Ennen kuin tunnin junan visiointia jatketaan, pitää liityntäpysäköinti laittaa kuntoon – auton parkkiin saaminen Porin rautatieasemalla epävarmaa - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Lukijalta: Ennen kuin tunnin junan visiointia jatketaan, pitää liityntäpysäköinti laittaa kuntoon – auton parkkiin saaminen Porin rautatieasemalla epävarmaa

Pitäisikö tunnin junan sijaan miettiä ensin nykytilannetta ja siinä olevia puutteita? kirjoittaja ehdottaa.

18.9.2018 18:00

SK:n mielipidepalstalla oli lauantaina (15.9.) kirjoitus, jossa taas kerran, tällä kertaa kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkosen suulla, esitettiin nopeampaa junayhteyttä Porista Helsinkiin. Nykyisellä Pori–Tampere-radalla tasoristeykset rajoittavat junan nopeudeksi 140 kilometriä tunnissa. Kirjoituksessa kerrottiin, että tunnin juna Porista Helsinkiin olisi nykytekniikalla jo mahdollinen. Siinä ei kuitenkaan tuotu esiin sitä, että tunnin juna vaatisi kokonaan uuden radan ja keskinopeudeksi 250 kilometriä tunnissa.

Pitäisikö tunnin junan sijaan miettiä ensin nykytilannetta ja siinä olevia puutteita? Porin asema-alueen liityntäpysäköinti lähes tuhottiin rakentamalla linja-autojen matkustajalaiturit 40...50 pitkäaikaiseen pysäköintiin tarkoitetun autopaikan tilalle.

Samaan aikaan matkakeskuksen käyttöönoton aikaan Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK aloitti toimintansa uusissa tiloissa Asema-aukion vieressä. Joku on tainnut ihan oikeasti kuvitella, että opiskelijoilla ei ole varaa autoihin. Karjalankadun eteläreuna on kuitenkin täynnä autoja ja ne kaikki eivät ole ratapihan sivuun asuintaloja rakentavien rakennusmiesten.

Ja sitten ne rakenteilla olevat kerrostalot. Kenen älynväläys on ollut rakentaa asuintaloja aivan ratapihan sivuun?

Vaikka vaihtotyöt Porin ratapihalla ovat vuosien saatossa vähentyneet, niitä tehdään niin kauan kuin Porissa on teollisuutta. Ratapihan läpi ajaa useita tavarajunia vuorokaudessa ja arkisin ratapihaa käyttää 16 matkustajajunaa. Kuinkahan kauan ensimmäisten asukkaiden muutosta ehtii kulua, ennen kuin alkaa tulla valituksia rautatien aiheuttamasta melusta?

Kerrostaloja rakennetaan alueelle, joka olisi ollut järkevintä kaavoittaa liityntäpysäköintialueeksi. Aseman alueella on enää sorapintainen pysäköintialue, joka yleensä jo seitsemän aikaan aamulla (elokuussa aloittanut juna lähtee arkisin kello 8.15) on aivan täynnä.

Osa paikoista on oikeutetusti varattu VR:n henkilökunnalle. Ratapihan toisella puolella on myös paikoitusalue, mutta se on pitkän kävelymatkan takana.

Porin päättäjien ja toimittajien pitäisi tehdä tutustumismatka Vammalaan ja Nokialle. Ne ovat Poriin verrattuna tuppukyliä, mutta liityntäpysäköinti on hoidettu mallikkaasti.

Mikäli virkamiehet haluavat kokopäivärahareissulle, voi tehdä excursion muutaman tuhannen asukkaan Pännäisiin (Pedersöre, Pietarsaaren naapuri), jossa on sellaiset liityntäpysäköintipaikat, että eteläsuomalaisetkin kadehtivat.

Käytän itse maksavana asiakkaana junaa pari kolme kertaa viikossa. Julkisen liikenteen käyttö on sitä suositumpaa mitä paremmin liityntäliikenne ja -pysäköinti on järjestetty.

Porin matkakeskuksen rakentamisen käynnistyttyä auton parkkiin saaminen Porin rautatieasemalla on ollut epävarmaa. Ennen kuin tunnin junan visiointia jatketaan, pitää liityntäpysäköinti laittaa kuntoon, jotta edes nykyiset junankäyttäjät saadaan pysymään raiteilla.

Kirjoittaja on ratatekniikan asiantuntija (rakennuttajakonsultti) ja ahkera junankäyttäjä Porista.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: