”Pori tarvitsee ja ansaitsee kaupunkituottajan” – linja-autoaseman odotushalli odottaa lisäkäyttöä - Liikenne - Satakunnan Kansa

”Pori tarvitsee ja ansaitsee kaupunkituottajan” – linja-autoaseman odotushalli odottaa lisäkäyttöä

Kaupunginarkkitehti Mikko Nurminen kaipaa Poriin urbaania kesannointia Berliinin ja Amsterdamin malliin.

Valofestivaali Light Station on yksi Porin vanhan linja-autoaseman odotushallissa järjestetyistä pop up -tapahtumista. Festivaali levisi myös aseman ympäristöön.

22.12.2021 14:00

Pori

Porin linja-autoaseman odotushallin käyttö on puhuttanut siitä asti, kun uusi matkakeskus avattiin runsaat neljä vuotta sitten.

Tilassa on järjestetty onnistuneita taidetapahtumia ja -näyttelyitä, mutta suurimman osan ajasta halli on ammottanut tyhjyyttään. Miltä näyttää hallin tulevaisuus?

Kaupunginarkkitehti Mikko Nurminen aloittaa kertomalla, että koko linja-autoasemarakennuksen tilanne on onnellinen.

”Rakennus on sataprosenttisesti vuokrattu. Kaupunki omistaa omavaraisen kiinteistöyhtiön, joka toimii hyvin.”

Samaan hengenvetoon Nurminen jatkaa, mitä sataprosenttinen tässä yhteydessä tarkoittaa.

”Ne tilat, jotka on asetettu vuokralle, ovat vuokrattuina. Odotushalli on yleinen tila, jolle haetaan vielä käyttöä.”

SAMKin kuvataiteen opiskelijoiden taiteilijaryhmä HEMMO järjesti Matka-näyttelyn odotushallissa vuonna 2019.

Odotushalli on siis palvellut erilaisten pop up -tapahtumien käytössä. Nurminen ei näe tarvetta sille, että hallilla olisi yksi pysyvä käyttötarkoitus. Sen sijaan hän näkee mahdollisuuden tilapäisten tarkoitusten lisäämiseen niin, että hallin käyttöaste nousisi huomattavasti.

”Halli voisi jatkossakin toimia pop up -tapahtumien käytössä. Pori tarvitsisi ja ansaitsisi uudenlaisen henkilöresurssin – kaupunkituottajan, joka aktiivisesti työskentelisi tilojen tarjoajien ja niiden potentiaalisten käyttäjien yhteen saattamisessa”, Nurminen ehdottaa.

”Kaupunkituottaja olisi eräänlainen tapahtumatuottajasta jalostettu versio. Omistaja- ja käyttäjätahojen välillä voitaisiin tehdä lyhytaikaisia, nopeita vuokrasopimuksia – päivä- tai jopa tuntiperusteisesti.”

Nurminen kuvailee edustamaansa kaupunkikehitysryhmää kiihdyttimeksi, jonka avulla linja-autoaseman halliin ja muihin käyttötarkoitukseltaan avoimiin tiloihin saataisiin enemmän toimintaa. Kaupunkituottajan rooli olisi hänen mielestään tässä kiihdyttämisessä keskeinen.

”Ensisijaisesti hallissa olisi toki julkisia, kaikille tarjolla olevia tapahtumia, mutta toissijaisesti tilaa voisi vuokrata myös yksityisille tapahtumille”, Nurminen jatkaa.

Nurminen puhuu urbaanista kesannoinnista – käyttötarkoitukseltaan muutosvaiheessa olevat tilat vapautetaan kaupunkilaisten käyttöön ja katsotaan, mihin tämä johtaa.

”Tämä onnistuu esimerkiksi Amsterdamissa ja Berliinissä – miksei sitten Porissa? Meillä on hyvä maaperä ja henkinen olotila, joka tukee joustavaa ja suvaitsevaista kehittämistä. Kiihdyttäkäämme sitä hiukan.

Linja-autoasema ja sen ympäristö kytkeytyy moneen Porin kehityshankkeeseen samanaikaisesti.

Laajemmassa kokonaiskuvassa linja-autoaseman alue on osa Pasaasia, kaupungin itäistä kehityssuuntaa, joka avautuu Keskusaukiolta linja-autoaseman kautta kohti uimahallia ja urheilutaloa.

Entiseltä linja-autojen lähtöalueelta vapautuu tilaa, johon suunnitellaan rakentamista.

”Pasaasin yleissuunnitelmassa arkkitehtitoimisto Harris & Kjisik on suunnitellut alueelle isompaa rakennusta. Omissa suunnitelmissamme on asunto- tai hybridirakentamista”, Nurminen kertoo.

”Joka tapauksessa itäiseen suuntaan saataisiin jonkinlainen, miellyttävä kevyen liikenteen kulkuväylä. Se jatkaisi korttelin läpi matkaa Teljänkadulle ja sitä pitkin koululle, urheilutalolle ja uimahalliin.”

Suunnitelmissa on myös Keskusaukion ja linja-autoaseman kurominen yhteen yhteiseksi virkistysalueeksi. Tähän liittyy kuitenkin myös laajempi liikenneverkkosuunnittelua koskeva hanke, josta linja-autoaseman alueen jatkosuunnitelmia ei voi erottaa.

”Olemme luovassa epävarmuustilassa, kun kehitystyötä tehdään monella taholla. Yhden kulman kanssa ei voi pitää hoppua, sillä eri kehityskulmat vaikuttavat toisiinsa. Kokonaisuus joudutaan maalaamaan uudelleen ja uudelleen. Syntyy uusia ideoita, joiden myötä tarina muuttuu.”

Vanha linja-autoasema

  • Porin uusi matkakeskus avattiin syyskuussa 2017 Asema-aukiolle rautatieaseman yhteyteen.

  • Suurin osa linja-autoliikenteestä siirtyi linja-autoasemalta matkakeskukseen.

  • Linja-autoaseman odotushalli on ollut epäsäännöllisesti pop up -tapahtumien ja -näyttelyiden käytössä.

  • Asemarakennuksen muut tilat ovat sataprosenttisesti vuokrattuina.

  • Odotushalli jatkaa toistaiseksi tilapäiskäytössä, mutta sen käyttöastetta pyritään lisäämään.

  • Linja-autojen lähtöalueelta vapautuvaan tilaan suunnitellaan rakentamista ja kevyen liikenteen väylää.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut