Pori Sinfonietta vierailee tänä keväänä kamarimusiikkikonsertein maakunnassa. Sinfoniettan muusikot, konserttimestari II Johanna Ilvesmäki, äänenjohtajat Gloria Ilves toisessa viulussa ja Antti Niemistö alttoviulussa ja varaäänenjohtaja Magdalena Büchert sellossa nimesivät yhtyeensä Pori Quartetiksi ja suunta vierailujen merkeissä heti kohti Raumaa.
Raumalaiset ottivat yhtyeen innostuneesti vastaan. Reipas ja vetävä ohjelma auttoi suhteiden solmimisessa merkittävästi.
Paha sanoa, mikä oli konsertin vetovoimaisin kappale: Hienostuneen raikas Joseph Haydnin Jousikvartetto C-duuri op. 20 nro 2, amerikkalaisen säveltäjän Walter Pistonin Jousikvartetto nro 1, joka myöhäisromanttisessa rehevyydessään häikäisi, vai Matthew Naughtinin tangosovitukset.
Kuultiin Mustasukkaisuutta, La Cumparsita (alkaa Hiljaa yössä), Por una Cabeza (mm. Eino Grönin esittämänä ja Jukka Virtasen suomeksi sanoittamana nimellä Kuoleman paikka) ja brasilialaisen Zequinha de Abreun laulu Tico Tico. Vauhdikkaat esitykset nostivat suosionositusten määrää ja voimaa kerta kerralta.
Haydnissa Magdalena Büchertin sellosoolot ensimmäisen ja toisen osan avauksissa kimmelsivät. Toinen osan tunnelataus puhutteli yhtyeen yksiäänisessä satsissa ja osan värikkäissä voimavaihteluissa.
Menuetti imitoi säkkipillin sointia elävästi, ja tahtiviivoja uhmaava rytmiikka toteutui komeasti. Neliääninen fuuga takaa-ajossaan hengästytti ja äkkilopetus yllätti.
Yleisön suosikkikappaleeksi heti vuoden 1933 Chardon-kvartetin kantaesityksestä lähtien tullut Walter Pistonin Jousikvartetto soi ensimmäisessä osassa Pori Quartetilla kepeän rytmikkäänä. Toisen osan sellon keskirekisterin teema tunkeutui tajuntaan. Kvartetin muut jäsenet jatkoivat sooloissaan osan tiivistämistä fuugan tapaan. Itsepintainen kiihkeys sai vallan. Finaalin ravi veti puoleensa ja vielä päätteeksi vaikuttava loppukiihdytys.
Matthew Naughtinin tangosovituksissa oli särmää. Tuntui, ettei mitään puuttunut, vaikka jousisoitin-miehityksellä mentiin. Mustasukkaisuutta-tango (Jalousie) herkutteli Järjen veit -kohdassa sello-altto -soololla. Viulujen liu’ut vasemmalla kädellä perään ”Ja minusta orjan teit” olivat aitoa primas-tavaraa.
Kuoleman paikka -tangossa viulut vaikersivat ja uudestaan alkuun, kuin hivuttamalla. La Cumparsitan teemoissa vastakkain asettelu viulut-matalat jouset tehosi kuulijaan. Tico Ticon vauhti oli päätä huimaava.
Ylimääräisenä kuullussa Jukka-Pekka Lehdon uudessa sovituksessa Pori Quartetille sävellyksestä Kuuma tango muusikot heittäytyivät täydesti tangon syövereihin.
Arviossa oli virhe Jukka-Pekka Lehdon sävellyksen nimessä. Virhe on korjattu artikkeliin 27.3. klo 11.