Onko okei, jos tyttö haluaa olla poni? – Mari Rantasila ohjasi suositun lastenkirjasarjan ensimmäisen elokuvaversion - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Onko okei, jos tyttö haluaa olla poni? – Mari Rantasila ohjasi suositun lastenkirjasarjan ensimmäisen elokuvaversion

Ohjaaja Mari Rantasila ja Ponin näyttelijä Jenni Lausi ottivat kuvaajan pyynnöstä hassut ilmeet. Naurua riitti myös Puluboin ja Ponin leffaa kuvatessa.

14.6.2018 16:30

Tyttö, joka pukeutuu turpaan, kuvittelee olevansa hevonen ja seurustelee mielikuvitusystävänsä, r-vikaisen pulun kanssa. Onko tämä ihan normaalia tulevalle ekaluokkalaiselle? Se askarruttaa Poni-tytön vanhempia Mari Rantasilan ohjaamassa Puluboin ja Ponin leffassa.

Veera Salmen samannimiseen lastenkirjahittiin perustuva elokuva kuvaa eskarista päässeen, mielikuvituksekkaan lapsen elämää parin viikon ajan ennen koulun alkua.

Poni ei ole se perinteisin lastenelokuvien tyttö.

–Hän on tosi vauhdikas ja villi tyttö, joka tykkää tehdä ja oppia uusia asioita, kuvailee 8-vuotias Jenni Lausi, joka näyttelee ensimmäistä päärooliaan elokuvassa. Hän on aikaisemmin näytellyt orpolasta Onneli ja Anneli -lastenelokuvassa, mutta siinä oli vain muutama repliikki.

Ohjaaja Mari Rantasila kertoo, että ei ollut aivan helppoa löytää oikeanlaista lapsinäyttelijää Ponin rooliin.

–Oli haastavaa löytää tyttöä, jonka olisi helppo näytellä niin monenlaisia tunteita. Poni on välillä iloinen, välillä tosi vihainen, välillä surullinen. Ja tietysti lapsesta itsestään piti löytyä sellaista energiaa, jota Ponissakin on.

Toinen haaste elokuvassa oli Puluboin hahmo. Veera Salmen kirjoissa Puluboi on ihan vain pulu, mutta Rantasilan visio oli alusta lähtien, että elokuvassa Puluboin on oltava oikea näyttelijä, ei esimerkiksi animoitu lintu.

Aapo Puusti valikoitui 50 nuoren näyttelijän joukosta androgyynin, beatboksaavan, kujertelevan Puluboin rooliin. Hahmo on vaativa, sillä siinä pitää olla fyysisesti lintumainen, puhua hurjan nopeasti ilman r-kirjaimia ja lisäksi käyttää ääntä monin tavoin, korkeasta lapsekkaasta äänestä dressman-henkiseen syvään mainosääneen.

Ja tientenkin pitää tulla toimeen vastanäyttelijänsä kanssa. Se sujui hyvin.

–Hän oli todella mukava ja kun näyttelimme yhdessä niin paljon, meistä tuli hyviä ystäviä. Opin Puluboilta beatboksaamaan! Lausi kertoo.

Pukusuunnittelija Ninja Pasanen teki kolme eri prototyyppiä Ponin ilmeikkäästä turvasta.

Perinteisiin lastenelokuviin verrattuna Puluboissa ja Ponissa käydään läpi melko syvällisiä teemoja erilaisuudesta, leikistä ja kasvamisesta.

Poni ei millään haluaisi mennä kouluun, koska aikuiset ovat sitä mieltä, että hänen mielikuvitusleikkinsä hevosena olemisesta pitäisi lopettaa, kun eka luokka alkaa. Hän kehittelee itselleen mielikuvituskaverin, Puluboin, jonka kanssa he juonivat erilaisia tapoja, joilla kouluun menemisen voisi välttää.

Jenni Lausin suosikkikohtaus elokuvassa on se, jossa Poni ja Puluboi alkavat puhelinmyyjiksi. Neljän tonnin pölynimuri ei meinaa mennä kaupaksi, mutta kun hinnaksi sovitaan kymppi ja kaupanpäälle luvataan tötteröhattu, niin johan alkaa kauppa käydä.

Elokuvan aikuisia katsojia voi myös huvittaa täsmäoloterapeutti Tarja Tuska, joka parantaa stressaantuneita lapsia ja aikuisia näyttämällä vuoron perään levottomia ja seesteisiä kuvia ja opettamalla heille tässäolemisen taitoa. Eihän se ihan putkeen mene.

–Ponin äitihän yrittää tehdä kaikkensa, että asiat menisivät hyvin. Usein vanhemmille vaikka koulun alku on jännittävämpi paikka kuin lapsille, Rantsila pohtii.

Pukusuunnittelija Ninja Pasanen teki kolme eri prototyyppiä Ponin ilmeikkäästä turvasta.

Valtavirrasta poikkeaa myös se, että lastenelokuvassa tyttö on pääosassa. Hänellä on vahva oma tahto eikä hän epäröi sanoa vastaan vaikkapa koulun rehtorille.

–Jos ajattelen vaikka omaa lapsuuttani, ei silloin ollut näin toiminnallisia, tuntevia tyttöjä elokuvissa päähenkilöinä.

Puluboin ja Ponin leffassa ei toisteta minkään yhden kirjan tapahtumia, vaan käsikirjoitusta on muokattu esimerkiksi lisäämällä joitakin henkilöitä ja jättämällä joitakin pois. Kirjoissa Ponin äiti saa hermoromahduksen, mutta sitä ei elokuvassa nähdä.

–Se oli meillä aluksi mukana, mutta kaikkea ei pysty käsittelemään yhdessä elokuvassa. Joten rajasimme äidin ja isän ongelmia pois ja keskityimme Ponin maailmaan, Rantasila sanoo.

Kirjailija Veera Salmi oli mukana käsikirjoitustiimissä, joten elokuva on muutoksista huolimatta uskollinen kirjojen anarkistiselle hengelle.

Lapsiin kielellä leikittelevät kirjat ovat uponneet hyvin, ja niitä on ilmestynyt jo viisi. Jenni Lausi luki ensimmäisen Puluboi-kirjan kuultuaan, että hänet oli valittu rooliin.

–Hauska kirja. Paljon pieruja, hän arvioi.

Puluboin ja Ponin leffa ensi-illassa 3. elokuuta.

Kirjasarjan ensimmäinen elokuvaversio

Veera Salmen Puluboi ja Poni -kirjasarjaan kuuluu jo viisi osaa.

Siitä on tehty teatteriversioita, kuunnelmia ja minisarja Pikku Kakkoseen.

Kustannusoikeudet on myyty Tanskaan ja Ruotsiin.

Kirjoissa seikkailevat puhuva pulu nimeltä Puluboi sekä Poni-tyttö, jonka okea nimi on Mai.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: