Autoilijan välttämättömien asioiden 14 kohdan tarkistuslista kevääksi - Liikenne - Satakunnan Kansa

Asenna paremmat renkaat taakse, estä ilmastoinnin homehtuminen – tässä on autoilijan välttämättömien asioiden 14 kohdan tarkistuslista kevääksi

Pyysimme Autoliiton Teppo Vesalaista listaamaan autoilijan tärkeimpien tarkistettavien asioiden listan kevääksi.

Auto tarvitsee keväisin monenlaista huolenpitoa.

6.4.2019 10:59

Autoilijan kevät koittaa viimeistään silloin, kun kesärenkaat on aika vaihtaa alle. Auto kaipaa kuitenkin monenlaisia muitakin toimenpiteitä kevään tullen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo nyt tärkeimmät tarkistettavat asiat jokaisen kevätautoilijan hyödyksi.

1. Poista maskipeitto ja muut talvivarusteet

Osa autoilijoista käyttää talvella maskipeittoa.

–Hyvä nyrkkisääntö mahdollisen maskipeiton käyttöön on talvirengaskausi. Maskipeitto on siis syytä poistaa viimeistään vaihdettaessa autoon kesärenkaat, Vesalainen ohjeistaa.

Vesalaisen mukaan myös muut autossa olevat talvivarusteet on syytä poistaa kesän ajaksi.

–Esimerkiksi lumiharja säilyy huomattavasti parempana varaston hyllyllä kuin potkittavana auton hiekkaisessa jalkatilassa.

2. Tarkista renkaiden kunto – näin tunnistat vanhentuneen renkaan

Vesalaisen mielestä renkaiden kunto on syytä varmistaa viimeistään vaihdettaessa tai mielellään jo ennen, jotta ne ehditään tarvittaessa uusia ennen käyttöä.

–Mikäli kesärenkaan urasyvyys on alle neljä milliä tai renkaan kylkeen merkitystä valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, alkaa olla korkea aika uusia renkaat. Renkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa olennaisesti sen jälkeen, kun pintaa on jäljellä alle neljä milliä – lain edellyttämä 1,6 mm urasyvyys on siis aivan liian vähän.

–Renkaiden kuntoa on syytä tarkkailla myös pitkin kevättä. Nastarenkaiden karhentama asfaltti kuluttaa rengasta yllättävän nopeasti. Näin alle vaihdettaessa välttävässä kunnossa ollut kesärengas saattaakin olla jo kesäkuun alussa uusimiskunnossa.

Vesalainen sanoo, että uuden kesärenkaan hankinta kannattaa ajoittaa mieluummin alkukesään kuin kevääseen, mikäli se vain on mahdollista. Kesäkuun alussa pahin karheus asfaltista on jo poissa, ja uudet renkaat säilyvät parempina pidempään.

3. Laita paremmat renkaat aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta

–Ihanteellista on, että auton rengassarja kulutettaisiin tasaisesti, jolloin etu- ja takarenkaiden välille ei syntyisi olennaista pitoeroa. Parhaiten rengassarjan tasainen kuluttaminen onnistuu vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti. Vähän ajavalle riittää, että tämä tehdään aina renkaiden kausivaihdon yhteydessä, Vesalainen opastaa.

TEPPO VESALAINEN

Autoliiton koulutuspäällikkö.

Vastuualueet: autoilu, ajoneuvotekniikka, liikenne, liikenneturvallisuus ja tiepalvelu.

AIEMPI TYÖURA LIIKENNEASIOISSA:

Linja-auton kuljettajana linja- ja tilausajoliikenteessä.

Liikenneopettajana autokoulussa ajokorttiluokissa A, B ja C.

Kouluttanut linja-autonkuljettajia (ajokorttiluokka D).

Koulutussuunnittelijana kuljettajakoulutusalalla.

Toimittanut runsaasti liikenneturvallisuusaiheista oppimateriaalia, muun muassa Autoliiton Ajokoulu – verkko-oppimisympäristö sekä Startti – oppikirja opetuslupaopetukseen.

Käytännössä tämä tarkoittaa viime kesän eturenkaiden vaihtamista tulevaksi kesäksi auton takapäähän ja päinvastoin.

–Paljon ajavan on järkevää vaihtaa renkaiden paikkaa jo kesken ajokauden, noin 8000 kilometrin välein. Näin rengassarja kuluu tasaisemmin ja sillä pystyy ajamaan pidempään. Näin toimien myös kaikkien renkaiden uusiminen tulee ajankohtaiseksi yhtä aikaa, jolloin alle saadaan taas uusi, tasalaatuinen rengastus, Vesalainen linjaa.

–Mikäli autossa on selkeästi kaksi kuluneempaa ja kaksi uutta rengasta, on uusien ja siis selkeästi parempien renkaiden paikka auton vetotavasta riippumatta aina ehdottomasti auton takapäässä.

Vesalaisen havainnollistaa sanomaansa vertauksen avulla:

–Jos autolla ajetaan vetisellä tiellä, pito murtuu ja auto lähtee vesiliirtoon ensin siitä päästä, jossa on huonommat renkaat. Jos huonommat renkaat olisivat takapäässä, vertautuisi auton käyttäytyminen siihen, että kuljettaja nykäisisi täydessä vauhdissa käsijarrusta, joka vaikuttaa takarenkaisiin. Jokainen tietää, mitä siitä seuraa: auto lähtee sivuluisuun.

Jos taas huonommat renkaat ovat edessä, murtuu pito ensin etupäästä. Tällöin auto ei välttämättä käänny sinne, minne halutaan, mutta pysyy kuitenkin todennäköisemmin suorassa. Näin auton hallinta on helpompi palauttaa.

–Jos taas vesiliirto päättyy törmäykseen, on autolla huomattavasti turvallisempaa törmätä nokka kuin kylki edellä, Vesalainen muistuttaa.

Rengaspaineet kannattaa tarkastaa. Oikeat paineet säästävät rengasta ja polttoainetta.

4. Tarkista rengaspaineet – muista myös vararengas

Renkaiden vaihdon yhteydessä on syytä tarkastaa rengaspaineet. Samalla on syytä tarkastaa myös mahdollisen vararenkaan paine.

–Vararenkaasta ei ole hyötyä renkaan puhjetessa, jos se on lähes tyhjä. Auton alla olevien renkaiden paineita on seurattava pitkin ajokautta. Paineiden tarkastus ja säätö on syytä tehdä noin kerran kuukaudessa sekä aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan, Vesalainen neuvoo.

5. Varmista, että autossa on oikeanlaiset pultit vararenkaan kiinnittämiseen

Vesalainen on huolissaan vararenkaan kiinnityksestä.

–Mikäli autossa on vararengas ja se on erilaisella vanteella kuin alla olevat renkaat, on syytä varmistaa, että autosta löytyvät myös vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit. Usein esimerkiksi peltivanne ja alumiinivanne tarvitsevat erilaiset pultit tai mutterit.

6. Muista: Lukkopulttien avaustyökalu oltava mukana

–Mikäli autossa on käytössä niin sanottuja lukkopultteja tai -keskiösuojia rengasvarkauksien ehkäisemiseksi, on niiden avaamiseen käytettävä erikoistyökalu syytä pitää autossa mukana.

7. Muista jälkikiristys 200 kilometrin jälkeen

Kun autolla on ajettu renkaanvaihdon jälkeen noin 200 kilometriä, on renkaat Vesalaisen mielestä syytä kiristää uudelleen momenttiavaimella.

–Vanteen ja pyörännavan väliin on saattanut huolellisuudesta huolimatta jäädä hiekanmuruja tai muuta epäpuhtautta, joka vähitellen murenee ja löystyttää renkaan. Tietooni tulee vuosittain useita henkilöautojen pyörien irtoamisia, jotka johtuvat siitä, että jälkikiristys on laiminlyöty.

Vesalainen alleviivaa, että jälkikiristys on muistettava tehdä myös silloin, jos ammattilainen on vaihtanut renkaat. Useimmilla rengasliikkeillä jälkikiristys sisältyy renkaanvaihdon hintaan.

8. Huolehdi auton lasien puhtaudesta

–Tuulilasin on oltava puhdas molemmilta puolilta. Usein nimenomaan lasin sisäpinta jää puhdistamatta, jolloin sille kertyy sumea, paksu pölykerros. Se vaikeuttaa näkemistä etenkin silloin, kun aurinko paistaa suoraan ajajaan.

Auton lasien puhdistustapoja on monenlaisia mikrokuituliinoista ikkunanpesuaineeseen ja talouspaperiin.

–Olennaista on, että lasi tulee puhdistettua säännöllisesti ja lopputulos on hyvä, kirkas ja raidaton.

Tuulilasin sisäpinnan puhdistus olisi hyvä tehdä kerran kuukaudessa, ympäri vuoden.

9. Puhdista aurinkolasit päivittäin

–Aurinkolasit ovat korvaamaton apu autoiltaessa kirkkaassa auringonpaisteessa. Valitettavan usein laseja säilytetään autossa. Se on hyvä, koska silloin lasit ovat aina ajaessa saatavilla, mutta kääntöpuolena on se, että silloin lasit tulee puhdistettua luvattoman harvoin. Samoin kuin silmälasit, myös aurinkolasit tarvitsevat pesun päivittäin esteettömän näkyvyyden takaamiseksi.

10. Pyyhkijänsulkien kunto

–Pyyhkijänsulkien kanssa ei kannata säästellä rahaa. Huonot sulat eivät pyyhi kunnolla ja likainen tai huonokuntoinen sulka naarmuttaa tuulilasia.

Vesalainen neuvoo, että mikäli pyyhkijänsulat jättävät lasin pintaan vetisen kalvon tai raitoja, kannattaa sulka puhdistaa.

–Huoltoasemilla tai autotarvikeliikkeissä myydään kosteuspyyhemäisiä sulkapyyhkeitä. Myös lasinpesunesteeseen kostutettu riepu ajaa saman asian.

Jos sulkien puhdistaminen ei paranna pyyhintäkykyä tai sulat ovat jo osittain revenneet, ne on syytä vaihtaa uusiin.

11. Homevaara – vaihda raitisilmasuodatin

–Suosittelen vaihtamaan raitisilmasuodattimen jokaisessa huollossa, vaikka se ei kuuluisi huolto-ohjelmaan. Erityisesti talven ja kevään katupölyjen jäljiltä suodatin saattaa olla kaameassa kunnossa.

Raitisilmasuodatin estää ilmassa olevia bakteereja ja epäpuhtauksia pääsemästä höyrystinkennolle, joka kosteana on varsin otollinen kasvualusta homeelle.

–Mikäli hometta alkaa muodostua kennolle, puhaltaa auton puhallin tätä homepölyä autoon sisälle. Eri ihmiset reagoivat homeeseen eri tavoin. Osa ei saa oireita, osa sen sijaan herkistyy hyvin äkkiä. Yleensä hyvä merkki kennon homehtumisesta on tunkkainen ilma autossa, Vesalainen kertoo.

12. Huollata ilmastointilaite säännöllisesti

Ilmastointilaite olisi Vesalaisen näkemyksen mukaan syytä huoltaa parin vuoden välein.

–Huollon yhteydessä järjestelmästä poistetaan vanha kylmäaine ja öljy. Sen jälkeen järjestelmä kuivataan alipaineella. Kuivauksella pyritään ehkäisemään korroosiota järjestelmässä.

–Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta. Huoltolaite syöttää järjestelmään myös öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla, Vesalainen valottaa.

Hänen mukaansa huolellisesti tehty ilmastointihuolto kestää noin tunnin.

–Markkinoilla on myös toimijoita, jotka mainostavat ”ilmastoinnin täyttöhuoltoa”. Tämä on yleensä vajaan puolen tunnin mittainen toimenpide. Täyttöhuollossa tehdään yleensä samat työvaiheet, perusteellista kuivausta lukuunottamatta.

Pidempi järjestelmän kuivaus on Vesalaisen mukaan tärkeä toimenpide. Kosteus aiheuttaa korroosiota ilmastointilaitteessa ja sen seurauksena ilmastointilaitteen kompressori saattaa vaurioitua.

–Kuluttajan on hyvä tiedostaa tämä. Muutaman kympin säästö ja puolen tunnin ajansäästö saattavat kostautua usean sadan euron kompressoriremonttina.

13. Muista vahaus

Auton maalipinta olisi syytä vahata pari kertaa vuodessa: syksyllä, ennen talvea ja keväällä, talven jälkeen.

–Vahauksessa maalipinnalta saadaan poistettua talven aikana kertyneet epäpuhtaudet. Samalla vaha muodostaa likaa hylkivän kalvon, joka helpottaa auton puhtaanapitoa ja suojaa maalipintaa esimerkiksi auringonpaisteelta ja lintujen ulosteilta, Vesalainen perustelee.

Talvirenkaat on tarkoitettu talvikäyttöön ja talven lämpötiloihin.

14. Talvirenkaat eivät ole kesärenkaat

Ajatus vanhojen talvirenkaiden loppuun ajamisesta saattaa houkuttaa. Käytännössä tämä on mahdollista kitkarenkailla tai nyppimällä vanhoista nastarenkaista nastat pois.

–Talvirenkaat on kuitenkin tarkoitettu talvikäyttöön ja talven lämpötiloihin. Niiden kyky estää vesiliirtoa ja toiminta ääritilanteessa eivät ole kesärenkaiden veroiset ja ne saattavat yllättää kuljettajan kesäkelillä ajettaessa.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos