Ukraina voitti Euro­viisut hurjalla yleisö­ääni­saaliilla, Suomi oli 21:s – The Rasmus: ”Jo finaaliin pääseminen oli meille ilo ja kunnia”

Euroviisufinaalissa kakkoseksi tuli Britannia. Suomi jäi sijalle 21.

Ukrainan Kalush Orchestra voitti kappaleella Stefania tämän vuoden Euroviisut Italian Torinossa sunnuntain vastaisena yönä.

15.5. 7:29

Helsinki/Torino

Lauantai-illan euroviisufinaalin suurimpana suosikkina pidetyn Ukrainan voitto ratkesi yleisöäänillä.

Muut ennakkosuosikit taistelivat sijoituksista melko tasaväkisesti. Vuosikausia Euroviisujen häntäpäässä ollut Britannia sai eri maiden tuomareilta runsaasti pisteitä ja sijoittui lopulta toiseksi.

Kolmas oli Espanja ja yleisöäänissä odotettua huonommin menestyneen Ruotsin sijoitus oli neljäs.

Tuomariäänillä ja yleisön äänillä oli paikoin suuria eroja. Serbia ja Moldova saivat huomattavasti enemmän kannatusta yleisöltä. Serbian lopullinen sijoitus oli viides ja Moldova nousi yleisöäänillä seitsemänneksi. Menestyjien joukkoon ennalta veikattu Australia sai yleisöltä vain kaksi pistettä ja jäi sijalle 15.

Ukraina keräsi tuomareilta suuria pisteitä erityisesti Itä-Euroopan maissa. Ukrainan saamista 631 pisteestä 439 oli yleisöääniä.

Kalush Orchestran solisti Oleh Psiuk kiitti tuloksen selvittyä kaikkia äänestäjiä ukrainalaiselle musiikille ja ukrainalaiselle kulttuurille osoittamastaan tuesta.

Hän myös muistutti, että viisufinaaliin osallistuminen oli vaikeaa, koska yhtyeellä ei ollut mahdollisuuksia harjoitella yhdessä kotimaassa.

Suomi sai tuomaripisteensä Virosta, Serbiasta ja Italiasta. Kun yleisöäänet laskettiin mukaan Suomi jäi sijalle 21.

”Jo finaaliin pääseminen oli meille ilo ja kunnia, joten sijoituksesta ei todellakaan tarvitse olla pettynyt”, The Rasmus kommentoi finaalin jälkeen.

Ukrainan Kalush Orchestraa veikattiin kisojen voittajaksi siitä lähtien, kun Venäjä aloitti suurhyökkäyksensä Ukrainassa.

Mutta takana oli joukko vahvoja, erittäin hyviä haastajia. Ennakkoveikkailussa Ukrainan niskaan vahvimmin hengittivät Britannia, Ruotsi ja Italia, jotka kaikki tavoittelivat voittoa balladilla.

Finaalin neljäntenä esiintynyt The Rasmus esitti Jezebel-kappaleensa vakuuttavalla energialla, joka puri myös Euroviisujen mediakeskuksessa finaalia seuraaviin ulkomaisiin raportoijiin.

The Rasmus teki viisufinaalissa energisen suorituksen.

Ukrainan kappale oli ehkä illan odotetuin esitys, mutta Moldovan riehakas junahumppa Trenulețul pani yleisön liikkeelle tehokkaammin kuin kukaan muu illan esiintyjistä.

Poikkeuksellista meteliä saivat aikaan myös peräkkäin esiintyneet ennakkosuosikit, isäntämaa Italia sekä Espanja. Kappaleissa kuultiin vanhojen suurten rahoittajamaiden osaamista eri tavoin: Italian Brividissä kuului maan pophistoriasta periytyvä balladintekotaito, kun taas Espanjan SloMo oli äärimmilleen viritetty tanssijytky.

Myös Ruotsin Hold Me Closerin stadionballadimainen, loppua kohti kasvava poljento tempasi juhlakansan mukaansa.

Areenan ulkopuolella järjestettiin ennen finaalin alkua mielenosoitus, jossa kansainvälisen Extinction Rebellion -ympäristöliikkeen paikalliset jäsenet sulkivat areenan sisäänkäynnille johtavan kadun liikenteeltä.

Itse viisufinaaliin mielenosoitus ei vaikuttanut.

Poliisi tarkkaili lauantai-iltana Torinossa euroviisuareenan ulkopuolella ympäristöaktivistien mielenosoitusta.

Suomen The Rasmukselle ennustettiin finaalin aikana päivitetyillä vedonlyöntilistoilla sijaa 12. Lähes samaan arvioon päätyivät Torinon keskustassa ennen finaalin alkua raitiovaunua odottavat suomalaisfanit.

”The Rasmus voi olla parhaimmillaan kymmenen parhaan joukossa. Täällä on niin paljon hyviä kappaleita”, Iida Äyhynmäki sanoo.

Hän on tullut torstaina Torinoon sisarensa Elna Äyhynmäen ja ystävänsä Ella Keräsen kanssa.

Kolmikko arvelee, että Ukraina on varma voittaja, mutta he eivät usko, että Ukraina voisi järjestää ensi vuonna finaalia. Muista ennakkosuosikeista heitä miellyttää erityisesti Italia.

”Jos Ruotsi voittaisi, niin ensi vuonna olisi vähän halvempi matkustaa viisuihin”, Iida Äyhynmäki sanoo ja nauraa.

Iida Äyhynmäki (vas.) Elna Äyhynmäki ja Ella Keränen tulivat ensimmäistä kertaa Euroviisujen finaaliin.

Melko samoilla linjoilla on kokenut ja paljon Euroviisuja seurannut musiikkialan ammattilainen. Viime vuonna Suomea edustaneen Blind Channelin levy-yhtiön Ranka Kustannuksen johtaja Riku Pääkkönen seuraa viisufinaalia kotona Suomessa, mutta veikkaa Suomelle sijaa 15.

Pääkkönen sanoo, että tänä vuonna kisan taso on 10–15 kilpailijan osalta kova.

”Tänään testataan, mikä merkitys uskollisilla faneilla on. Kun ohjelmaa katsoo runsaat 180 miljoonaa ihmistä, niin en arvioi sitä suureksi.”

Pääkkönen muistuttaa, että viidestoista sijakin on paljon kovempi suoritus kuin mihin Suomessa on totuttu.

Tunnelma Palasport Olimpicon ulkopuolella tiivistyi finaalin lähestyessä.

Ennakkosuosikkimaiden viisuedustajien musiikilliset taustat ovat hyvin erilaiset. Britannian edustaja Sam Ryder (s. 1989) on Tiktok-sensaatio. Hän nousi nopeasti Tiktokin seuratuimmaksi brittiartistiksi sen jälkeen, kun hän alkoi julkaista palvelussa coverkappaleita koronaviruspandemian alkuaikoina vuonna 2020.

Britanniaa edustaa 32-vuotias Tiktok-sensaatio Sam Ryder.

Musiikkia Ryder on silti tehnyt ja esittänyt muissa yhtyeissä jo ennen suurta julkisuuttaan. Hänen kokoonpanojaan ovat itse perustamansa The Morning After -yhtye sekä Blessed by A Broken Heart -yhtye, jossa Ryder toimi ensin kitaristina ja sittemmin solistina. Bändikonkari on ollut myös amerikkalaisen Close Your Eyes -rockyhtyeen keulakuva ennen ryhtymistään sooloartistiksi vuonna 2016.

Ryderin euroviisukappale Space Man on tunteellinen balladi, jossa Ryder pääsee esittelemään komeaa falsettiaan.

Britannian viisuedustaja on perinteisesti valittu televisiokilpailun kautta, mutta maan tavallisesti surkean viisumenestyksen takia systeemiä muutettiin. BBC pyysi avuksi levy-yhtiö BMG:tä. Sam Ryder valittiin The Guardianin mukaan monien jo maineensa vakiinnuttaneiden artistien joukosta.

Valtavaan Tiktok-suosioon nousseen Ryderin odotetaan nyt pelastavan Britannian viisumaineen. Hän ei silti itse usko, että 12,4 miljoonasta Tiktok-seuraajasta on välttämättä suurta etua muihin kilpailijoihin nähden.

”Tiktok on hämmästyttävä alusta, mutta myös uskomattoman arvaamaton. En usko, että sitä pystyy noin vain käyttämään äänien keräämiseen”, Ryder sanoi The Guardianille.

Italian duo Mahmood & Blanco laulavat miesten välisestä rakkaudesta.

Italiaa kisoissa edustaa miesduo Mahmood & Blanco kappaleellaan Brividi, joka on niin ikään sykähdyttävä balladi.

Duon toinen jäsen Alessandro Mahmoud (s. 1992) on mukana Euroviisuissa jo toista kertaa. Edellinen kerta oli kolme vuotta sitten Tel Avivissa, jolloin hän oli lähellä voittaa, mutta jäi niukasti toiseksi kappaleellaan Soldi.

Mahmoudin musiikkiura käynnistyi X Factor -ohjelmasta vuonna 2012, mutta suuren kansan tietoisuuteen hän murtautui vasta seitsemän vuotta myöhemmin. Tuolloin Mahmoud voitti kuuluisan italialaisen San Remon laulukilpailun, sai paikan Tel Avivin Euroviisuihin ja julkaisi pian sen jälkeen debyyttialbuminsa.

Mahmood & Blancon kappale Brividi kertoo miesten välisestä rakkaudesta. Se, että Italia valitsee edustajakseen juuri tämän kaksikon tällä kappaleella, osoittaa, että maa on ottanut kehitysaskelia suvaitsevaisuudessaan.

LGBTQ-oikeudet ovat olleet katolisessa Italiassa kauan vaikeasti sulateltava asia. Aiheesta kirjoittava The New York Times muistuttaa, että Italiassa samaa sukupuolta olevien siviililiitot laillistettiin vasta vuonna 2016, vuosia monien muiden Euroopan maiden jälkeen.

Mahmoodin mukaan heidän kappaleensa normalisoi sen, minkä olisi aina pitänyt olla normaalia, lehti kirjoittaa.

Taiteilijanimellä Blanco tunnetun räppärin ja lauluntekijän Riccardo Fabbrioconin (s. 2003) mukaan hänen sukupolvensa on paljon avoimempi eivätkä hänen ikäisensä enää ajattele sukupuoli-identiteettiä.

Blancon musiikki-ura on varsin alussa, sillä hän julkaisi debyyttialbuminsa vasta runsas vuosi sitten. Levy nousi kuitenkin heti Italian albumilistan ykköseksi ja myi triplaplatinaa.

Mahmood ja Blanco ovat tehneet euroviisukappaleensa itse. Brividin suosiosta kertoo jotain se, että kappale rikkoi Italiassa Spotify-ennätyksen. Euroviisusivusto Eurovoixin mukaan laulu sai julkaisunsa jälkeen kotimaassaan ennätysmäisen määrän Spotify-striimauksia ensimmäisten 24 tunnin aikana.

Italialaisduon kannatus on hyvin suurta. Euroviisuista raportoiva Helsingin Sanomien toimittaja Ilkka Mattila kertoo, että laulajien fanit ovat päivystäneet Torinossa heidän hotellinsa ulkopuolella torstaista lähtien ja nähtävillä on jo vähän samankaltaista hässäkkää kuin Dingo herätti aikoinaan Suomessa.

Ruotsin Cornelia Jakobs esittää kappaleensa paljain jaloin.

Ruotsi kuuluu aina ennakkosuosikkeihin, se ei ole mikään yllätys, mutta tämän vuoden viisubiisi on pieni yllätys. Cornelia Jakobsin kappale Hold me closer on sekin kaunis balladi, mutta ei kuulosta lainkaan perinteiseltä ruotsalaiselta euroviisu­kappaleelta, vaan tunnelmalliselta indiepop-kappaleelta. Persoonallisen käheän lauluäänen omaavan Jakobsin esitys on vähäeleinen, ja hän esiintyy paljain jaloin.

Jakobs on ollut lapsuudestaan asti musiikkivaikutteiden marinoima, eikä hän ole perheensä ensimmäinen Euroviisuihin pyrkinyt. Hänen isänsä on hevirokkari Jakob Samuel, joka tunnetaan parhaiten glam rock -yhtye The Poodlesin laulajana. Yhtye pyrki Euroviisuihin sekä vuonna 2006 että vuonna 2008.

Jakobsin isoäiti on tunnettu kapellimestari ja säveltäjä Kerstin Nerbe, yksi Tukholman Kansanoopperan (Folkoperan) perustajista. Nerbe on ollut muun muassa suomalaisen kapellimestarien oppi-isän Jorma Panulan opissa.

Jakobsin (s. 1992) itsensä kerrotaan laulaneen pienestä asti ja soittaneen jo yläasteikäisenä useissa rockyhtyeissä. Kun hän oli 16-vuotias, hän pyrki television Idols-kilpailuun kitaraa soittaen, mutta ei edennyt jatkoon.

Kaksi vuotta myöhemmin palkittu tuottaja Red One värväsi Jakobsin vastaperustettuun pop-yhtye Love Generationiin, joka myös pyrki Euroviisuihin peräti kahdesti, vuosina 2011 ja 2012.

”Olin silloin hyvin nuori, ja oli helppo eksyä mukaan tällaiseen sirkukseen, jossa monet ihmiset haluat sinun olevan tietynlainen. Se oli melko epämiellyttävää, ja luultavasti sen takia otti aikansa ennen kuin keksin jotain omaa”, Jakobs muisteli tyttöbändiaikojaan Dagens Nyheterille.

Vuoden 2012 jälkeen Love Generation lakkautettiin, ja sen kolme jäsentä, joukossaan Jakobs, muuttivat tyyliä. Kokoonpano jatkoi omana itsenäisenä ryhmänä, joka sai nimen Stockholm Syndrome. Sen jäsenet alkoivat kirjoittaa itse kappaleensa ja tuottaa musiikkinsa.

Ruotsin tämän vuoden viisukarsinnan eli Melodifestivalenin finaaliin oman mielenkiintonsa toi se, että aivan loppusuoralla maan viisuedustajan paikasta kilpailivat Cornelia Jakobs sekä Anders Bagge kappaleellaan Bigger Than The Universe. Bagge on Ruotsin tunnetuimpia tuottajia ja lauluntekijöitä, joka on tehnyt kappaleita useille maailmantähdille Celine Dionista, Madonnasta ja Jennifer Lopezista lähtien.

Bagge on toiminut vuosia Ruotsin Idols-kilpailun tuomarina, myös silloin kun Jakobs pyrki kilpailuun 16-vuotiaana vuonna 2008. Nuorta Jakobsia ei päästetty jatkoon, sillä tuomaristo ei pitänyt häntä tarpeeksi hyvänä. ”Et ole niin hyvä kuin luulet”, hänelle sanottiin.

Jakobsin isä piti tyttärensä kohtelua ilkeänä ja suuttui tuomareiden sanoista.

Bagge kertoo pyytäneensä Jakobsilta silloista Idols-kohtelua anteeksi Melodifestivalenin kulissien takana.

”Sanoin hänelle: ’Hitsi, miten väärässä olimme, miten hyvä olet.’ Tarkoitan sitä, että joskus Idolsissa hukkaamme fantastisia tyyppejä. Hän ei vain ollut yhtä hyvä silloin, mutta ehkä minun olisi pitänyt nähdä hänen lahjakkuutensa”, Bagge kertoi ruotsalaislehti Aftonbladetissa.

Bagge kertoi sanoneensa Jakobsille myös, että uskoo tämän pääsevän urallaan vielä pitkälle.

Melodifestivalenin finaalissa Ruotsin kansa antoi eniten ääniä ennestään kuuluisalle Baggelle, mutta kansainväliset tuomarit pitivät enemmän Jakobsista. Voittotaistelusta tuli tiukka.

”Toivon, että ihmiset ovat edelleen tyytyväisiä ja tuntevat olonsa turvalliseksi, että se olen minä, joka edustan Ruotsia Euroviisuissa. Mielestäni laulumme on upea”, Jakobs sanoi maaliskuussa DN:lle.

Jakobsin kerrotaan esiintyneen viikon ajan hyvin itsevarmasti Euroviisujen lehdistö­tilaisuuksissa. Perjantaina hän herätti jopa pahennusta semifinaalin jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, jossa hän hyppäsi juontajan syliin ja osoitti tätä leikillisesti muka aseella etu- ja keskisormea käyttäen. Jakobs pakotti juontajan makaamaan lattialle kuollutta leikkien, koska tämä ei suostunut nostamaan arvontakorista lappua Jakobsin puolesta.

Ukrainan Kalush Orcestra on ollut koko ajan suurin voittajasuosikki.

Euroviisujen finaalin tulokset ja pisteet

1. Ukraina: Kalush Orchestra – Stefania 631

2. Britannia: Sam Ryder - Space Man 466

3. Espanja: Chanel - SloMo 459

4. Ruotsi: Cornelia Jakobs - Hold Me Closer 438

5. Serbia: Konstrakta - In Corpore Sano 312

6. Italia: Mahmood & Blanco – Brividi 268

7. Moldova: Zdob şi Zdub & Advahov Brothers - Trenuleţul 253

8. Kreikka: Amanda Tenfjord - Die Together 215

9. Portugali: Maro - Saudade, saudade 207

10. Norja: Subwoolfer - Give That Wolf a Banana 182

11. Hollanti: S10 - De Diepte 171

12. Puola: Ochman - River 151

13. Viro: Stefan – Hope 141

14. Liettua: Monika Liu – Sentimentai 128

15. Australia: Sheldon Riley - Not the Same 125

16. Azerbaizan: Nadir Rustamli - Fade To Black 106

17. Sveitsi: Marius Bear - Boys Do Cry 78

18. Romania: WRS – Llámame 65

19.Belgia: Jérémie Makiese - Miss You 64

20. Armenia: Rosa Linn – Snap 61

21. Suomi: The Rasmus – Jezebel 38

22. Tsekki: We Are Domi - Lights Off 38

23. Islanti: Systur - Með hækkandi sól 20

24. Ranska: Alvan & Ahez – Fulenn 17

25. Saksa: Malik Harris - Rockstars 6

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut