Luuletko osaavasi väistämissäännöt? – Testaa tiedätkö, väistääkö polkupyöräilijä vai autoilija

Eniten ristiriitatilanteita ja epäselvyyksiä syntyy, kun pyöräilijä saapuu tielle ja edessä on suojatieviivoitus tai pyöräilijän tienylityspaikka. Kumpi joutuu antamaan tilaa, autoilija vai pyöräilijä? Testaa visassa tietosi ja lue ammattilaisten vinkit, mitä pyöräilyn väistämissäännöistä pitäisi tietää.

Tiedätkö, kuka tässä tilanteessa saa mennä ensin?

21.5. 10:00

Eniten ristiriitatilanteita ja epäselvyyksiä liikenteessä syntyy, kun pyöräilijä saapuu tielle ja edessä on suojatieviivoitus tai pyöräilijän tienylityspaikka.

Kumpi joutuu antamaan tilaa?

Testaa visassa, tunnetko autoilijoiden ja pyöräilijöiden väistämissäännöt.

Lähteet: Liikenneturva, Pyöräliitto

Ajoradan ylitys on vaaran paikka pyöräilijälle

Autoilijan ja pyöräilijän keskinäisissä kohtaamisissa on monta mahdollisuutta erehtyä, mutta yksi on ylitse muiden: kumpi ajaa ensin, kun pyöräilijä saapuu ajoradan reunaan ja aikoo ylittää tien?

Katuun on näissä paikoissa useimmiten maalattu joko suojatieviivat tai pyörätien jatkeen osoittava katkoviivoitus.

Kummassakin tapauksessa pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla, mutta ajojärjestyksen ratkaisevat liikennemerkit.

Korotettu pyöräilijän tienylityspaikka Tampereen Muotialassa. Pyöräilijällä on näissä risteyksissä etuajo-oikeus.

Viivoitus ei ratkaise

Pyöräilijä saa ylittää ajoradan ensin, jos autoilijalle on osoitettu väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla, Stop-merkillä, väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkillä tai liikennevalolla. Tämä on yleisin tilanne.

Autoilija saa ajaa ensin, jos hänen tulosuunnassaan ei ole mitään mainituista liikennemerkeistä tai valo-ohjausta. Tällaisia paikkoja on esimerkiksi Tampereella varsinkin ydinkeskustan ulkopuolella.

Suojatien tai pyörätien jatkeen viivoitus kadussa ei yksin riitä tuomaan etuajo-oikeutta pyöräilijälle.

Siirtymäaika päättyy

Kesäkuun 1. päivänä päättyy uuden, vuoden 2020 tieliikennelain määrittämä siirtymäaika. Tämän jälkeen teillä ei enää saisi olla sellaisia pyörätien jatkeiksi merkittyjä ylityspaikkoja, joista puuttuvat autoilijoille tarkoitetut väistämismerkit.

”Tarkkaa käsitystä minulla ei ole siitä, kuinka hyvin merkinnät on tähän mennessä toteutettu”, Pyöräliiton tamperelainen toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo.

”Jos tällaisia paikkoja kesäkuun alun jälkeen kuitenkin löytyy, niistä kannattaa ilmoittaa tienpitäjälle tai ely-keskukselle.”

Koistinen toivoo, että liikenneympäristöt viestisivät selvästi pyöräilijän ja autoilijan keskinäisistä oikeuksista ja velvollisuuksista.

”Tässä suhteessa olen vähän huolissani esimerkiksi Tampereen Rongankadun rakennussuunnitelmista.”

Polkupyörä on juuri sopivan kokoinen kohde jäämään auton A-pilarin katveeseen. Ratin takana pitää katsoa tulosuuntiin toisenkin kerran.

Tilanne voi yllättää

Liikenneturvan Tampereen-toimiston koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara huomauttaa, että sääntö on vasta sääntö. Äkillisesti eteen tulevat käytännön ajo- ja risteystilanteet voivat aiheuttaa epävarmuutta sääntöjen tulkinnasta.

”Autoilija tai pyöräilijä ei voi oikeassa tilanteessa olla varma siitä, tietääkö vastapuoli olevansa väistämisvelvollinen. Vastapuoli voi tulkita tilanteen toisin ja väärinkin.”

Liikenteen kultaisen säännön mukaisesti jokaisen on oltava valmis tarvittaessa tinkimään oikeuksistaan.

Liikenteessä ei kenelläkään ole varsinaisia oikeuksia, vain velvollisuuksia.

Isomman oikeutta tai päälleajo-oikeutta ei ole kenelläkään, vaikka alla olisi minkä kokoinen menopeli tahansa.

Toisaalta pyöräilijä ei saa ajaa ylityspaikkaan sivuilleen vilkuilematta ja varomattomasti ja luottaen siihen, että muut kuitenkin väistävät.

Kääntyvä vai ei?

Eräs ajotilanne, joka helposti tulkitaan väärin, on ajoneuvon kääntyminen.

Vaikka autossa olisi suuntavilkku päällä, se ei ole vielä kääntyvä.

Mikäli ennen risteystä tiellä on suojatie tai pyörätien jatke, suuntavilkkua käyttävä auto saa ajaa paikan ohi ennen pyöräilijää – sillä edellytyksellä, ettei väistämismerkkiä ole.

Sen sijaan tätä paikkaa seuraavassa risteyksessä kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, kuten liikennevisan 1. kysymys osoittaa.

Entä mitä väistämissääntöjä noudatetaan yksisuuntaisilla kaduilla, joissa pyöräily on sallittu kahteen suuntaan?

”Näitä katuja on Tampereella eniten Suomen kaupungeista. Väistämissääntöihin järjestely ei vaikuta mitenkään”, Matti Koistinen muistuttaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut