Pori Sinfoniettan jouset eläytyivät antaumuksella kansanmusiikin hurmaan

Oboet ja klarinetit kisailivat virtuoosisesti Vivaldin konsertoissa.

Kreeta-Maria Kentala esiintyy solistina Pori Sinfoniettan Folkbarokki-konserteissa Raumalla ja Porissa.

24.11. 20:56

Folkbarokki. Niittykoski - Vivaldi. Pori Sinfonietta 23. 11. Rauma-sali ja 24. 11. Promenadisali. Kreeta-Maria Kentala joht. ja viulu.

Antonio Vivaldin musiikin lämmin hehku täyttää Rauma-salin. Pori Sinfoniettan Folkbarokki-konsertti oli kehystetty Vivaldin musiikilla. Valinnanvaraa on, sillä Vivaldi on säveltänyt noin viisi sataa konserttoa kaikille oman aikansa soittimille.

Konsertoissa RV 559 ja RV 574 pääsevät myös puhaltimet ääneen. Ensimmäinen, Konsertto kahdelle oboelle, kahdelle klarinetille, jousille ja cembalolle alkaa höyhenen kevein jousenvedoin. Oboet ja klarinetit kisailevat virtuoosisesti. Toinen osa julistaa ”sen suven suloisuutta”, vaikka ulkona puhaltaa hyytävä viima. Finaalin aistikkaissa jousiorkesterin suhauksissa päästään oikeasti venetsialaisiin.

Vivaldin Neljä vuodenaikaa -konserton Talvi käynnistyy vaivihkaa. Iskujen painotukset viipyilevässä tempossa voimistuvat asteittain säväyttävästi. Kreeta-Maria Kentala tulittaa kirkkaasti nopeat kuviot. Pori Sinfoniettan jousisoittajat seuraavat tarkkaan Kentalan jousen liikettä.

Aika pysähtyy, kun hitaan osan kaunis teema Kentalan sooloviululla alkaa. Viulut pitävät soitinta seisoen ”sylissään” ja näppäilevät säestyksen elegantin yksituumaisesti. Kolmannessa osassa kuullaan lisää säihkettä erityisesti sooloviulun kahdessa taiturillisessa kadenssissa.

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri tilasi sovituksia kansanpelimanni Wiljami Niittykosken sävelmistä 50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi ja äänite Niittykoski - kansansäveltäjä ilmestyi toukokuussa. Konsertissa kuultiin näistä neljä.

Sovittajat Iikka Kotaja, Lauri Pulakka, Timo Alakotila ja Kreeta-Maria Kentala ovat kaustislaisen viulunsoiton perinteen parhaita asiantuntijoita. Wiljami Niittykoski on Kreeta-Maria Kentalan vaari, joten Kaustislaisen marssin sovitus kiperine kuvioineen melodian kuljetuksessa oli taatusti aitoa ja alkuperäistä.

Alakotilan sovitus Kesän Muistosta soi liitelevän lennokkaasti surumielisyydestään huolimatta. Vauhdin hurma -kappaleessa (sov. Lauri Pulakka) edettiin sulavasti luistellen. Tunnelmasta toiseen -sävelmässä (sov. Iikka Kotaja) kukoisti pelimannimeininki. Alttoviulujen soolo antoi satsiin sopivasti rouhetta.

Minua ei häirinnyt salonkiorkesterin ”sivistynyt” musisointi. Pori Sinfoniettan jouset eläytyivät antaumuksella kansanmusiikin vauhdikkaaseen hurmaan.

Päätösnumero Vivaldin Konsertto kahdelle oboelle, fagotille, kahdelle käyrätorvelle, viululle ja jousille soi jännittyneen riehan tunnelmissa. Kuultiin kauniita oboesooloja, sähäkkä sellon tykitys, käyrätorvien metsästystorvi-sooloja ja cembalon ja fagotin ilmeikästä continuo-soittoa. Ylimääräisenä, finaali toisen kerran, esityksessä oli kepeämpi ote ja käyrätorvien pienet epäpuhtaudet korjaantuivat.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut