Satakunta on kokoaan suurempi - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Satakunta on kokoaan suurempi

21.4. 20:45

Satakunta on kansainvälinen maakunta, josta on viety tuotteita ”maailman ääriin” jo 150 vuotta. Maakuntamme yrityskentässä tapahtuu paljon positiivista kehitystä. Viimeisimpiä positiivisia uutisia ovat olleet nikkelintuotannon lähes kaksinkertaistuminen viiden vuoden sisällä Harjavallassa (SK 13.4.2021) ja se, että Tasmanian lautat sittenkin rakennetaan Raumalla (SK 14.4.2021).

Satakunta on vientivetoinen maakunta, jonka menestys on riippuvainen toimivista yhteyksistä, sekä maalla että merellä. Koronakriisi on myös nostanut huoltovarmuuden merkityksen kaikkien tietoisuuteen.

Digitalisaatio näkyy alalla tarpeena tehostaa ja tarkentaa logistisien ketjujen toimintaa entisestään. Kiristyvät ympäristövaatimukset haastavat koko logistisen ketjun niin laivanrakennusteollisuudessa kuin kaikessa kuljetustoiminnassa.

Satakuntaan valmistui ilmasto- ja energiastrategia 15.4.2021, joka luo osaltaan toimintakehyksen logistiikkaketjujen kehittymiselle entistä ympäristöystävällisemmäksi.

Satakunnan meri- ja logistiikkaosaaminen pohjautuu vahvaan koulutus-, tutkimus- ja kehittämisosaamiseen, kirjoittaja muistuttaa.

Maakunnan meri- ja logistiikkaosaaminen pohjautuu vahvaan koulutus-, tutkimus- ja kehittämisosaamiseen. Maakunnassa tapahtuu paljon logistiikkaketjujen kehittämisen saralla. Merenkulussa tutkitaan ja kehitetään älyväyliä sekä etäluotsausta. Maaliikenteessä valtatie 8:n kehitys- ja digiratahankkeet ovat kärkihankkeita.

Satakunnan ammattikorkeakoulun uusi Merilogistiikan tutkimuskeskus vastaa alan nopeaan kehitykseen ja kasvaviin tarpeisiin. Toiminnan keskiössä on logististen ketjujen kokonaishallinta.

Kuljetusketjujen tulee olla tehokkaita, turvallisia ja ympäristöystävällisiä. Tutkimuskeskus kokoaa maakunnan toimijat yhteen merenkulun, logistiikan ja huoltovarmuuden osaamisessa. Tutkimuskeskus on koko maakunnan yhteinen toimija, ei yhden organisaation tai kaupungin.

Satakunnassa on pitkät perinteet ja vientivetoinen teollisuus.

Satakunta on ”kokoaan suurempi” maakunta. Väestöosuuden ollessa 4 prosenttia, maakuntamme tuottaa 6,9 prosenttia ulkomaankaupan arvosta.

Maakunnan yrityksillä on hyvät mahdollisuudet menestyä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Uusia vientimahdollisuuksia niin tuotteiden kuin palveluiden osaltakin varmasti löytyy.

Automaatioklusterin liikevaihto kymmenen vuoden aikana on kaksinkertaistunut. RoboCoast-yritysverkosto ja RoboAI-tutkimuskeskus ovat menestystarinoita. Merilogistiikan yrityksillä ja tutkimuskeskuksella on samat mahdollisuuteen kasvuun.

Kasvu edellyttää suunnitelmallisuutta, yhteen hiileen puhaltamista ja yrityskentän tarpeisiin vastaamista. Maakunnallamme on edellytykset kasvaa kokoaan vieläkin suuremmaksi.

Minna Keinänen-Toivola

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja Satakunnan ammattikorkeakoulun Merilogistiikan tutkimuskeskuksen vetäjä.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: