Laulut kajahtivat komeasti ja huumori kukki Veriveljissä

Toinen veljeksistä kasvaa rikkaassa, toinen köyhässä talossa. Veriveljet-musikaali kysyy, miten tausta, kasvatus ja olosuhteet muovaavat ihmistä.

Mikko Pekonen ja Markus Vatka tekevät verivalan.

20.10. 16:18

Veriveljet. Käsikirjoitus ja musiikin sävellys Will Russell. Suomennos Reino Bragge ja Jukka Virtanen. Ohjaus Lauri Ketonen. Musiikin toteutus ja harjoittaminen Juha Antikainen. Puvustus Kaisu Rytisalo. Äänisuunnittelu Jussi Merikallio. Valosuunnittelu Lasse Onninen. Teatteriyhdistys Fake. Tules Talo, Rauma. Ensi-ilta 19.10.

Köyhyys ei ole koskaan hauska asia, mutta köyhyydenkin kestää, jos sitä lievittää huumorilla. Tai laululla, kuten Veriveljet-musikaalissa.

Musikaali floppasi aikoinaan Englannissa ensi-illassa, mutta pyöri sittemmin historiallisen pitkään West Endissä. Se paneutuu ikiaikaisiin asetelmiin köyhyys kontra rikkaus, josta seuraavat luokkaerot ja -jako.

Tarinan rikkaan talon poika ja köyhän talon poika ovat kaksosia. Huostaanoton pelossa heidän äitinsä, rouva Johnstone (Enni Toivonen) on tiukan paikan edessä myynyt toisen pojista, Eddien (Mikko Pekonen) työnantajalleen, rouva Lyonsille (Mari Viljanen).

Eddie kasvaa yläluokkalaiseksi, kiltiksi pojaksi, ja hänen kaksoisveljensä Mickey (Markus Vatka) jää äitinsä huomaan. Musikaalin ensimmäinen puolitieteellinen todiste kertoo siitä, miten tausta, kasvatus ja olosuhteet muovaavat ihmistä.

Äiti rupeaa katumaan kauppaansa, kun huomaa hirvittävän erheensä, ja rouva Lyons kera miehensä (Timo Nissinen) tekee muuttoa maalle, pois rahvaan asuttamasta lähiöstä. Näihin väleihin astuu kertoja ja trubaduuri (Onni Kivikaarre) täsmentämään menoa ja sen juonta.

Mickeyn isoveli Sammy (Juha-Matti Uusitalo) edustaa sitä vinoon kasvanutta sukupolvea, joka löytää elämän aluksi kujeista ja sitten rikoksista. Jukka Virtasen suomentamat laulut kajahtavat komeasti ja takeltelematta. Rehevä ja ronski huumori, Markus Vatkan akrobatia ja näyttelijöiden värikäskin äänenkäyttö sujuvat hyvin, lukuun ottamatta pieniä teknisiä ongelmia.

Marilyn Monroen kuljettaminen laulujen ytimissä tuntui aluksi oudolta, mutta sanoman edetessä kaikki osaset osuivat kohdalleen, ja viesti tuli selväksi. Kun nallipyssyjen ja ilmakiväärin laukaukset vaihtuivat oikeaan käsiaseeseen, tiedettiin että on otettu ratkaiseva askel nuoruuden ja aikuisuuden välillä.

Luokkaerot sen sijaan esitettiin miltei kliseiden muodoissa, varallisuuteen ja koulutukseen rinnastaen. Asialle pantiin vielä nuoret miehet, joiden ystävyyden nämä erot rikkoivat. Jannika Vatajan roolisuoritus Linda-tyttöystävänä kolmiodraamassa oli erinomainen.

Musikaalin juonikuviot ovat jokseenkin kömpelöitä. Onkohan käsikirjoittajalle tullut kiire kirjoittaa loppukohtaus, joka toki arvattiin ennalta, koska tiukassa musikaalissa tämä oli täysin höllä veto? Elämää ei saanut osamaksulla, koska elämän eväät eivät kattaneet sattumien saldoa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut