Kei Iton ja Pori Sinfoniettan laatutyössä kuului sivistyksen ääni - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Kei Iton ja Pori Sinfoniettan laatutyössä kuului sivistyksen ääni

Pori Sinfoniettan alttoviulun äänenjohtaja Kei Ito soitti solistina Virtuoottista loistoa -konsertissa. Orkesteria johti kapellimestari Eugene Tzigane.­

20.11. 12:30

Virtuoottista loistoa. Eugene Tzigane, kapellimestari, Kei Ito, alttoviulu. Pori Sinfonietta Promenadisalissa 19.11.

Kei Ito esitteli hyvin vapautuneen oloisesti alttoviulun ilmaisumahdollisuuksia heti Carl Stamitzin alttoviulukonserton ensimmäisessä osassa.

Oman orkesterin solistina esiintyminen vahvisti hienostuneen muusikon kuvaa, josta Porissa yhden vuoden asunut Ito on ehtinyt antaa jo useita esimerkkejä orkesterinsa ja Palmgren-kvartetin jäsenenä.

Lempeästi puhuttelevassa soitossa kuultiin paljon alttoviulun värisävyjä. Taiturillinen ensimmäisen osan kadenssi naulitsi kuulijan mielenkiinnon.

Vain harvat Sinfoniettan solistina soittaneet viulistit ovat kyenneet osoittamaan Kei Iton alttoviulun käsittelyn ja lavaesiintymisen kaltaista ykseyttä musiikin kanssa.

Konsertin otsikossa luvattu virtuoottinen loisto ilmeni parhaimmalla mahdollisella tavalla teoksen kunnioittamisena. Voi sanoa, että Iton ja Sinfoniettan laatutyössä kuului sivistyksen ääni.

Samanlainen henkevä meno jatkui Franz Schubertin Sinfoniassa nro 2. Kapellimestari Eugene Tziganen ja Sinfoniettan kemiat tuntuivat kohtaavan.

Sointikudoksen yksityiskohdat tekivät vaikutuksen elävyydellään, ja kokonaisuudesta rakentui vahva. Myöhäisteini-ikäinen säveltäjä tuntui olevan varhaisen romantiikan eturintamassa tällä sinfoniallaan.

Schubertin sinfonian ensimmäisen osan teema muistuttaa Beethovenin Prometheus-alkusoiton teemaa. Kuluvan vuoden juhlavuosisäveltäjä Beethoven oli siis mukana tässäkin konsertissa. Schubert oli suuri Beethovenin ihailija.

Jonkin Sinfoniettan aiemman konsertin Schubert-esitys ei minua aivan vakuuttanut. Tällöin epäilin jopa kappaleen pätevyyttä, joka on kyllä tarpeetonta. Sinfoniat pitää vain esittää oikeassa hengessä, kuten nyt tapahtui.

Hyvä esimerkki tästä oli sinfonian toinen osa, jossa soittajat esittelivät orkesterin värisävyjä innoittuneesti muunnelmamuodon edetessä.

Lue myös:

Japanilaiselle muusikkopariskunnalle oli kuin lottovoitto työllistyä Poriin – ”Täällä voi ilmaista itseään vapaammin kuin Japanissa”

”Elämässä mikään ei ole varmaa, ja pandemia on saanut monet meistä ymmärtämään sen”, sanoo palkittu kapellimestari Eugene Tzigane, joka johtaa Pori Sinfoniettaa seuraavat kaksi viikkoa

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?