Sadonkorjuun päättymisen iloisessa juhlinnassa oli myös muodikasta yhteislaulua - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Sadonkorjuun päättymisen iloisessa juhlinnassa oli myös muodikasta yhteislaulua

Kekrikonsertti. Pori Sinfoniettan puhallinkvintetti 6. 11. Porin raatihuoneen salissa. Pori Sinfoniettan kamarimusiikkisarja.

Pori Sinfoniettan kamarimusiikkisarjassa puhallinkvintetin Kekrikonsertissa pyhäinpäivänä Porin raatihuoneen salissa soittivat Jukka-Pekka Lehto (huilu), Riivo Kallasmaa (oboe), Pyry Kannisto (käyrätorvi), Antti Pakkanen (fagotti) ja Mika Kojo (klarinetti).

7.11. 15:01

Porin raatihuone avasi ovensa pyhäinpäivänä ja tarjosi kaupunkilaisille kamarimusiikkia.

Pori Sinfoniettan puhallinkvintetti (Jukka-Pekka Lehto, huilu, Riivo Kallasmaa, oboe, Mika Kojo, klarinetti, Antti Pakkanen, fagotti ja Pyry Kannisto, käyrätorvi) tarttuivat kekrikonsertissa sadonkorjuu-teeman riehakkaimpaan osaan, sadonkorjuujuhlaan.

Juhlissa on tanssittu ja ajanlaskumme ajan perinteisiin on yhdistynyt kristillisiä juhlamenoja. Konsertissa musiikki soi eurooppalaisin sävelin, yhden sävellyksen mausteena kuultiin itämaisia vaikutteita.

Joseph Haydnin Divertimento B-duuri (sovitus Harold Perry) alkoi säkenöivän iloisesti. Pyhäinpäivä, pyhimysten, marttyyrien ja vainajien muistopäivä, soi kvintetillä henkevästi hitaan osan teemassa (Pyhän Antoniuksen -koraali).

Darius Milhaud’n seitsenosaisessa miniatyyrien sarjassa La cheminee du roi René (kuningas Renén takkanurkkaus) kuultiin monta persoonallista sooloa. Oboe aloitti kiinteän ponnekkaasti Kulkue-osan, jota huilu jatkoi surumielisen riipaisevasti. Klarinetti oli soolossaan hengessä mukana ja käyrätorvi laittoi kulkueen etenemiseen vauhtia.

Jonglöörit-osassa pallot pomppivat vauhdikkaan taidokkaasti. Metsästys-osassa oli vaarallista takaa-ajon tuntua fagotin rytmikkään virtuoosisesti kirittämänä.

Haydnin viimeisissä osissa ja Milhaud’ssa kvintettisatsi jäljitteli orkesteria ja sointikuva vaikutti paikoitellen raskaalta.

Friedrich Gablerin sovitus Johann Strauss nuoremman Egyptiläisestä marssista toi soittimien äänenvärit komeasti esiin, on sitten mitä mieltä tahansa itämaisten vaikutteiden kulttuurisesta omimisesta ja suhtautumisesta vieraan kulttuurin piirteisiin huvittavana asiana. Juhlahumun riemu vei kuulijat mukaansa.

Unkarilaisen Ferenc Farkasin Vanhoja unkarilaisia tansseja kipinöi vetävin kansantanssiaskelluksin. Sellaiselta meno tuntui esimerkiksi lassun, lapockas tancin, chorean ja ugroksen (hyppytanssi) tahdissa.

Pori Sinfonietta on ajan hermolla, sillä myös yleisö osallistettiin muodikkaasti yhteislauluun. Egyptiläisessä marssissa oli laa-laa lauluosuus. Mielestäni itse piti säveltää, koska kvintetti soitti ainoastaan säestyskomppia.

Hauskaa meillä kaikilla yhtä kaikki oli.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut