Kaikki haluavat nyt Mika Kareksen – ihmevuosi huipentui Baijerin valtionoopperassa

Mika Kares sai pääroolin Salzburgin festivaaleilla, keskeiset bassoroolit Wagnerin Ringin uudessa ohjauksessa Berliinissä ja kruunasi vuotensa Lohengrinin kuninkaana Baijerin valtionoopperassa Münchenissä.

Mika Kares päätti ihmevuotensa Münchenissä Baijerin valtionoopperan Wagnerin Lohengrinissa kuningas Heinrichin roolissa. Nyt vuorossa ovat harjoitukset Lontoon Covent Gardenin Royal Opera Housessa.

3.1. 18:45

München

Komm’ ich zu euch nun, Männer von Brabant!”

Kävelijät Münchenin Max-Joseph-Platzissa jähmettyvät kuuntelemaan, kun Baijerin valtionoopperan viereiseltä kadulta kajahtaa soinnikas bassoääni.

Mika Kares se siinä availee ääntään ja laulaa kuningas Heinrichin monologia Richard Wagnerin Lohengrin-oopperasta ennen haastatteluamme.

Tämä rooli kruunasi 44-vuotiaan Kareksen ihmevuoden.

Lue lisää: Mika Kareksen mullistusten kesä: Uran kohokohta ja tyttären syntymä ajoittuivat lähelle toisiaan

Vuoden alkuun osuivat työt Berliinin filharmonikkojen solistina Kirill Petrenkon johtamissa Pjotr Tšaikovskin Jolanta-oopperan konserttiesityksissä.

Kesällä Kares sai pääroolin Salzburgin festivaalin uudessa ohjauksessa Béla Bartókin Ritari Siniparran linnassa.

Ja syksyksi itse Daniel Barenboim valitsi hänet keskeisiin bassorooleihin Wagnerin Nibelungin sormus -tetralogian (Ring des Nibelungen) uuteen ohjaukseen Berliinin valtionoopperassa.

Robert Watson (Siegmund), Vida Miknevičiūtė (Sieglinde) ja Mika Kares (Hunding) Wagnerin Nibelungin sormus -tetralogiaan kuuluvassa Valkyyriassa Berliinin valtionoopperassa. Dmitri Tšernjakovin ohjaus on erittäin moderni.

Barenboim sairastui, mutta kapellimestariksi harjoituksiin ja useimpiin esityksiin saatiin toinen huippu, Christian Thielemann. Kaikki Ringin neljä pitkää oopperaa esitettiin samoina viikkoina.

”Harjoittelimme todella paljon”, Kares muistelee.

”Thielemann teki sen monokkelieleensä, jos rytmissä oli korjattavaa, ja väänsi kasvojaan tunnettuun tapaansa, jos tekstiä piti tuoda vielä selvemmin esiin.”

Kares katsoo saaneensa jo vuosien ajan bassorooleja Saksassa ja Itävallassa tuomalla tekstiä selkeämmin esiin kuin saksalaiset itse. Thielemannin kanssa tämä vietiin entistä pidemmälle.

”Hän piti tarkkaan huolen, että kaikki halutut värit tulevat esille.”

Kaiken huipensi pahan Hagenin rooli Götterdämmerungissa.

”Tiesin, että se on jättimäinen rooli, mutta sen moniulotteisuus oli silti järisyttävä kokemus.”

Viimeisissä harjoituksissa Kares koki arvonnousun.

”Siihen asti Thielemann oli kutsunut minua kulloisenkin roolin nimellä. Nyt olin hänelle Mika, ja hän sanoi olevansa hyvin tyytyväinen siihen, miten paljon tein töitä ja edistyin näissä uusissa rooleissa.”

Samaa sanoivat monet kriitikot. ”Mika Kares on mielettömän hyvä Hagen”, julisti Tagesspiegel. ”Kares on jälleen vaikuttava Hunding”, säesti Neue MusikZeitung Valkyyrian arviossaan. Ja sama jatkui joulukuussa Münchenin Lohengrinin arvioissa.

Mika Kares (Hagen) ja Johannes Martin Kränzle (Alberich) Wagnerin Nigelungin sormus -tetralogian päättävässä Götterdämmerung-oopperassa Berliinin valtionoopperassa Dmitri Tšernjakovin uudessa ohjauksessa.

Kareksen nousu kansainväliselle huipulle otti aikansa, mikä ei ole bassolaulajalle harvinaista. Ääni kypsyy usein vasta keski-iässä.

”Suomalaiseksi bassoksi kasvaminen ei ole ollut helpoin tie. Tulin kentälle, kun Matti Salminen ja Jaakko Ryhänen olivat täysissä voimissaan kuusikymppisinä. En ollut kummankaan suojatti tai kopio, lauloin omalla äänelläni. Almuja ei annettu.”

Hän kypsyi tehtäviinsä Karlsruhen oopperatalon solistikunnassa. Ferruccio Furlanetton mieleen tuova kaunis bassoääni herätti huomiota, mutta osa haasteista tuli liian varhain.

Arrigo Boiton Mefistofelen päärooli Savonlinnan oopperajuhlilla oli Kareksen itsensä mielestä ”floppi” vuonna 2008. Samaan aallonpohjaan osui avioero ja kahdeksan viikon sairausloma. Psykologin apuakin tarvittiin.

Mutta nyt hänen kalenterinsa on täynnä huipputaloja siinä missä Salmisen aikoinaan.

”En yritä täyttää kenenkään saappaita, vaan tulen lavalle omilla neljäseiskan saappailla. Laulettava se asema on ja ne roolit itselle. Ei niitä ilmaiseksi saa.”

Uusintakutsuja tulee parhaista paikoista mukavasti. Huipputaloista vain New Yorkin Metropolitan Opera ja Bayreuthin Wagner-festivaali ovat vielä kokematta.

”Molemmista on kyllä tullut tarjoukset, mutta kalenteri oli niinä viikkoina jo täynnä.”

On kuitenkin yksi talo, jossa Kares haluaisi laulaa, mutta näin ei ole tapahtunut kymmeneen vuoteen: Suomen kansallisooppera.

Syyksi on arveltu Kansallisoopperan väistyvän taiteellisen johtajan Lilli Paasikiven ja Kareksen henkilökemioita. Kares tuli joskus takavuosina arvostelleeksi joitakin Paasikiven linjauksia sosiaalisessa mediassa.

”Tällaiset taiteelliset valinnat ovat makuasioita. En usko, että Lilli minua seuraavassa tehtävässään Bregenzin festivaalin taiteellisena johtajana sinnekään ensimmäiseksi kutsuu.”

Kares pohtii, saako hän tehdä maailmalla juhlitut keskeiset roolinsa koskaan Suomen isoimmilla näyttämöillä. Tämä koskee varsinkin Wagnerin jättiteosta Ringiä.

”Jos Suomessa tehdään uusi Ring kerran 15 vuodessa, niin seuraava ohjaus voi olla minulta jo ohi. Mutta olenpa päässyt tekemään Ringin Berliinissä ja Götterdämmerungin Wienissä. Ei voi valittaa.”

Haastattelun jälkeen saadaan lisätietoja Kansallisoopperankin suhteen: kymmeneen vuoteen on kyllä mahtunut konkreettisia sopimuksia.

Wagnerin Nürnbergin mestarilaulajien sopimuksen Hans Sachsin roolista vuodeksi 2015 Kares joutui perumaan huomattuaan sen liian korkeaksi äänialalleen. Syksyllä 2018 hän pyysi saada purkaa myös sopimuksen Hundingin roolista Wagnerin Valkyyriassa saatuaan tarjoukset Berliinin valtionoopperasta tehdä Wagnerin Nibelungin sormus -tetralogian eli Ringin uusiin ohjauksiin Hundingin, Fasoltin ja Hagenin roolit sekä vielä Ivan Hovanskin roolin Musorgskin Hovanštšina-oopperassa.

Lue lisää: Poikkeuksellinen suurprojekti Satakunnassa – Mika Kares keksi tuoda Wagnerin 15-tuntisen Ring-oopperakokonaisuuden Eurajoelle

Työhaluja Suomessa kyllä olisi. Kares asuu puolisoineen Espoossa ja esikoinen syntyi viime vuonna.

”Ajateltiin, että olisi hyvä, jos syntymä ei osuisi kovimpaan kiireeseen. Mutta sehän osui Salzburgin Herttua Siniparran linnan ja Berliinin Ringin työruuhkaan. Passi hankittiin, kun vauva oli kahdeksan päivänä ikäinen.”

Hyvin on mennyt, hän kehuu.

”Uusissa produktioissa on pitkät harjoitusajat, ja perhe on ollut mukana. Nämä viimeiset Lohengrin-keikat olen kyllä lentänyt edestakaisin ja palannut heti kuin mahdollista. Vauvaiässä viiden päivän aikanakin voi tapahtua kehitystä, jota haluan olla todistamassa.”

Mika Kares (toinen vas.) kuninkaana Baijerin valtionoopperan Lohengrinissä.

Niinpä Kares aikoo pitää nyt alkavana vuonna myös vanhempainvapaan. Mutta sitä ennen on jälleen kiinnostava produktio.

”Palaan Lontoon Covent Gardenin Royal Opera Houseen ja laulan Wagnerin Tannhäuser-oopperassa. Harjoitusaikaa on kuukausi ja sitten ensi-ilta ja esitykset.”

Sen jälkeen koittaa loma, jota seuraavat uudet haasteet. Niihin kuuluvat Wienin valtionoopperan Götterdämmerung sekä Chicagon Lyric Opera ja Wagnerin Lentävä hollantilainen. Pariisin oopperassa on Verdin Simon Boccanegra Gustavo Dudamelin johdolla. Konserttien solistitehtäviä riittää Oslon filharmonikoista London Symphony Orchestraan.

Ja joitakin keikkoja on sentään Suomessakin!

”Huhtikuussa laulan Tampere Filharmonian solistina Dmitri Šostakovitšin sinfoniaa nro 13 (Babi jar), joka on tärkeä teos näinäkin aikoina. Savonlinnan oopperajuhlille palaan kesällä Mozartin Taikahuilun Sarastroksi.”

Eurajoen Bel Canto -festivaalilla hän jatkaa toisena taiteellisena johtajana. Siellä esitetään Wagneria urkujen kanssa, ja vuorossa on Tristan ja Isolde. Joroisten musiikkipäiville hän ehtii yhteen resitaaliin.

Karesta lämmittää myös vireillä oleva mahdollisuus palata – vihdoin – Suomen kansallisoopperaan. Jo vuodeksi 2024 tuli seuraava tarjous, mutta hän oli varattu.

Sen sijaan kevät 2025, viimeisellä Lilli Paasikiven suunnittelemalla kaudella, näyttäisi onnistuvan.

Lue lisää: Eurajoen ihme Mika Kares on ehdolla Grammy-palkinnon saajaksi

Mika Kareksen roolit katsottavissa

  • Arte näyttää tätä kirjoitettaessa Berllinin valtionoopperan koko Richard Wagnerin Nibelungin sormus -tetralogian (Ring des Nibelungen) uuden, modernin ohjauksen ilmaiseksi. Dmitri Tšernjakovin kiinnostavassa ja kiistellyssä ohjauksessa Wotanin Valhalla on tutkimusinstituutti.

  • Reininkulta löytyy tästä linkistä. Mika Kares on toinen jättiläisistä eli Fasolt.

  • Valkyyria löytyy tämän linkin takaa. Kares laulaa Hundingin roolin.

  • Siegfried-oopperassa Kareksella ei ole roolia. Ringin kolmas teos löytyy tämän linkin takaa.

  • Götterdämmerungissa Kareksella on Hagenin jättirooli. Esitys löytyy tästä linkistä.

  • BR Klassik välittää puolestaan Wagnerin Lohengrinin uuden ohjauksen ensi-illan tämän linkin takaa. Koko esitys löytyy myös

    Youtubesta
    .

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut