Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Matti Mattsson: Yksi känni nollaa viikon treenaamisen hyödyt

Nykypäivän urheilijan malli on kaikkea muuta kuin raikuli. Ammattimaistunut urheilu karsii markojantuset. Kirkkain esikuva on Patrik Laine. Hän elää tipattomasti, koska alkoholista ei ole mitään hyötyä. Laine erottu monella tavalla peruspatrikeista mutta raittiudessaan hän on tyypillinen suomalaisnuori. Nuorten asenteet viinalla läträämiseen ovat tiukentuneet koko 2010-luvun ajan. Nyt kuntoilubuumi vie aikuisia samaan suuntaan: entistä terveellisemmäksi ja entistä jyrkemmäksi. Mistä tietää, mikä on sopivasti alkoholia liikunnalliselle aikuiselle? Ja miten kaukana kuntoilijan ja urheilijan kohtuus ovat toisistaan? Haimme vastauksia urheilun ammattilaisilta, joilla on näkemystä ja kokemusta. Rita Niemi-Manninen on kertonut nuoruuden kipuilustaan, jossa alkoholilla oli osansa. Nykyisin hän ohjaa muita elämäntavoissa. Matti Mattsson kehtaa julistaa tavoitteensa, johon kuului myös tipattomuus ennen tärkeää tavoitetta. Jussi Ihamäen ankaruudesta itseä kohtaan oli haittaa omalla uralla. Hän haluaa edelleen elää kuten opettaa. Pippa Laukkasta terveystrendit voivat olla yhtä vaarallisia kuin liikkumattomuus. He kertovat, miten suhtautuvat alkoholiin. Rita Niemi-Manninen 37-vuotias oli menestyjä kilpa-aerobicissa. Hän kärvisteli läpi epäterveelliset elämäntavat ja syömishäiriön ennen kuin aikuistui urheilijaksi. Isä kuoli alkoholistina Niemi-Mannisen ollessa nuori. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja on ohjannut ryhmäliikuntaa kuntosalilla pitkään. Pariskunnat saivat häneltä oppia elämäntavoissa televisiosarjassa, ja hänellä on terveys- ja hyvinvointialan yritys. Ritan pikapuhallustesti Kunnon känni nollaa viikon treenit: Tarua Olut on mainio palautusjuoma: Tarua Kilpaurheilija voi ottaa viiniä aterialla... Lasillisen Kuntourheilija voi ottaa viiniä aterialla... 1–2 lasillista. Toki eipä kuntourheilussa ole niin väliä, koska keho ei ole työväline! Urheilua maistissa? Ei. Urheilua krapulassa? Kyllä. Olen harrastanut liikuntaa krapulassa, esimerkiksi mennyt salille ottamaan kunnon hien päälle seuraavana päivänä. Järkeväähän se ei ole! Näin näen alkoholin ja liikunnan suhteen ”Urheilijoilla ja kuntoilijoilla alkoholiin liittyy kovasti huolenaiheita, että pilaako kokonaisuuden ja palautuuko treeneistä ja muuta vastaavaa. Sen sijaan lasillinen viiniä tai yksi olut ei haittaa tahtia lainkaan. 1–2 lasillista alkoholia on ihan ok koska tahansa. Nollauskänni ei taas ole koskaan hyväksi kellekään, vaikka sitä moni urheilija tekeekin esimerkiksi kauden päätyttyä! Tiedän hyvin alkoholin haitat, mutta juon silti rentoutumiseen ja seurustelun yhteydessä lasillisen jos toisenkin. Se rentouttaa ja siinä ei ole mitään pahaa. En ymmärrä ihmisiä, joiden pitää olla joko tai. Eli jos korkki aukeaa, niin se on menoa. Valitettavasti suomalaisessa kulttuurissa juodaan liikaa ”kaksin käsin”. Se ei ole kovin charmikasta, eikä tyylikästä. Alkoholi on edelleen Suomessa tabu. Alkoholiin tulisi suhtautua rennosti, ja omassa lähipiirissäni ja aiemmin urheilupiirissä siihen suhtaudutaan niin. Lasillinen viiniä silloin tällöin ilman älytöntä örveltämistä tekee hyvää. Itsekin suhtaudun alkoholiin rennosti. Olen aina suhtautunut. Otan jos tekee mieli ja en ota, jos ei huvita. Se on simppeliä. Alkoholi ei ole minulle mikään mörkö. Voin olla juomatta pitkänkin aikaa, no problemo. Kunnon känni kyllä pilaa treenien vaikutuksen ja kroppa palautuu monta päivää. Tykkään ottaa viiniä hyvän ruuan kanssa, ja juoda siiderin saunomisen yhteydessä. Minulla on huono alkoholin sietokyky, ja humallun todella helposti. Pyrin pitämään skumppalasit ja viiniannokset juhlissa kohtuudessa. Tämän kokoinen nainen pirskahtelee melko pienestä! Matti Mattsson Suorasukainen porilainen jäi isosta tavoitteestaan - Rion olympiakullasta - ja muutti sen jälkeen monta palaa elämässään. Valmentaja ja aviosääty vaihtuivat sekä Mattsson lähti armeijaan. Varusmiespalveluksen Santahaminassa on määrä päättyä tämän kuun lopussa. Ohjelmassa seuraavana saattaa olla häämatka, joka jäi väliin vuoden vaihteessa juhlittujen häiden jälkeen. Matin pikapuhallustesti Kunnon känni nollaa viikon treenit: Totta. Jos vetää kovan treenit viikon ja sen lopuksi änkyräöverit, niin menettää saavutetun hyödyn, ainakin osittain. Olut on mainio palautusjuoma: Tarua. Vaikka jotkut tutkimukset väittävät ollutta hyväksi palautusjuomaksi, tiedän paljon parempia. Kilpaurheilija voi ottaa viiniä aterialla... Puolikkaan lasin. Se ei pilaa viikkoa tai kaada maata. Kuntourheilija voi ottaa viiniä aterialla... Riippuu. Kuinka kovaa kuntoilee? Urheilua maistissa? Ei ikinä. Urheilu ja juominen eivät sovi yhteen. Kun urheillaan, niin mennään, eikä meinata. Urheilua krapulassa? Ei ikinä. Urheilija elää niin että treeneissä olisi hyvä olo. Eihän krapulassa ole. Näin näen alkoholin ja liikunnan suhteen ”Se, miten ajattelee ja kokee alkoholin käytön, on täysin ihmisestä itsestään kiinni. Kuntoilijan kohdalla sopiva alkoholin kertamäärä, niin ettei treeni häiriinny, riippuu siitä, kuinka kovaa tekee. Mitä harvemmin juo, sitä parempi, sillä muuten hyöty urheilusta vähenee. Jos joka viikonloppu vetää yhdenkin illan, se näkyy. Kuntoilijalle muutama lasi viiniä aterialla on ok, mutta kun juomisen pitäisi jäädä siihen yhteen tai kahteen. Kuinka monella jää? Jotkut sanovat, että viinillä on hyötyvaikutuksia, mutta mitkä ne määrät oikeasti ovat, jolloin hyötyä saisi... Olin vuoden kokonaan ilman alkoholia ennen Lontoota (olympiakisat 2012) ja ennen Rioa (olympiakisat 2016). Varmaan joidenkin mielestä huippukin voi ottaa, ainakin vähän. Itse halusin olla ilman. Ajatukseni oli se, että jos teen kaiken kisojen eteen, niin sitten tämänkin. Kaikki pois, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti. Silti rento suhtautuminen alkoholiin on hyvä tai parempi kuin absolutismi, jos tekee itselleen liikaa haastetta juomattomuudesta. Silloin asiasta tulee liikaa haastetta, jos se tuottaa stressiä – samalla lailla kuin ruoka-asioissa. Jos joutuu aina mittaamaan grammalleen kaiken ruuan, siitä voi tulla stressiä. Järjenkäyttö on sallittu! Uintipiireissä homma menee enemmäkseen niin, ettei alkoholia käytetä. En ole arkielämässä muiden uimareiden kanssa tekemisissä, mutta tiedän, että ammattiuimareiden elämään kuuluu raittius. Joskus voidaan ottaa, jos on sopiva hetki treenikaudesta. Sellainen voi olla pääkisojen jälkeen. Kesälomalla voi palkita itseään tai kevyemmällä treenijaksolla voi käydä istumassa iltaa. Alkoholi ei ole mikään juttu uimareiden kesken. Ei siitä edes keskustella. En ole nyt valmistautumassa isoon kisaan, kuten olympialaisiin, mutta silti kerrat, kun istun iltaa, ovat todella satunnaisia - kerran keväällä ja kerran syksyllä. Minulle se tarkoittaa nautiskelua ja yhdessäoloa ystävien kanssa. En juo humalahakuisesti, enkä ole ikinä juonut. Uinti on niin kauan ollut kaikki kaikessa, että olen hyvin selvinnyt ilman alkoholia. Se on ollut oma valinta ja ajatusmalli on säilynyt nuoresta asti. Jussi Ihamäki 40-vuotias perheenisä on ammatiltaan liikunnan- ja terveystiedon opettaja. Hän jättää lukio-opettamisen keväällä ja keskittyy aitureiden luotsaamiseen SUL:n valmentajana. Miehen tiedetään herättävän ärsytystä lajipiireissä. Ihamäki oli nuorempana kansallisen tason aitajuoksija ja hän on kilpaillut myös kypsällä iällä. Häntä ajaa valmentajana halu käyttää oppeja, jotka tarttuivat kantapään kautta omalla uralla. Jussin pikapuhallustesti Kunnon känni nollaa viikon treenit: Totta ja tarua Olut on mainio palautusjuoma: Tarua Kilpaurheilija voi ottaa viiniä aterialla... Ei yhtään Kuntourheilija voi ottaa viiniä aterialla... Riippuu tavoitteesta Urheilua maistissa? Ei ikinä. Paitsi ehkä jossain polttareissa leikkimielisessä kisailussa. Urheilua krapulassa? Valitettavasti. Joskus on tullut lähdettyä viihteelle, vaikka seuraavana päivänä on ollut viikon kovin harjoitus. Koskaan en treeniä jättänyt väliin, vaan olen aina kantanut tekemiseni seuraukset. Ehkä siksi kärsin vähän turhaan loukkaantumisista, kun en antanut koskaan armoa itselleni. Näin näen alkoholin ja liikunnan suhteen Minun lajissani yleisurheilussa alkoholilla on aiemmin ollut vahva asema, varsinkin valmentajapiireissä. Olen kiertänyt vuodesta 2009 eteenpäin valmentajan asemassa eri puolilla Suomea ja maailmaa ja tein heti selväksi, etten käytä alkoholia. Ei se ollut vaikea päätös. Uskon, että esimerkkini on myös vaikuttanut jossain määrin muihin valmentajiin. Tällä hetkellä valmentajien ryyppääminen on aika marginaalissa verrattuna 1990-lukuun. Myös urheilijoiden suhtautuminen alkoholiin on aika kielteinen, eikä missään reissuilla tarvitse alkoholin vuoksi ketään hävetä. Fiksua porukkaa yleisurheilupiireissä. Koen olevani esimerkki opettajana ja valmentajana. Käytän alkoholia ehkä muutaman kerran vuodessa. En kehtaisi mennä ostamaan alkoholituotetta kaupasta ”statukseni” vuoksi. Eli omien periaatteideni ja valintojeni vuoksi. ”Ole sellainen kuin opetat”. Nuorempana ei ollut niin paljon järkeä päässä, että ei tällaista asiaa osannut kunnolla ajatella. Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen panostanut huippu-urheiluvalmentamiseen ja samalla muokannut käyttäytymistapojani samaan suuntaan. Runsas alkoholinkäyttö vaikuttaa suuresti palautumiseen ja harjoittelun kokonaisuuteen. Ei känni täysin nollaa viikon treenejä, mutta mitä järkeä antaa tasoitusta muille niin paljon? Alkoholin, kuten oluen, nauttiminen ”palautukseksi” tai siksi, että saisi paremmin nukahdettua, ei pidä paikkaansa. Alkoholi huonontaa aina unenlaatua. Viimeisimpien tutkimusten mukaan edes sillä yhdellä lasillisella ei ole terveyttä edistävää vaikutusta. Jos kuntourheilija haluaa kehittyä ja esimerkiksi laihtua, en suosittelisi alkoholia. Se sisältää lähes yhtä paljon energiaa kuin rasva suhteutettuna määrään/painoon. Jos alkoholinkäyttö on suhteellisen hallittua, kai sitä pari lasillista viiniä voi nauttia silloin tällöin ja bilettää joskus. Ei kuitenkaan joka viikonloppu, jos jotain tuloksia aikoo saada aikaan. Pippa Laukka 46-vuotias mallitaustainen urheilulääkäri nousi liikunnan ja terveyden asiantuntijaksi mediassa viime keväänä. Avoimuus omista syömishäiriöistä ja kova asiantuntemus urheilulääketieteessä tekivät hänestä nopeasti tunnetun myös urheilupiirien ulkopuolella. Laukka toimii naisten jalkapallomaajoukkueen lääkärinä ja hän on Hintsa Performance -yrityksen lääketieteellinen johtaja. Siviilissä Laukka on kovaa kuntoileva triathlonisti ja kolmen lapsen äiti. Pipan pikapuhallustesti Kunnon känni nollaa viikon treenit: Tarua Olut on mainio palautusjuoma: Tarua Kilpaurheilija voi ottaa viiniä aterialla... Pari annosta kerralla satunnaisesti Kuntourheilija voi ottaa viiniä aterialla... Miehillä max 7 annosta kerralla, naisilla 5 annosta Urheilua maistissa? Ei Urheilua krapulassa? Ei Näin näen alkoholin ja liikunnan suhteen Kunto- tai kilpaurheilija voi ottaa nuo edellä mainitsemani määrät alkoholia loma-aikana, ei kisa- tai harjoituskaudella. Nimittäin peruslähtökohta on, että alkoholilla ei ole pieninäkään annoksina todettu olevan myönteisiä terveysvaikutuksia. Sen sijaan runsaampi (yli 3 annosta vuorokaudessa) altistaa erilaisille sairauksille. Alkoholi altistaa vammoille, hidastaa luun muodostusta, häiritsee aineenvaihduntaa ja kasvattaa syövän, lihavuuden sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Minusta suhde alkoholiin on jokaisen oma ja henkilökohtainen asia. Jollekin rennot tavat ja rento suhtautuminen ovat hyviä, jollekin absolutismi. Ei alkoholi ole nykyisin mikään juttu, aiempaa harvemmin edes nuorten keskuudessa. Itse käytän alkoholia, pääasiassa viiniä, silloin tällöin. Juon sitä ruuan kanssa tai viikonloppuisin. Joskus otan saunasiiderin, mutta voin yhtä lailla ottaa kivennäisvettä. Ajatukseni eivät ole juurikaan muuttuneet muutoin kuin siinä, että väkeviä alkoholeja en ole käyttänyt yli 10 vuoteen lainkaan. En pidä väkevien mausta. Juomisessani painottuu makunautinto. Kohtuullista? Päivässä miehillä 2 annosta ja 1 naisilla. Viikossa luvut ovat 21 ja 10. Riskejä? Päivässä miehillä 7 annosta ja 5 naisilla. Viikossa luvut ovat 24 ja 16. Turvallista? Alkoholin terveyshaitat ovat harvinaisia, jos kulutus jää miehellä korkeintaan 3 ja naisella 1,5 annokseen päivässä. Hyödyllistä ja haitallista? Kun alkoholin haittoja on tutkittu, tulosten tulkintaa häiritsee se, että juomiseen yhdistyy tottumuksia, jotka vaikuttavat terveyteen. Suurimmat vaikuttajat ovat tupakointi sekä ravinto- ja liikuntatottumukset. Punaviinillä on antioksidatiivisia vaikutuksia, se voi vähentää veritulpan muodostumista sekä lisätä insuliiniherkkyyttä ja sillä voi olla anti-inflamatoorista vaikutusta. Punaviinin nauttimisen hyödyt nousevat, kun ihminen on keski-iässä ja ottaa maltilla. Olutta kohtuullisesti nauttivilla on täysin raittiita ja suurkuluttajia pienempi riski sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin ja kakkostyypin diabetekseen. Mietojen alkoholijuomien kohtuukäyttö saattaa ehkäistä dementiaa. Raitista? Terveystilastojen valossa absolutisteilla on kohonnut kuoleman- ja sairastumisen riski verrattuna alkoholin kohtuukäyttäjiin. Raittiiden vaaroja olivat istuvasta elämäntavasta ja lihavuudesta johtuvat sairaudet. Joukossa on myös erilaisista sairauksista kärsiviä ja sosiaalisesti rajoittuneita.