Merja Koskiniemi on Sorin Sirkuksen uusi rehtori, joka on syntynytkin lähellä sirkusta - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Merja Koskiniemi, 54, jätti lehtorin työn Helsingissä sirkuksen takia – "Intuitiolla päätin lähteä, uskon merkkeihin"

Sorin Sirkuksen uusi rehtori Merja Koskiniemi ei oikeasti tee itse temppuja. Hän mahdollistaa opinnot muille. Sen verran heittäytyjää tuoreessa rehtorissa kuitenkin on, että hän oli heti valmis leikkimään eri välineillä kuvausta varten.

19.4.2018 21:00

Kun Merja Koskiniemi ensimmäistä kertaa astui pienen poikansa kanssa Sorin Sirkuksen ovesta, pelle otti heidät ovella vastaan.

Parin päivän päästä Koskiniemen isä joutui sairaalaan. Isän ambulanssilla kuljettanut pelastustyöntekijä sai Koskiniemessä aikaan oudon tunteen: missä hän oli miehen nähnyt?

Sitten Koskiniemi tajusi. Se oli sirkuslainen Jouni Kivimäki arkityössään.

Siinä se tuli, sirkuksen ja klovnin rooli kirkastui: hauskuuttaja, jonka maskin takaa voi tulla esiin kipeitä, yllättäviä asioita, syvällisiäkin.

Tuolloin Koskiniemen isä pelastui.

Kotiinpaluu

Nyt Merja Koskiniemi istuu Sorin Sirkuksen neuvotteluhuoneessa, kirkkaanpunaisten, vihreiden ja keltaisten tuolien keskellä ja sanoo:

–Tuntuu kuin olisin tullut kotiin.

Merja Koskiniemi on Sorin Sirkuksen sirkuskoulun uusi rehtori. Maneesimestari Kivimäestä, entisestä pellestä, tuli lopulta Koskiniemen työkaveri.

–Aika lailla tunteella ja intuitiolla päätin lähteä tänne. Uskon merkkeihin.

Merja Koskiniemi kulkee töihin poikansa kuvan alta. Ola Laitinen taiteili kolme vuotta Sorin Sirkuksen esiintyvässä ryhmässä.

Koskiniemi jättää nyt työnsä Metropolia Ammattikorkeakoulussa kulttuurituotannon lehtorina ja tutkintovastaavana.

Hän on jo aloittanut tehtävät sirkuksella osa-aikaisesti, kesän myötä työ kokopäiväistyy.

–Olen sen ikäinen, että jos joku sanoo minulle, että luotamme sinuun ja kokemukseesi ja kyse on tällaisesta paikasta... ei mua enää tulla kyselemään, Koskiniemi sanoo.

"Pyyteetön taidekasvattaja"

Koskiniemi kulkee työhuoneelleen joka päivä poikansa kuvan alta. Poika Ola Laitinen oli kolme vuotta Sorin Sirkuksen esiintyvässä ryhmässä.

–Poikani pääaine oli yksipyöräinen, Koskiniemi kertoo.

Poika oli lapsena kerran Koskiniemen mukana toimittajan juttukeikalla sirkuksessa. Poika ilmoitti sen jälkeen, että hän haluaa sirkukseen.

Koskiniemi on nähty sirkuksella myös kaatamassa kahvia ja repimässä pääsylippuja. Hän on ollut mukana koulun Vanhempainringissä.

Sirkuksen kuuluisa tirehtööri Taina Kopra sanoo, että tuntuu kuin Koskiniemi olisi jo pitkään ollut sirkuksen kalustoa.

–Merja on pyyteetön taidekasvattaja, Kopra sanoo.

Tanssijan nilkka

Sirkuksen maneesilla trapetsit roikkuvat katosta, kumiset jättipallot reunustavat seinää hyvässä järjestyksessä. Kaikkialla on valtavia patjoja kuin lapasesta riistäytyneissä korkeushyppytreeneissä. "Kässäripalikat" lukee puisissa härpäkkeissä.

Sorin sirkuksen uusi rehtori ei oikeasti itse tee temppuja. Hän mahdollistaa sirkustaidetta ja sen opiskelua muille.

Sen verran heittäytyjää Koskiniemessä kuitenkin on, että hän suostuu heti kiipeämään ensimmäistä kertaa elämässään katosta roikkuvan vanteen sisään. Siviilipalvelustaan sirkuksessa suorittava jonglööri Anssi Kolehmainen osuu auttamaan.

Kerran vanteelle päästyään, Koskiniemen selkä kaartuu poseeraukseen ja hymy syttyy kameralle. Nilkka ojentuu automaattisesti – tanssijan nilkka.

Tinkimätön kriitikko

Yhdeksänvuotiaana Koskiniemi aloitti tunnit Birgitta Kiviniemi-Cheremeteffin balettikoulussa. Kuten muutkin tanssi-ihmiset, Koskiniemi tietää, että se oli ratkaiseva askel. Tampereen tanssiskene oli tarkkaan karsinoitunut sen mukaan, kenen opettajan koulussa kävi tunneilla.

Jo ennen klassista balettia ja jazztanssia Koskiniemi kävi vähän aikaa kansatanssissa.

–Se, että olen aloittanut kansantanssilla, yllättää minut itsenikin, Koskiniemi nauraa.

Yliopistoaikoina Koskiniemi opiskeli myös tanssia Hollannissa. Hän oli vaihto-opiskelija ennen vaihto-opiskelijuutta.

–Soitin sinne itse ja he sanoivat, että tule.

Myöhemmin Koskiniemi toimi myös näyttämöllisen viestinnän läänintaiteilijana.

Jos Merja Koskiniemi joutuisi valitsemaan yhden välineen, hän alkaisi harjoitella kankaalla.

Koskinimi tunnetaan myös tinkimättömänä tanssikriitikkona. Hän panee myös opiskelijansa Metropoliassa Helsingissä joskus kirjoittamaan arvioita, vaikka he eivät sitä taitoa tulisi koskaan elämässään käyttämään.

–On helppo olla jotakin mieltä täysillä baarissa esityksen jälkeen. Arviota varten ajatuksensa joutuu analysoimaan ja perustelemaan, Koskiniemi sanoo.

Koskiniemi on jo aiemmin pari vuotta pitänyt tanssitunteja myös Sorin Sirkuskoulussa.

Tanssitausta sopii sirkuksen kanssa yhteen hyvin.

–Sirkus ja tanssi limittyvät, Koskiniemi sanoo.

Sirkus opettaa sinnikkyyttä

Puhuessaan sirkuksesta Koskiniemi syttyy.

–Sirkuksessa voi epäonnistua ja se ei ole mikään katastrofi. Olin tanssin puolella tottunut siihen, että jos tanssiesityksessä tulee moka, se on ihan kamala paikka. Sirkusesityksissä on hyvin vapauttavaa, että jos jokin temppu ei onnistu, sitä voi yrittää uudestaan. Ja miten yleisö lähtee siihen mukaan ja antaa voimaa, Koskiniemi sanoo.

–Jos tekijä onnistuu, se on hienoa ja kaikki taputtavat hulluina. Mutta jos temppu ei onnistu parin kokeilukerran jälkeen, yrittänyttä ei lytätä. Ajatellaan, että elämä on tällaista. Ja sitten mennään eteenpäin. Ja ihminen tekee jotain muuta hienoa.

Koskiniemen mielestä sirkuksessa aistii hyväksyntää.

–Jos täällä sirkuksessa nuoret oppivat sen, se kantaa monella muullakin alueella. Yhtälailla työpaikalla.

Kaikki eivät aina onnistu, mutta sitten kokeillaan uudestaan. Toisilta saa apua, tehdään yhdessä.

–Ei kaikista sirkusoppilaista tule ammattilaisia, mutta he oppivat paljon sellaisia asioita, joita he voivat hyödyntää myöhemmin elämässä.

Koskiniemi luettelee: Nauttimaan siitä, mitä he tekevät. Rohkeutta. Uskallusta. Olemaan oma-aloitteisia. Asettamaan tavoitteita ja ponnistelemaan niiden eteen. Periksiantamattomuutta.

–Nämä ovat asioita, joita kaikki työnantajat nykyään arvostavat, Koskiniemi sanoo.

Vielä mahtuu mukaan

Sorin sirkuskoulu järjestää taiteen perusopetusta. Syksyllä sirkuksen oppilaskoulu ottaa käyttöön uudet opintosuunnitelmat. Niiden myötä opintojen rakenne uudistetaan. Ajatuksena on, että yleinen oppimäärä on kertaviikkoinen, harrastamista. Laaja oppimäärä on tavoitteellisempi, useita treenikertoja viikossa.

Ensi syksynä sirkuskoulussa on enemmän paikkoja kuin aikaisemmin.

Kaiken taiteen keskellä, mitä harrastat?

–Olisi kiva sanoa vaikka, että neulon tumppuja. Mutta olen järkyttävän työorientoitunut!

Sorin Sirkuksen uusi rehtori Merja Koskiniemiei itse ole sirkustaiteilija, mutta kiipesi pyynnöstä ensimmäistä kertaa elämässään vanteelle keinumaan katosta.

Merja Koskiniemi

Sorin Sirkuksen rehtori.

Syntynyt Tampereella Viinikan kaupunginosassa.

Perheessä mies ja kaksi aikuista lasta.

Asuu omakotitalossa Koivistonkylässä.

Koulutus filosofian maisteri Tampereen yliopiston yleisen kirjallisuuden draamalinjalta, suorittanut taiteilijan pedagogiset opinnot Teakissa ja opiskellut tanssia Hollannissa.

Työskennellyt Metropolia Ammattikorkeakoulussa kulttuurituotannon lehtorina ja tutkintovastaavana.

Kirjoittanut Aamulehteen tanssista ja sirkuksesta vuodesta 2001.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: