Ratahanke ei ole enää realistinen - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Ratahanke ei ole enää realistinen

Kirjoittajan mukaan Pori-Parikkala-radan suunnittelu ei ole enää järkevä. Kuvituskuva.­

20.4. 21:19

Satakunnan Kansassa oli uutinen (SK17.4.) suunnitellusta Pori-Parikkala-radasta. Uutinen yllätti ainakin minut täysin. Missään vaiheessa ei tällaisesta ratahankkeesta ole käyty julkista keskustelua.

Ratahankkeen hinnaksi oli arvioitu 700 miljoonaa euroa sähköistämisineen. Suunnitelman oli laatinut WSP Finland Pori-Parkano-Haapamäki-ratatyöryhmän tilauksesta. Rata kulkisi Porista Parkanon, Haapamäen, Jyväskylä ja Pieksämäen kautta Parikkalaan.

Pori-Parkano-Haapamäki rata käännettiin rullalle 1980-luvulla. Olin jo silloin kansanedustaja, ja me kaikki Satakunnan kansanedustajat vastustimme yhteyden lopettamista hartiavoimin, mutta mikään ei auttanut.

En pidä realistisena, että Pori-Parkano-Haapamäki avattaisiin uudelleen liikenteelle. Vanhaa rataa ei enää käytännössä ole. Tärkeä kysymys on myös se, kuka tuollaista rataa käyttäisi. Suunnitelmassa ei todella ole paljon realismia.

Pori tarvitsee kuitenkin ennen kaikkea nopean junayhteyden Helsinkiin. Tampere-Helsinki-yhteyden nopeuttaminen, eli niin sanotun Suomi-radan rakentaminen hyödyttäisi myös Poria.

Toinen, ja minun mielestäni paras ratkaisu olisi junayhteyden Pori-Kokemäki-Forssa-Vihti/Nummela-Helsinki rakentaminen. Tiedän, että esimerkiksi Forssassa on suuri mielenkiinto tuon yhteyden rakentamiseen.

Nyt pitää käydä monipuolinen keskustelu siitä, mikä olisi Porille ja koko Satakunnalle paras ratkaisu. Valitettavasti ratayhteyden Pori-Parikkala ehdottaminen tuntuu huitaisulta ilmaan.

Selvää kuitenkin on, että juna on tulevaisuuden matkustusväline erityisesti ilmastollisesti syistä.

Kirjoittaja on valtiopäiväneuvos Porista.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?