Olari Eltsin Mozart-tulkinta synnytti Pori Sinfoniettassa sellaisen draivin, jota ei olisi kuvitellut mahdolliseksi

Pori Sinfonietta tarjosi unohtumattoman illan.

Taiteilija Triin Ruubel esitti Pori Sinfoniettan konsertissa Erkki-Sven Tüürin Viulukonserton nro 2 Angel's Share. Kapellimestarina Olari Elts.

11.11. 18:04

Angel’s Share. Pori Sinfonietta 10. 11. Promenadisalissa. Kapellimestari Olari Elts. Solisti Triin Ruubel, viulu.

Hyvää ei odota koskaan liian kauan. Korona siirsi suomalaisten suosikkikapellimestarin, virolaisen Olari Eltsin Porin vierailua. Elts on vakiinnuttanut paikkansa parin kymmenen vuoden aikana myös suomalaisten sydämissä voitettuaan kansainväliset kapellimestarikilpailut, vuonna 1999 Jorma Panula - ja 2000 Jean Sibelius -kilpailun.

Olari Elts on tullut tunnetuksi kekseliästä ja mielenkiintoisista konserttiohjelmista. Pori Sinfoniettan konsertissa siirryttiin sananmukaisesti herkusta toiseen.

Olari Eltsin johtaman konsertin solistina esiintyi ympäri maailman solistina ja kamarimuusikkona konsertoiva tallinnalaislähtöinen viulutaiteilija Triin Ruubel, joka toimii myös Viron kansallisen sinfoniaorkesterin konserttimestarina.

Triin Ruubelin viulun ääni häikäisi Erkki-Sven Tüürin Viulukonsertossa nro 2 jousiorkesterille ja lyömäsoittimille (2017/2018). Tarkoittako lisänimi Angel’s Share irlantilaista viskikakkua, hotellia, hajuvettä vai elokuvaa, jäi epäselväksi.

Tüürin viulukonsertto lipui enimmäkseen äärettömyyden rauhassa ja Ruubelin viulun sointi kimalteli meditoivasti niin melodisissa kuluissa kuin kuulaissa huiluäänissä sekä solistilla että Pori Sinfoniettan jousilla.

Räjähtävät purkaukset toteutuivat hallitusti Olari Eltsin johtamana. Loppupuolella laitettiin svengimono käyntiin ja alkuperäinen proge-Tüür svengasi menevästi. Mads Büchertin lyömäsoittimet täydensivät satsin hienostuneesti.

Aluksi kuultiin Magnus Lindbergin Absence (2020). Magnus Lindberg päätyi sävellystyössään vuorovaikutukseen Beethovenin kanssa hänen Konversationsheften (keskusteluvihot) pohjalta. Absence-teoksessa on kolme Beethoven-lainausta ja kaksoispuhaltimet sinfonioiden tapaan.

Odottamattomasta odottamattomaan etenevä teos veti ”henkeä” laulullisissa lyhyissä jaksoissa ja esimerkiksi alttoviulujen soolossa. Vallitseva kolmisävelinen motiivi päättyi pitkään säveleen ja rauhoitti äänimaiseman. Lindbergin tavoittelema kontrastien syleily toteutui.

Wolfgang Amadeus Mozartin Sinfonia nro 40 g-molli oli tulkinnassaan todella tuore. Ukrainalaisen säveltäjän Valentin Silvestrovin The Messenger jousiorkesterille, pianolle ja syntetisaattorille Mozart-tyylisine fraaseineen johdatti vaivihkaa kaikille tuttuun sinfoniaan.

Laura Vänttinen soitti flyygeliä lavan sivussa, yleisön näkymättömissä.

Suoraan The Messengerin jälkeen Mozart alkoi aivan pienellä nyanssilla. Ei häivääkään leipääntymisestä muusikoiden keskuudessa. Olari Eltsin Mozart-tulkinnassa nyansointi ja tempovalinnat synnyttivät Pori Sinfoniettassa sellaisen draivin, ettei klassikoiden kyseessä ollen voisi uskoa olevan mahdollistakaan. Unohtumaton ilta.

Korjattu 12.11. kello 15.09: Valentin Silvestrovin The Messenger -teoksessa soitto ei tullut nauhalta, vaan Laura Vänttinen soitti flyygeliä lavan sivussa, yleisön näkymättömissä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut