Arvio Pori Sinfonietta Furioso-yökonsertti - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Pori Sinfonietta kohtasi yleisönsä pitkän etätyöskentelyn jälkeen mainiossa avauskonsertissa

Orkesteri aloitti kauden romanttisella säihkeellä ja klassisella siroudella.

Pori Sinfoniettan ylikapellimestari Tibor Bogányi esiintyi johtajana ja sellosolistina syyskauden avauskonserteissa Porin Promenadisalissa ja uusinnassa Harjavallan kirkossa, Satasoitto-festivaalilla.

27.8. 12:15

Furioso. Pori Sinfoniettan yökonsertti 26.8. Promenadisalissa ja 27.8. Harjavallan kirkossa. Kapellimestari ja sellosolisti Tibor Bogányi.

Yhdeksän kuukauden etätyöskentelyn jälkeen Pori Sinfonietta kohtasi yleisönsä. Jälleennäkeminen oli riemastuttava.

Felix Mendelssohnin konserttialkusoitto Hebridit kuvaa Skotlannin jylhiä maisemia ja aaltojen iskeytymistä kohti Fingalin luolan suuaukkoa Staffan saarella. Tumma laavakivi lohkeilee paikoin kuusisärmäisiksi basalttipylväiksi.

Kapellimestari Tibor Bogányi johdatteli Pori Sinfoniettan vyöryvien aaltojen hurjaan leikkiin. Jousten ja fagottien kaksi teemaa etenivät kepeän kutsuvista loiskeista myrskyksi. Ensimmäisen teeman kuvaamat majesteettiset luonnonvoimat seestyivät kuulaaksi aistikauneudeksi.

Pori Sinfoniettan muusikot oli sijoitettu lavalle turvavälein. Aivan aluksi neljän vaskipuhaltajan istuinpaikka takaseinän vieressä aiheutti sen, että vasket soivat voimalla. Tasapaino löytyi ja jousisto pystyi pitämään puolensa satsissa.

Camille Saint-Saensin Sellokonsertto nro 1 a-molli op. 33 toteutti myös konsertin nimen Furioso (raivokkaasti) sanomaa vahvasti. Sanan valinta tarkoitti pikemminkin muusikoiden tuntemuksia, koska ammatin harjoittaminen on ollut kuta kuinkin ”jäissä”. Tietotekniikan opiskelu ja konsertointimuotojen etsintä on aiheuttanut runsaasti päänvaivaa.

Toinen romanttinen teos konserttiohjelmassa oli balsamia yleisön kaipuulle kokoontua musiikin ääreen.

Pori Sinfoniettan ylikapellimestari ja tässä konsertissa myös solisti Tibor Bogányi aloitti verevän pirteästi iskuttomalla tahtiosalla. Kyllä, kolmen alaspäisen juoksutuksen jälkeen lukee partituurissa hiukan eloisammin! Jos hetken aisti pientä rytmistä etsintää yhteistyössä, niin kaiken kaikkiaan orkesteri pysyi erinomaisesti vauhdissa mukana. Vuorottelevat virtuoosijaksot ja upean maalailevat kauniit melodiat hivelivät kuulijoiden korvia.

Hienostunut iltatunnelma jatkui Helvi Leiviskän Intermezzossa op. 16 nro 1 (1943-45). Ripaus myöhäisromantiikkaa uusklassisessa kehyksessä maadoitti sävelvirran kohti kaikille tuttua Wolfgang Amadeus Mozartin Eine Kleine Nachtmusik -divertimentoa. Pieni iltamusiikki on viehkeä teos. Muhkean aloitusteeman jälkeen teos jatkui siron ilmavana aidossa wieniläisklassisessa hengessä. Mainio Pori Sinfoniettan syyskauden aloitus.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: