Ison Karhun vallannut, huomiota herättänyt jättinäyttely oli suuri menestys, mutta tuottajan tunnelmat ovat kaksijakoiset – miksi ihmeessä?

Ville Kirjanen, 38, paiskoi toisen Ars Pori -tapahtumakokonaisuuden eteen töitä kelloon katsomatta. Nyt hän ehtii pitkästä aikaa panostamaan myös omaan taiteeseensa.

Ei enää 20-tuntisia työpäiviä. Kuraattori-tuottaja Ville Kirjanen voi ottaa Kaupunkiolohuoneessa hiukan rennommin, kun Ars Pori 22 on ohi.

12.11. 10:31 | Päivitetty 13.11. 11:21

Pori

Ars Pori 22 on päättynyt.

Valtavan näyttelykokonaisuuden kuraattori ja näyttelyyn liittyvien useiden tapahtumien tuottaja Ville Kirjanen on kaksijakoisissa tunnelmissa. Plusmerkit ovat suuria, mutta niin ovat mieltä jäytävät miinuksetkin.

”Se, miten ihmiset ovat ottaneet kaiken tämän vastaan, herättää uskoa siihen, että tällaisella on kysyntää ja tarvetta. Se määrä, mikä jengiä on tänne puskenut – sitä ei voi mikään kiistää”, Kirjanen tunnelmoi.

”Oli Ars Porin toteuttaminen sitten taloudellisesti, henkisesti tai fyysisesti kuinka raskasta tahansa, on tässä jotain hienoa ja koen tämän arvokkaaksi.”

Nyt toista kertaa järjestetty Ars Pori on osoittautunut voittavaksi konseptiksi monella mittarilla. Se veti Isoon Karhuun ensimmäisenä vuonnaan 15 000 kävijää, ja nyt vielä tuhansittain enemmän. Näyttelyn taiteellista kokonaisuutta on ylistetty, ja järjestäjät ovat saaneet runsaasti kiittävää palautetta tavallisilta tallaajilta.

Lue lisää: Joku kumma porilaisia vaivaa, jolleivät he ymmärrä tämän katselmuksen hienoutta

Kaiken kukkuraksi taiteen valtaamaa kauppakeskusta pidetään jo nyt koko Porin keskustan tärkeänä elävöittäjänä. Monipuolisen musiikin ja performanssintäyteiset oheistapahtumat olivat nekin erittäin onnistuneita.

Mikä siis hiertää kivenä Ville Kirjasen kengässä?

Rahat hakusessa

”Tässä on kevyt burnout koko rumbasta.”

Kun ensimmäinen vuosi 2021 oli suuri menestys, Kirjanen ja kumppanit ajattelivat, että toiseen näyttelyyn saisi helposti rahoitusta niin sanotuilta isoilta tahoilta. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

”Onneksi saimme kuitenkin Satakunnan maakuntarahastolta 40 000 euron kärkihankerahan, jonka avulla saimme tämän vuoden tehtyä. Ensimmäinen vuosi tehtiin käytännössä talkoovoimin.”

Tänä vuonna kuraattorit pystyivät kutsumaan enemmän nimekkäitä taiteilijoita, kun näille pystyttiin myös maksamaan. Satakuntalaisille taiteilijoille järjestettiin avoin haku, sillä Ars Pori haluaa panostaa myös paikallisuuteen.

Koko rahoitus kului itse näyttelyyn ja oheistapahtumiin, joten kuraattorit ja tuottajat eivät saaneet omasta työstään palkkaa.

Kirjanen kiittelee niitä lukuisia vapaaehtoisia ihmisiä ja yhteistyötahoja, joiden avulla Ars Pori onnistui. Tästä huolimatta tuntuu siltä, että yhden ihmisen kannettavaksi kasaantui kovin painava kuorma.

Työryhmän ytimeen kuului käytännössä kaksi henkilöä – kuraattorit Kirjanen ja Petri Haavisto.

”Petri kävi kaiken aikaa täyspäiväisesti töissä, ja minä itse olin täällä monta kuukautta yötä päivää. Nyt vasta alkaa helpottaa, kun tarvitsee enää maksaa laskuja ja hoitaa teospalautuksia.”

Näyttelyn pystyttäminen oli Kirjasen mukaan ajoittain raakalaismaista. Hän teki pahimmillaan 20-tuntisia työpäiviä.

”Kukaan ei maksa tästä työstä palkkaa. On se vähän rankkaa taloudellisesti ja henkisesti pistää viisi kuukautta vuodesta tähän hommaan ja tehdä se työkkärin rahoilla.”

Ars Pori laski sen varaan, että saisi etenkin Porin kaupungilta runsaasti tukea tapahtumatuotantoon. Toisin kävi.

”Arvelimme saavamme enemmän rahaa kaupungilta tänä vuonna, kun ensimmäinen vuosi oli niin kova menestys. Kaupunki puolitti summan”, Kirjanen kertoo.

”Kukaan ei kertonut meille tällaisesta käytännöstä, että kaupunki antaa alussa siemenrahan, ja toisena vuonna on turha odottaa yhtä paljoa.”

Myös kumppanuussopimus Porin kaupungin kanssa on ollut pitkään puheissa. Kaupunki on Kirjasen mukaan hylännyt nämä keskustelut, koska Ars Pori ry ei ole ollut olemassa vielä riittävän pitkään.

Rahoitus kolmannen Ars Porin järjestämiseen on toistaiseksi täysi kysymysmerkki.

Taiteilijana Ville Kirjanen tunnetaan persoonallisista keraamisista hahmoistaan. Tämä olento tulee olemaan hieman muokattuna esillä Seinäjoen taidehallissa helmikuussa.

Ars Porin kokovuotiseksi ulottuvuudeksi on muodostumassa Ison Karhun pohjakerroksessa sijaitseva Kaupunkiolohuone. Kaikille avoimessa tilassa kuka tahansa voi järjestää näyttelyitä, pop up -tapahtumia, live-keikkoja, tanssitunteja, ja niin edelleen.

”Ars Porin aikana Kaupunkiolohuoneeseen tunki väkeä, mutta nyt tuntuu siltä, että kukaan ei tiedä paikan olemassaolosta.”

Hieman nurinkurista on se, että Ars Pori sai valtavasti mediahuomiota, mutta viestintä on se puoli, jonka Kirjanen kokee toistaiseksi epäonnistuneen. Omat verkkosivut eivät ole valmistuneet, eivätkä some-kanavat riitä kaikkien tavoittamiseen.

Ratkaisu viestintäongelmaankin olisi Kirjasen mukaan riittävän ja pitävän rahoituksen saaminen niin, että joku henkilö saisi palkkaa tekemästään työstä.

Mediahuomiota siivittivät entisestään eräiden näyttävästi esillä olleiden teosten näyttävät sukuelimet. Kirjanen kuittaa nyt jupakan myrskyksi teekupissa, mutta tuona hetkenä meininki oli melkoista.

”Yksi päivä oli täyttä kriisinhallintaa. Paikalle tulivat Iltalehti, Ilta-Sanomat ja Yle sun muut mediat, aina Orimattilan paikallislehteä myöten. Mielensä pahoittaneita taisi olla kuusi. Saimme sähköpostiin lukuisia vanhanaikaisia kannatuskirjeitä.”

Lue lisää: Isossa Karhussa auenneen taidenäyttelyn patsaat sukupuolielimineen herättivät keskustelua somessa, mutta paikan päällä kansa ei suuremmin järkyttynyt

Kirjanen palaa vielä Ars Porin hurmoksellisiin huippuhetkiin, joista hän nostaa esiin Pori Sinfoniettan kokeellisen, Ison Karhun eri kerroksiin levinneen konsertin.

”He toteuttivat upean kokonaisuuden, joka veti tänne arviolta toistatuhatta ihmistä. Monet kyynelehtivät, ja se oli itsellenikin pysähdyttävä elämys”, Kirjanen kertoo.

”Esimerkiksi siitä tuli myös mahtava fiilis, kun näki Seppälän romuvarastona olevan tilan muuttuvan upeaksi galleriatilaksi täynnä hienoa taidetta.”

Omaa taidetta

Ville Kirjanen tunnetaan taiteilijana etenkin keramiikastaan. Hänen persoonalliset hahmonsa ja muotonsa ovat välittömästi tunnistettavia. Mielleyhtymiä syntyy dystooppisiin tieteistarinoihin, mutta oudoissa ulokkeissa on myös koomisia piirteitä.

”Tyyli on syntynyt Cronenbergin kauhuleffoja katsomalla ja sarjiksia lukemalla. Nämä ovat lapsuudessa sykähdyttäneet”, Kirjanen hymyilee.

Omaan taiteeseensa Kirjanen ei ole viime kuukausina ehtinyt panostamaan. Tulossa on kuitenkin kolmen taiteilijan temaattinen yhteisnäyttely Seinäjoen taidehallissa.

”Esille tulee uusia teoksiani, joita olen laittanut alulle viime keväänä. Trinitas-nimiseen näyttelyyn rakennamme jos jonkinlaista jumalan ja ihmisen kuvaa.”

Yhteisnäyttelyssä Kirjasella ja kumppaneilla on selkeä idea ja konsepti, mutta yleisesti hän ei halua taiteensa merkityksiä avata.

”Ei ole mitään selkeää manifestia, jota haluaisin välittää. En koe mielekkääksi selittää taidettani, on siellä pohjalla sitten universaaleja totuuksia tai henkilökohtaisia neurooseja.”

Ars Pori 22 oli raju ponnistus, mutta hurmokselliset huippuhetket lisäsivät Ville Kirjasen uskoa tapahtumakokonaisuuden tulevaisuuteen.

Taiteilija-kuraattori

Ville Kirjanen

  • Ville Kirjanen on syntynyt Tampereella vuonna 1984.

  • Hän valmistui Kankaanpään taidekoulusta vuonna 2010.

  • Poriin hän muutti tutustuttuaan Tehdas-taidekollektiiviin, jonka toiminnassa on edelleen mukana.

  • Kirjanen työskenteli kuraattorina Ars Pori 22 -näyttelykokonaisuudessa, joka levittäytyi kauppakeskus Isoon Karhuun 23.9.–30.10.

  • Ensimmäisenä vuonnaan 2021 Ars Pori veti yli 15 000 näyttelyvierasta, ja tänä vuonna arviolta vielä tuhansia enemmän.

  • Valtavaan näyttelyyn osallistui lähes 50 taiteilijaa, ja sen oheistapahtumiin kymmeniä esiintyjiä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut