Kannattaisiko Dario Argenton lopettaa elokuvien teko, kun 82-vuotiaan kauhulegendan uusin ohjaus on näin kamala

Olisi mukavaa, jos Dark Glassesia voisi kutsua Dario Argenton kunniakkaaksi paluuksi. Tai edes ihan hyväksi tai edes kohtalaisen katsottavaksi. Ei onnistu.

Ilenia Pastorelli ja Asia Argento Dark Glasses -elokuvassa. Asia Argento on ohjaaja Dario Argenton tytär.

20.10. 23:00

Kauhu

Dark Glasses – mustat lasit (Occhiali neri). Ohjaus Dario Argento. 86 min. K18. ★

Profondo rosso, Suspiria, Inferno, Tenebrae, Phenomena. Italialaisen elokuvaohjaaja Dario Argenton täyskäsi 1970-luvun loppupuolelta 1980-luvun puoliväliin. Kauhuelokuvia, joilla hän nousi genreyleisön suursuosioon ympäri maailmaa, ikoniseksi nimeksi.

Argenton parhaat filmit kuten Suspiria ja Phenomena ovat huumaavia, unenomaisia, verisiä mestariteoksia. Nimenomaan esteettisiä kokemuksia, pröystäilevällä ja kuumeisella visuaalisella ilmeellään ja Goblin-yhtyeen syntetisaattorimusiikin säestäminä.

Sitten alkoikin alamäki. Viitteitä siitä oli jo epätasaisessa Operassa (1987), ensimmäinen kunnon mahalasku oli vuoden 1998 Oopperan kummitus -filmatisointi ja 2000-luvun Argentot olivat toinen toistaan rähmäisempiä yritelmiä. Vuoden 2012 Dracula 3D oli lopullinen romahdus, täydellisen naurettava tekele kökkötehosteineen.

Nyt kauhu on genrenä ehkä suositumpaa kuin koskaan. Argenton nimi on ollut tapetilla viime vuosina arthouse-elokuvapiireissä, kuten Luca Guadagninon Suspiria-uusintaversion (2018) ja Gaspar Noén Vortexin (2021) yhteydessä. Jälkimmäisessä Argento näytteli toista pääosaa. Hänen roolisuorituksensa vanhana kirjailijana, jonka vaimo (Françoise Lebrun) sairastaa dementiaa, oli sydäntäsärkevän hieno.

Tilausta Argenton uudelle ohjaustyölle oli, ja nyt sellainen saatiin.

Huomaatte varmaan, että tässä arviossa on aika paljon pohjustusta. Sille on syynsä: Dark Glasses -elokuvaa ei oikeastaan tekisi mieli käsitellä yhtään.

Olisi kyllä mukavaa, jos sitä voisi kutsua Argenton kunniakkaaksi paluuksi. Tai edes ihan hyväksi tai edes kohtalaisen katsottavaksi elokuvaksi. Valitettavasti ei onnistu.

Diana (Ilenia Pastorelli) on roomalainen prostituoitu, joka palvelee lähinnä varakkaita asiakkaita, vanhempia miehiä, joita tapaa hienoissa hotelleissa. Escort-naisia aletaan murhata kaupungissa raa’asti ja tappaja hyökkää pian myös Dianan kimppuun. Hän onnistuu pakenemaan autollaan, mutta takaa-ajo johtaa kolariin jossa sivullinen pariskunta kuolee ja Diana sokeutuu.

Diana yrittää totutella uuteen elämäntilanteeseen henkilökohtaisen avustaja Ritan (Asia Argento) valmennuksessa. Diana kokee syyllisyyttä kolarista, vaikkei se ollut hänen vikansa, ja ottaa siinä vanhempansa menettäneen pikkupojan Chinin (Andrea Zhang) hoiviinsa. Myös murhaaja on edelleen vapaalla jalalla ja Diana yhä tähtäimessä.

Elokuvan ensimmäisessä kohtauksessa Diana ajelee pitkin Rooman katuja, juuri ennen auringonpimennystä. Pahaenteinen tunnelma vallitsee, vaikka mitään ei tapahdu. Kohtaus on tehokas ja herättää toivon, olisiko elokuvasta johonkin.

Ensimmäisellä puoliskollaan Dark Glasses on vaivoin toimiva löysä murhamysteeri, joka kompastelee vähän väliä erinäisiin kömpelyyksiin. Sivuhahmoja kuolee tyhmyyttään, esimerkiksi poliisi, joka näkee tappajan auton ajavan häntä päin muttei viitsi väistää. Näyttelijäsuoritukset ovat enintään välttäviä, toisaalta näyttelijöitä Argento ei ole koskaan osannutkaan ohjata.

Vaikka juonet olivat höperöitä Argenton huipputöissäkin, niiden estetiikka korvasi sen täysin. Visuaalista loistoa ei ole Dark Glassesissa tippaakaan – se on ohjaukseltaan ja kuvaukseltaan jopa amatöörimäisen näköinen.

Pohjamutiin elokuva vajoaa toisella puoliskollaan, jossa Diana ja Chin pakoilevat murhaajaa pimeässä metsikössä ja pellolla uuvuttavan tylsästi. Lopun ankeasta ”huipennuksesta” jää mieleen lähinnä yksi suora Suspiria-viittaus. Elokuvan ainoa pluspuoli on Arnaud Rebotinin trance-rytmissä jyskyttävä ja tarttuva syntikkamusiikki.

82-vuotias Argento on naulannut itsensä elokuvahistoriaan jo kymmeniä vuosia sitten, ja hänen kultakautensa työt elävät ikuisesti. Arvon maestro, jäisitte jo eläkkeelle, per favore.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut