoimivat järjestelmät antaisivat myös todelliset mahdollisuudet koulutuksen kokonaisvaltaiseen suunnitteluun, ohjaukseen, arviointiin ja rahoitukseen.

Nyt tarvitaan todellinen digiloikka sujuvaan opintohallintoon ja toiminnanohjaukseen.

Pori voisi ottaa aktiivisen roolin tekemällä OKM:lle ehdotuksen kansallisen opintohallintojärjestelmän kehittämismallista, jossa Satakunnan koulutuksen järjestäjät yhteistyössä OKM:n kanssa rakentaisivat järjestelmän ja pilotoisivat sen toimivuuden ennen kansallista käyttöönottoa.

Jukka Söderdahl

Pori

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: