Sini KuvajaPori

Porin taidemuseossa pärisee porakone. Rakenteilla on näyttely, joka on herättänyt etukäteen kiinnostusta ulkomaita myöten. Tällä tavalla museon kokoelmien varastoa ei tiettävästi ole ennen tuotu yleisön koettavaksi.

Osittain museo on pakkoraossa. Sen varaston vuokrasopimus on irtisanottu, teokset täytyy siirtää, eikä korvaavia tiloja ole.

Museo käänsi ongelman mahdollisuudeksi. Kevään aikana rakennettavassa Muistin ajankohtaisuus -näyttelyssä yleisö saa kurkistaa kulisseihin ja tutustua siihen osaan taidemuseon työtä, joka yleensä jää piiloon. Kokoelmat esitellään ennennäkemättömän laajasti.

Hanna Laasanen
Muistin ajankohtaisuus -näyttelyn johdanto-osassa on esillä muun muassa Unto Pusan maalaus Kaksi alastonta (1965).

Muistin ajankohtaisuus -näyttelyn johdanto-osassa on esillä muun muassa Unto Pusan maalaus Kaksi alastonta (1965).

Käytännössä se tarkoittaa, että ripustuksesta tulee poikkeuksellisen tiivis ja näyttelystä varsinainen runsaudensarvi.

Osa näyttelystä on jo valmis ja nähtävillä. Porin taidemuseon Halliin astujaa tervehtii Alvar Gullichsenin mielikuvituksellinen Bonk-masiina. Seinällä voi tarkastella rinnatusten täysin erilaisia maailmoja: 1800-luvun romantiikan ajan Aleksander Lauréuksen maalausta ja Sam Vannin modernistista C ontrapunctus -luonnosta.

Vierellä on valtava valokuva yhdestä kokoelman erikoisuudesta: Ossi Somman teoksesta Optimisten luonto eli hänen taidepihaansa ikipysäköidystä autonraadosta, jonka uumenista kasvaa komea mänty.

Porin taidemuseon johtaja Esko Nummelin toteaa, että tässä teoksessa kiteytyy monta taidemuseon linjausta: ympäristötaiteen traditio, taiteen yhteisöllinen rooli ja ihmisen luontosuhde.

Näyttelyyn luodaan yleisölle monta erilaista polkua seurattavaksi. Katsoja voi esimerkiksi tutkia teosten värimaailman tai muotokielen yhteyksiä.

– Ajatus on, että katsoja löytäisi erilaisilla tasoilla asioita, rakenteita tai visuaalista kieltä, joka houkuttaisi pidemmälle havaintojen polulla, Nummelin sanoo.

Hänen mielestään museon tehtävä ei ole selittää näitä yhteyksiä puhki vaan jättää niitä myös katsojalle itse oivallettavaksi.

Nimi Muistin ajankohtaisuus viittaa siihen, että jokainen aika kirjoittaa historian uudestaan. Taideteokset tulkitaan eri aikoina eri tavoin.

Nummelin puhuu siitä, kuinka taidemuseo mielletään vapaa-ajan viihtymislaitokseksi. Museon työ ei kuitenkaan ole mahdollista ilman tutkimusta ja tiedonkeruuta.

Näyttelyn tarkoitus on tuoda näkyviin tämä taidemuseotyön ydin, joka jää usein yleisöltä piiloon.

Hanna Laasanen
Museovarasto vai näyttely? Molemmat! Porin taidemuseoon rakennetaan ritiläseiniä taidekokoelman maalauksia varten.

Museovarasto vai näyttely? Molemmat! Porin taidemuseoon rakennetaan ritiläseiniä taidekokoelman maalauksia varten.

Museokokoelmaan kuuluva taideteos on aina myös dokumentti ajastaan. Aineistoa tallentaessaan museo paitsi kerää tietoa myös muodostaa tulkintoja taiteesta.

Näyttelyssä nostetaan näkyville taideteosten lisäksi monenlaista arkistomateriaalia, kuten museon syntytarina lehtileikkein, pienoismalleja taideteoksista ja valokuvia menneistä näyttelyistä.

Kokonaisuudessaan taidemuseon hallinnoimat kokoelmat eivät mahdu esille, vaikka museoon tuodaankin poikkeuksellisen paljon teoksia muun muassa varastohyllyille ja verkkoseinille.

Teoksia tulee kuitenkin niin paljon, että kokoelmista saa kattavan kuvan. Nummelinista on sääli, että suomalaisten museoiden yli 300 000 taideteoksesta vain harva on nähtävillä näyttelyissä.

Lisäksi kokoelmanäyttelyt eivät aina kuulosta museokävijöistä kovin houkuttelevilta, vaan ne saattavat näyttäytyä jonkinlaisina välinäyttelyinä.

– Juuri siksi haluamme nostaa kokoelmat esiin. Ne eivät ole jotain sekundääristä vaan koko toiminnan ydin, Nummelin sanoo.

Nimi Muistin ajankohtaisuus voi näyttelyssä kävijän näkökulmasta merkitä myös omien muistojen kohtaamista.

– Se kokemus jokaisella on museossa, aikaulottuvuuden aktivoiminen. Ihminen lähtee henkilökohtaisesti pohtimaan, mitä on aiemmin nähnyt, Nummelin sanoo.

Muistot voivat liittyä Porin taidemuseon historiaan, kyseisen teoksen tai vastaavanlaisen taiteen aiempaan kohtaamiseen – tai johonkin aivan muuhun: mummolaan, esineeseen, tunnetilaan. Värimaalaus voi herättää vaikka muiston luontoelämyksestä.

Muistin ajankohtaisuus

Porin taidemuseossa kevään aikana rakentuva näyttely.

Osa näyttelystä on jo avoinna yleisölle. Kokonaisuudessaan näyttely avautuu 1.6.

Esillä on teoksia Porin taidemuseon hallinnoimista kokoelmista eli Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelmasta (pääosin suomalaista taidetta vuosisadan vaihteesta 1980-luvulle), Porin kaupungin taidekokoelmasta (painottuu 1900-luvun taiteeseen ja nykytaiteeseen) ja deponoiduista kokoelmista.

Kokoelmissa on yhteensä 2 800 teosta.

Kokoelmien painopisteet ovat klassinen modernismi, käsite- ja ympäristötaide sekä fluxus, laajentuneen kuvataiteen kentän uudet ilmiöt, Skandinavia, Itämeren ympäristö ja Venäjä.

Satakunnan museolle ja Porin taidemuseolle on suunniteltu jo vuodesta 2008 yhteistä varastoa eli kokoelmakeskusta. Vielä syksyllä sen arvioitiin olevan toiminnassa vuonna 2018. Porin kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 6.3. palauttaa kokoelmakeskuksen uudelleen valmisteltavaksi.


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös