Motiivina leivän turvaaminen 150:lle – Kuljetusliike Kalevi Huhtalassa eletään sukupolven vaihdosta

Tuleva toimitusjohtaja Kati Huhtala ihmettelee, miksi valtio kilpailee yksityisten kuljetusliikkeiden kanssa.

Vesa Saivo
Motiivina leivän turvaaminen 150:lle – Kuljetusliike Kalevi Huhtalassa eletään sukupolven vaihdosta

Jos tarve vaatii, varatoimitusjohtaja Kati Huhtala hyppää rattiin.

Pirkko AaltoPori

Lähes jokaisessa vastaantulevassa autossa nousee lapa, kun Kati Huhtala ajattaa meitä lenkin uunituoreella rekalla. Auto on niin uusi, että osa muoveista on vielä penkeissä.

Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n varatoimitusjohtajan kyyti on pehmeää. Huomaa, ettei Huhtalan tyttötrion esikoinen ole ensimmäistä kertaa ison ratin ääressä.

Kati näyttää valokuvaa lapsuudestaan. Siinä noin 4-vuotias tyttö vaihtaa renkaita isä-Kalevin kanssa. Isä irrottaa etupyörää ja Kati sovittaa tunkkia takapyörään.

– Tällaista se lapsuus Ahlaisten Lampissa oli. Koko ajan pientä askartelua, Kati nauraa.

Vääntyy se tunkki tytönkin kädessä. Isä-Kalevi ja esikoinen Kati renkaiden vaihdossa Ahlaisten Lampissa.

Vääntyy se tunkki tytönkin kädessä. Isä-Kalevi ja esikoinen Kati renkaiden vaihdossa Ahlaisten Lampissa.

Ehkä kuljetuspuoli alkoi jo tuolloin kutkuttaa pikkutytön aivoja. Katista, 38, nimittäin tuntuu, että hän on aina halunnut alalle.

Ei siis ihme, että nuori nainen ylioppilaaksi kirjoitettuaan haki ja pääsi Tampereen yliopistoon lukemaan kauppatieteitä.

– Yrittäjyys on aina värittänyt elämää. Isä on tehnyt paljon töitä, mutta ei lapsuudesta sellaista muistoa ole, etteikö hän olisi ollut läsnä.

Myös äiti Sirpa työskentelee kuljetusliikkeessä.

Kuljetusliikkeessä on viime keväästä eletty sukupolvenvaihdoksen aikaa. Kati on firman kaikkien yhtiöiden pääosakas.

Mutta ei Katille heti varatoimitusjohtajan tuolia osoitettu. Valmistuttuaan hän työskenteli kuljetusten logistiikan parissa Tampereella.

– Tänne oli niin vaikea päästä töihin. Vasta 1,5 vuoden päästä otettiin, hän nauraa.

Silloin elettiin vuotta 2003. Kalevi Huhtala alkoi opettaa tytärtään kuljetusbisnekseen. Oppi kävi kantapään kautta. Kati kutsuu aikaa rikkaaksi. Nimenomaan henkisessä mielessä.

Kati Huhtala on hyvin porilainen. Hän puhuu suoraan ja huumorilla. Naurua riittää, kun Kati muistelee liikematkaa Viroon.

Suu pitää laittaa säkkiä myöten, joten isä ja tytär asuivat samassa huoneessa. Nukkumaan mennessä Katilla yhtäkkiä hätkähti.

– Mä olen viettänyt elämässäni eniten aikaa sun kanssas, hän sanoi isälleen.

– Pitää paikkansa, kuului vastaus viereiseltä petiltä.

Isältään ja äidiltään Kati on oppinut, että periksi ei saa antaa. Jos ongelma ei ratkea yhdellä tavalla, etsitään uusi konsti. Se, mikä luvataan, se pidetään. Onhan luotettavuus on yksi kuljetusalan merkittävimmistä kilpailuvalteista.

Riskit taas liittyvät kustannuksiin ja jämähtämiseen.

– Kustannukset eivät varmaan tule muuttumaan. Tuskin tällä alalla koskaan kultaa vuollaan.

Mutta jämähtämisriskiin voi itse vaikuttaa.

– Paikallesi jos jäät, niin siihen kuolet. Siksi meillä kaluston uusimissykli on viisi vuotta.

Vaikka suomalaiset kuljetusliikkeet kilpailevat ulkomaalaisten kanssa, tämä kisa ei välttämättä kuumenna yrittäjiä niin paljon kuin kilpailu valtion kanssa. VR Transportin vihreävalkoiset rekat ovat monelle yrittäjälle punainen vaate.

– Postin toiminnan jotenkin ymmärrän, mutta VR Transpointin en. Miksi valtion pitää olla mukana tällaisessa bisneksessä?

Katin mielestä edes kriisivalmiuden ylläpidolla ei voi perustella sitä, että maantiellä ajavat valtion rekat.

– Nyt valtio kilpailee vahvasti yksityisten kanssa.

Huhtalan kaikki tytöt pärjäävät tarvittaessa rekan ratissa. Jokaisella on kuorma-autokortti. Katista tuli firman jatkaja, koska muiden kyvyt osoittivat muualle.

– Nuorin siskoni Linda halusi aina kampaajaksi, ja nyt hänellä on oma kampaamo Tampereella. Keskimmäinen Krista työskentelee liikenneministeriössä. Hänen erikoisalansa on älyliikenne.

Kati miettii hetken omaa valintaansa.

– Ehkä halusin myös jatkuvuutta. Kun en voi kirjoittaa kirjaa, niin on ainakin nuo autot tuolla pihalla. Niissä on mun nimi, hän naurahtaa.

Kati luki vastikään tutkimuksen nuorten yrittäjien motiiveista. Tärkein motiivi yrityksen perustamiseen oli raha. Katista se tuntuu oudolta.

– Jos motivaationi olisi raha, en varmaan istuisi tässä.

Hän löytää motiivinsa ihmisistä. Kuljetusliike työllistää 150 ihmistä. Heidän leipänsä on Katille tärkein.

Tuttua on sekin, ettei yksityisyrittäjän elämä tosiaan ole mitään jatkuvaa ylämäkeä.

– On parempia ja huonompia kausia ja sen mukaan on oma eläminen sopeutettava.

Kun Kati vielä oli Tampereen yliopistossa, yksi miespuolinen opiskelijakaveri huokasi, että ”isääs varmaan harmittaa, kun sillä ei ole kolmea poikaa”.

– Hänen mukaansa kaikki olisi sujunut silloin paljon helpommin. Hän oli aivan tosissaan, Kati nauraa.

Muuten Katin naiseudesta ei kuljetusalalla ole tehty numeroa. Ei hän tee sitä itsekään.

– Jos paikalla on 99 miestä ja minä ainoa nainen, en todellakaan vaadi mitään erikoisjärjestelyitä.

Kati Huhtala asuu perheineen Tampereella. Sinne tuli jäätyä opiskelujen jälkeen, mutta ratkaisu on myös logistinen.

– Asiakkaista varmaan puolet ovat muualla kuin Porin seudulla. Tampereelta on moneen paikkaan lyhempi matka kuin Porista.

Mutta milloin Katista tulee toimitusjohtaja?

– Sitten kun isä lopettaa. Ei tässä kiire ole, hyvin meillä on mennyt. Mulle on aivan sama, mitä käyntikortissa lukee.

Kati Huhtala

Varatoimitusjohtaja, Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy

Syntynyt 25.8. 1978

Perheeseen kuuluu avomies Olli ja kaksi lasta Eemeli 8 ja Aino 5

Asuu Tampereella

Harrasti lapsena teline- ja joukkuevoimistelua ja ui kilpaa, nykyisin lenkkeilee.

Viettää vuosittain viikon purjehdusloman, jonka aikana pitää kännykän kiinni ainakin merellä.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös