Onko tässä Satakunnan sitkein taiteilija? Enrico Mazzone tekee lyijykynällä 97-metristä jättipiirrosta, joka vie vielä kolme vuotta

Raumalla syntyy piste kerrallaan kuvia, joissa Kalevala kohtaa Jumalaisen näytelmän. Lyijykyniä kuluu teokseen kaikkiaan arviolta 500.

Hanna Laasanen
Onko tässä Satakunnan sitkein taiteilija? Enrico Mazzone tekee lyijykynällä 97-metristä jättipiirrosta, joka vie vielä kolme vuotta

Mazzone jatkaa piirustusurakkaansa Matkahuollon tilassa Raumalla. Paperirulla on yhtä aikaa painava ja hauras. Sen liikuttaminen käy kuntoilusta, ja sen nostamiseen tarvitaan nosturin apua.

Sini KuvajaRauma

Tällaista taiteelle omistautumista ei voi kuin ihailla. Vai pitäisikö olla äidillisen huolissaan?

Raumalla työskentelevä italialaistaiteilija Enrico Mazzone sai viime vuonna valmiiksi jättimäisen kymmenen kuukauden piirustusurakan: 30 x 4 -metrisen lyijykynäpiirroksen. Nähdessään kokonaisuuden valmiina hän ei hihkunut ilosta tai huokaissut helpotuksesta.

–Minulla on vielä 60 metriä paperia jäljellä – miksi en jatkaisi, Mazzone sanoo.

Nyt hän piirtää taas täyttä vauhtia päämääränään 97-metrinen teos.

Tai oikeastaan vauhti on aivan väärä sana. Mazzone tekee yksityiskohtaisia piirroksia mahallaan maaten, piste kerrallaan. Työpäivät venyvät usein 12-tuntisiksi. Työ on valmis arviolta kolmen vuoden päästä.

Lyijykyniä kuluu koko projektiin arviolta 500, kynänteroittimia on yksi ämpäri puolillaan.

Hanna Laasanen
Taiteilijan omat kasvot saivat "arven" pelottavasta vesivahingosta.

Taiteilijan omat kasvot saivat "arven" pelottavasta vesivahingosta.

Mazzonen piirustustyö keskeytyi tänä vuonna pitkäksi aikaa, kun häneltä puuttui sopiva työtila. Itse asiassa hän etsii sellaista nytkin.

Hän piirtää Matkahuollolta vapautuneessa tilassa Rauman linja-autoaseman yhteydessä. Yhtenä päivänä työtilan lattialle vuosi vettä, jota lepäsi lätäkkönä Mazzonen piirroksen päällä.

Juuri siinä kohtaa kymmenien metrien paperirullaa on hänen omakuvansa. Taiteilija yritti parhaansa mukaan pelastaa työn.

–Pelkäsin niin paljon, että paperi repeää. Kuivasin pyyhkeellä ja puristin siitä vettä. Kasvoihin jäi lopulta vedestä "arpi", Mazzone kuvaa.

Onneksi piirros oli suojattu fiksatiivilla ja säilyi kohtuullisen hyvin. Nyt Mazzone etsii kiivaasti uutta työtilaa Satakunnasta.

Hanna Laasanen
Mazzone naputtaa pikkutarkkaa, yksityiskohtaista piirrosta piste kerrallaan.

Mazzone naputtaa pikkutarkkaa, yksityiskohtaista piirrosta piste kerrallaan.

Ensimmäisessä 30 metrissä piirrosta on muun muassa Kalevalan Joukahainen. Nyt Mazzone tekee piirroksia Dante Alighierin Jumalaisen näytelmän innoittamana.

–Ideana on, että valmiissa työssä nämä kaksi eeposta käyvät vuoropuhelua: italialainen ja suomalainen.

Jumalaisen näytelmän innoittama luonnos työhuoneen seinällä näyttää renessanssiajan piirrokselta mutta on Mazzonen omaa mielikuvitusta.

–Botticelli on supersankarini. Hänellä oli täysin oma tyylinsä. Hän voi jopa tehdä virheitä, ja työt näyttävät silti hyviltä, Mazzone sanoo.

Torinolainen Mazzone saapui Raumalle Raumars-taiteilijaresidenssiin vuonna 2015. Siitä asti hän on asunut Raumalla.

Ratkaiseva hetki Suomeen jäämisen kannalta oli vierailu UPM:n Rauman tehtaalla. Mazzone ihaili siellä valtavia paperirullia, jotka muistuttivat pystysuorina pylväitä.

Hänelle luvattiin käyttöön neljä metriä korkea paperirulla, ja Mazzone alkoi täyttää sitä yksityiskohtaisin piirroksiinsa. Se ratkaisi miehen Suomeen jäämisen.

Hanna Laasanen
Vaikka osa teoksesta on aina rullalla, työtilankin täytyy olla tälle työlle suurikokoinen. Näyttelytilaan työn voisi laittaa esille sylinterimäisenä cycloramana, jolle tulee halkaisijaksi noin 30 metriä.

Vaikka osa teoksesta on aina rullalla, työtilankin täytyy olla tälle työlle suurikokoinen. Näyttelytilaan työn voisi laittaa esille sylinterimäisenä cycloramana, jolle tulee halkaisijaksi noin 30 metriä.

Aluksi piirtäminen erikoisessa asennossa tuntui oudolta, mutta 1–2 kuukauden kuluttua Mazzone tottui työtapaan. Hän lepää kyynärpäiden varassa ja käyttää niissä suojia.

Hän piirtää päivät pitkät keskittyneessä, meditatiivisessa tilassa, kuin munkki kammiossaan.

–Paitsi ettei tämä ole niin vakavaa. Eikä niin äärimmäistä kuin miltä kuulostaa, Mazzone sanoo.

Uskoisikohan tuota?

–Olen piirtäessä kuin toisessa ulottuvuudessa – ja vahvasti omalla mukavuusvyöhykkeelläni, Mazzone jatkaa.

Italiasta Mazzone kertoo kaipaavansa hölkkäämistä kiemuraisilla vuoristoteillä kohti huippua, josta aukeavat huikeat näkymät. Raumalla hän on alkanut tehdä pitkiä, neljän–viiden tunnin kävelyretkiä Vasaraisen ja Kollan suuntaan. Ne tarjoavat mukavan tauon piirtämiseen.

–Torinossa joka paikka pursuaa taidetta, arvorakennuksia ja valtavia monumentteja. Henkilökohtaisesti minun on helpompi keskittyä taiteellisen työhön täällä, missä kaikkialta ei räjähdä silmille taidetta, Mazzone sanoo.

Enrico Mazzone

Syntynyt vuonna 1982.

Kotoisin Italian Torinosta. Valmistui taiteilijaksi Accademia Albertina Di Belle Arti di Torino -taideakatemiasta.

Saapui Raumalle Raumarsin vieraaksi vuonna 2015.

30-metrinen lyijykynäpiirustus Albedo: love and freedom oli nähtävissä Rauma-salissa itsenäisyyspäivänä 6.12.2017.

Aikoo jatkaa jättipiirustusta 97-metriseksi.

Avasi kesä–elokuussa neljä pienempien piirrostensa näyttelyä 10 päivän sisällä: näyttelyt Oulussa ja Kemissä sekä kaksi näyttelyä Raumalla.

Taiteilija aikoo striimata perjantain 14.9. työpäivänsä italialaisia ystäviään varten. Striimausta voi seurata hänen avoimella Facebook-sivullaan.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio