Porin teatterin musikaali: Tyylikäs Evita lipuu vahvasta näyttämökuvasta toiseen

Musikaalifaneja hellitään Porissa. Porin teatterin Evita on taidokas kokonaisuus.

Yksi voimakkaimmista laulunumeroista oli ensimmäisen puoliajan päättänyt Uus Argentina, jossa näyttämöä valaisivat soihdut. Evitan musiikki on soittajille taidonnäyte, sillä sekä tahtilaji että tempo vaihtelevat useasti saman kappaleen sisällä.

10.9. 12:39

Evita. Ensi-ilta Porin teatterissa 9.9. Säveltäjä Andrew Lloyd Webber, laulujen sanat Tim Rice, suomennos Mikko Koivusalo, ohjaus Christian Lindroos, kapellimestari Pekka Siistonen, koreografia Osku Heiskanen, lavastussuunnittelu Teemu Loikas, pukusuunnittelu Taru Liipola, valo- ja videosuunnittelu Ville Virtanen, äänisuunnittelu Jukka Kouhia, kampausten suunnittelu Peppi Pennanen, maskeerauksen suunnittelu Eija Juhola-Al-Juboori.

Rooleissa: Heidi Rantakeisu/Maria Pere, Marko Maunuksela/Tuukka Raitala, Juha Hostikka/Ari-Matti Hedman, Lauri Ketonen/Peter-Sebastian Lehtonen, Heidi Simelius/Eeva Markkinen, Marko Honkanen, Pekka Hänninen, Helinä Kareinen, Kia Laitakari, Vendela Nylund, Oskari Penttilä, Janne Turkki, Mirva Tolppanen.

Vuonna 1978 Lontoossa maailman ensi-iltansa saanut Evita on yksi musikaalimestari Andrew Lloyd Webberin rakastetuista taidonnäytteistä. Musiikillinen kokonaisuus pääsee yllättämään menevyydellään ja vivahteikkaalla vaihtelevuudellaan. Se tempaa mukaansa niin samban latinorytmeihin, marssimusiikin tasatahtiin kuin suurten balladien syleilyyn ja jopa rock lyö läpi useammassa kappaleessa. Melkoisen ihastuttava kirjo musiikkia siis.

Oikeastaan Webberin sävellystyö on sangen mykistyttävä ja musikaalin supertähti on bändi, joka työskentelee orkesterimontussa vakaalla ammattitaidolla kapellimestari Pekka Siistosen johdolla kitarassa Mika Lahnajoki, bassossa Jouni Hokkanen, koskettimissa Petri Rahikkala, rummuissa Miika Perkiö, trumpetissa Tommi Kolunen ja pasuunassa Jani Jokinen. Evitan musiikki on myös soittajille taidonnäyte, sillä sekä tahtilaji että tempo vaihtelevat useasti saman kappaleen sisällä.

Menestysmusikaali perustuu tositapahtumiin Eva Perónin elämästä ja se sijoittuu 1940- ja 50-luvun Argentiinaan. Alkutilanteessa kansalaiset surevat rakastetun johtajansa poismenoa ja aihe tulee odottamattoman iholle, sillä olemme juuri edellisenä iltana lukeneet kuningatar Elisabetin kuolemasta.

Siirrytään takaumana Eva Duarten köyhiin nuoruusvuosiin maaseudulle, josta määrätietoinen ja kunnianhimoinen nainen päättää lähteä pääkaupunkiin Buenos Airesiin. Evita tutustuu useisiin viihdealan vaikuttajiin ja heidän kauttaan etenee urallaan näyttelijättäreksi ja radiotähdeksi, tapaa eversti Juan Perónin, avioituu ja kampanjoi tämän puolesta presidentinvaaleissa. Vallan vuosien jälkeen Evita sairastuu kohtusyöpään ja kuolee ollessaan vain 33-vuotias.

Evitan rooli on laulullisesti niin vaativa, että se on jaettu kahden näyttelijän kesken. Ensi-illassa Eva Perónina nähtiin Heidi Rantakeisu, jonka Evita heräsi eloon punaisessa mekossa, kun näytelmää oli kulunut neljännes. Toisella puoliskolla Rantakeisun Evita kasvoi kasvamistaan niin roolityössä kuin lauluissa. Kyyneleet pois Argentiina oli samalla kuulas, mutta väkevä ja Rantakeisu onnistui useissa sooloissaan tavoittamaan ristiriitaisuuden hyvää tekevän, mutta valtaa rakastavan naisen mielenmaisemassa.

Koko musikaalin riemastuttavin kokonaisuus oli Seteleitä sataa. Ensimmäisen puoliajan alussa kuultu ensemblen esittämä Requiem nostatti kylmät väreet koko kehoon, Rakastajattaren (Heidi Simelius) soolotulkinta Taas kamat kasaan soi herkän melodisena ja ensimmäisen puoliskon lopetus Uus Argentiina oli henkeäsalpaavan voimakas numero. Juha Hostikan (kenraali Juan Perón) ja Rantakeisun duetot tuntuivat tasapainoisilta. Kappaleiden resitatiiviosat hakivat paikoitellen rytmiään.

Vahvaääniset miehet loistavat rooleissaan. Marko Maunuksela teki Chen pari vuotta sitten Seinäjoen kaupunginteatterin Evitassa ja jatkaa Porissa tarinankertojan roolia varmoin elkein suvereenisti laulaen. Aiemmin tänä vuonna Tango-kisassa menestynyt Lauri Ketonen nähdään tangolaulaja Magaldina, jonka soolo Tuhattähtinen yö on upeaa kuunneltavaa. Ensemble tekee ensiluokkaista työtä, ja työryhmän korkeat naisäänet yltävät melkoisiin laulusuorituksiin.

Koska musikaali on läpilaulettu, on juonesta vaikea saada kunnolla otetta ja tarina jää hieman kaukaiseksi, jos Eva Peronin elämänvaiheet eivät ole entuudestaan tutut.

Visuaalinen suunnittelu oli kauttaaltaan toteutettu tyylikkään minimalistisesti ensemblen puvustusta myöten: lavakuvassa keskitytään kaikkein olennaisimpaan ja turhat rönsyt on karsittu pois – ja lopputulos on kerrassaan toimiva. Lavasteet flirttailivat valojen kanssa viehkeällä tavalla läpi esityksen.

Alkuperäinen käsikirjoitus alkaa argentiinalaisesta elokuvateatterista, jossa näytös keskeytetään suruviestin tähden. Samoin tilanne on toteutettu myös Porissa. Jokin kohtauksessa kuitenkin ohjauksellisesti mättää ja alku tuntuu laiskalta. Samoin loppukohtaus jää hieman latteaksi.

Kuten Eva Perón jäi historiaan merkkihenkilönä, Evitasta tulee hieno osa Porin teatterin musiikkinäytelmien historiaa.

Eva Perónin elämäntarina tarjoillaan Porin teatterissa tyylikkään minimalistisena katsojakokemuksena. Toisella puoliskolla Heidi Rantakeisun Evita kasvoi kasvamistaan niin roolityössä kuin lauluissa.

Päivitetty 10.9. kello 12.50: Korjattu arvion kirjoittajan nimi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut