Näin pitkälle uudella sähkö-Audilla pääsee pakkasessa – maahantuoja testasi - Liikenne - Satakunnan Kansa

Näin pitkälle uudella sähkö-Audilla pääsee pakkasessa – maahantuoja testasi

Pakkanen syö sähköauton toimintamatkaa, mutta kuinka paljon?

Audi e-tron. Sähköauton todelliseen toimintamatkaan vaikuttaa moni asia, muun muassa lämpötila.

29.3.2019 13:55 | Päivitetty 29.3.2019 13:56

Audin ensimmäisen sähköauton, e-tronin, WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka täydellä akulla on 417 kilometriä. Tunnettua on, että kantamaan vaikuttaa moni asia. Suomessa puhuttaa erityisesti se, kuinka paljon toimintamatka lyhenee, kun pakkanen kiristyy.

Audin maahantuoja K-Auto on testannut e-tronin toimintamatkaa Pohjois-Suomen talvessa.

Kovalla pakkasella, eli –20 ja –30 asteessa, toimintamatkaksi todettiin noin 240–250 kilometriä.

Kun pakkanen lauhtui –10 ja –20 asteen välille, toimintamatkaa oli noin 280–300 kilometriä.

Pikkupakkasella, –5 ja –10 asteen välillä, virtaa piisasi 300–320 kilometrin matkalle.

Auton esilämmityksen todettiin olevan sitä tärkeämpää, mitä kylmempää on. Pikalataamisen puolestaan huomattiin lämmittävän akkua ja latauksen jälkeisen kulutuksen pysyvän alhaisempana lämpimän akun ansiosta. Myös sisälle lämpöä tuottavan lämpöpumpun hyötysuhde oli parempi.

Pakkasen ja esilämmityksen lisäksi todelliseen toimintamatkaan vaikuttaa luonnollisesti moni muu tekijä, kuten esimerkiksi ajotyyli, kuorma, sisätilojen lämmitys ja tiestön korkeuserot.

Audi e-tronin sydämenä on litiumioniakku, jonka kapasiteetti on 95 kilowattituntia. Todellinen kilowattituntimäärä on hiukan pienempi, sillä akkua ei koskaan ladata täysin täyteen. Sen ei anneta myöskään tyhjentyä kokonaan, vaikka se käyttäjästä siltä vaikuttaisikin. Täyttä latausta ja purkausta ei tekniikka salli, sillä se lyhentäisi litiumioniakun elinikää. Samoin toimivat myös nykykännyköiden akut.

Jos e-tronista akku tyhjenee ”täysin”, sillä voi uudelleen käynnistyksen jälkeen ajaa vielä muutaman sata metriä, jos autoa pitää siirtää vaikkapa turvallisempaan paikkaan tien laidasta.

Moduuleja akustossa on 36. Toisin kuin usein ajatellaan, vanhaakaan akkua ei tarvitse välttämättä korvata kokonaan, vaan akkua voidaan uusintaa yksittäisiä moduuleja vaihtamalla. Audi antaa akulle kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun.

Lue myös Kauppalehden koeajojuttu Audi e-tronista.

Audilla on neljä erilaista alustarakennetta sähköautoilleen. E-tronissa on on modulaarinen, pitkittäismoottoreille tarkoitettu alustarakenne. Nestejäähdytteinen litiumioniakku on auton pohjassa, sähkömoottoreista toinen on etuakselilla ja toinen taka-akselilla.

E-tron on nelivetoinen. Kun nelivetoa ei tarvita, autoa vie eteenpäin takaveto. 19-tuumaiset vakiovanteet on muotoiltu aerodynamiikan ehdoilla.

Jyhkeästä ulkomuodosta huolimatta ilmanvastuskerron on vain 0,28. Etusäleikön ilmanottoaukot avautuvat ja sulkeutuvat automaattisesti. Jäähdytystä tarvitsevat korkeajännite- ja ilmastointikomponentit ja etujarrulevyt.

Painonjakauma on 51:49. E-tron painaa noin 2,5 tonnia, mistä akkujen osuus on 700 kiloa.

Maavaraa voi säätää ilmajousituksella lähes kahdeksan senttiä. Perävaunumassa on 1800 kiloa.

Tavaratilaa on 660 litraa. Lisäksi etukannen alla on pieni tila esimerkiksi latausjohdoille.

Mittaristo on digitaalinen, ja ohjaamon keskellä on kaksi näyttöä.

E-tronin hinta Suomessa alkaa 87 000 eurosta.

Auto on latauksessa, ja digimittaristo kertoo tietoja latauksen sujumisesta.

4,9-metrisen e-tronin akseliväli on 2,93 metriä, mikä takaa reilut tilat myös takapenkkiläisille.

Automaattivaihteenvalitsin on e-tronissa uudenlainen. Vaihde valitaan liikuttamalla rannetuen alla olevaa valitsinta. Pysäköidessä painetaan valitsimen päässä olevaa P-nappia.

Takapenkkiläisille on kaksialueinen ilmastointi ja lämmitettävät istuimet.

Audi e-tronin teho on 265 kilowattia, eli 360 hevosvoimaa. Hetkittäinen huipputeho on 300 kilowattia eli 402 hevosvoimaa. Vääntöä on 664 newtonmetriä. 11 kW:lla latausaika on noin 8,5 tuntia ja 22 kW:lla 4,5 tuntia.

Audi ei ole sortunut sci-fiin, vaan tutut audimaisuudet säilytettiin. Niinpä ennenkin Audilla ajaneen on helppo kotiutua kuljettajan paikalle. Ohjaamossa on yllättävän hiljaista jopa Suomen kevätkarkeilla teillä.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: