"Jotkut levyt ovat kuin maitotölkki tai tiiliskivi": Levyarvosteluissa Mopo, Janne Huttunen ja Olli Ahvenlahti

Levy-yhtiö
"Jotkut levyt ovat kuin maitotölkki tai tiiliskivi": Levyarvosteluissa Mopo, Janne Huttunen ja Olli Ahvenlahti
Ilari Tapio

Mopo: Mopocalypse

★★★★

Musiikin mopotaajuudella ensimmäinen mieleen tuleva nimi on Sleepy Sleepers. Jazztrio Mopo kohottaa kolmannella albumillaan teeman kuitenkin mopokalyptisiin korkeuksiin. Kannessa kolmikko poseeraa mopojen selässä, ja kannen välistä löytyvä Mopozine kronikoi saksofonisti Linda Fredrikssonin ostaneen Honda Monkeyn. Tökkö-singlen videokin haisee mopocross-hengelle.

Reipas meininki leimaa myös musiikkia. Kahdeksan raidan setissä on muitakin sytytyspaloja kuin Tökkö, jossa kytee jopa hittipotentiaalia. Monimuotoisuutta lisäävät kimurantimmat väännöt sekä balladit Niin aikaisin ja Sinut muistan ainiaan.

Mopo on soiva peli. Sen jazzrock on tyystin toista maata kuin mitä termillä yleisesti ymmärretään ja soundi tuhdisti oma.

 

Levy-yhtiö

Janne Huttunen: Janne Was Here

★★★

Joidenkin äänilevyjen arvioiminen on vaikeaa. Ne ovat kuin maitotölkki tai tiiliskivi: siinä määrin perussettiä, ettei niistä tahdo keksiä sanottavaa.

Saksofonisti Janne Huttusen ja hänen kvartettinsa jazzdebyytti vaikuttaa ensikuulemalta sellaiselta standarditapaukselta. Toisella kerralla Janne Was Here perustelee kuitenkin olemassaolonsa tarkoituksen. Nuottien välistä erkanee piilevää voimaa ja dynamiikkaa.

Vaikka levy on esikoinen, Huttunen ei ole muusikkona vasta-alkaja. Hän on kunnostautunut toisenlaisen musiikin tekijänä säveltämällä kappaleita muiden muassa Robinille ja Pete Parkkoselle. Lisäksi hän on tuottanut Voice of Finlandin ja #lovemillan kaltaisia musiikkiprojekteja

Levy-yhtiö

Olli Ahvenlahti & UMO Jazz Orchestra: Seawinds

★★★★

Aina joskus joku yllättää. Nyt tempun tekevät kosketinsoittaja Olli Ahvenlahti ja UMO Yleisradion kantanauhoilta levylle työstetyillä äänityksillä vuosilta 1976-1981. Ne ovat hämmästyttävän viriiliä materiaalia. Jaloimmillaan meininki on suorastaan maagista.

Keskiössä sykkii 5-osainen Seawinds, jazzooppera, jonka Ahvenlahti sävelsi vuonna 1981 tilaustyönä ahvenanmaalaiselle laivanvarustamolle. Teos on siinä määrin upea, että se oli korkea aika kaivaa päivänvaloon. Kiitos kuuluu turkulaiselle Svart Recordsille.

Ahvenlahti teki UMO:lle kaikkiaan 16 sävellystä ja toimi aikoinaan myös orkesterin kosketinsoittajana. Tuolloin elettiin Esko Linnavallin johtaja-aikaa. Orkesterille se oli kulta-aikaa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio