Koreografi Johanna Nuutinen: Äärimmäinen fyysinen rasitus luo uuden mielentilan - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Äärimmäinen fyysinen rasitus Kansallisbaletissa esiintyessä tuotti kiinnostavan mielentilan – Johanna Nuutinen teki tästä tunteesta esityksen Poriin

Pori Dance Companyn tanssijat Meri ja Riikka Tankka tavoittelivat Johanna Nuutisen ohjaamina erityistä rentouden ja irtipäästämisen tilaa päästäkseen lähemmäs itseään, toisiaan – ja yleisöä.

19.11.2017 10:00

Koreografi Johanna Nuutinen tunnetaan etenkin Kansallisbaletin tanssijana. Hän työskenteli Kansallisbaletissa 15 vuoden ajan ja esiintyi useissa päärooleissa.

Tänä vuonna Nuutinen jättäytyi rohkeasti vapaaksi koreografiksi, esiintyjäksi ja ohjaajaksi.

–Kysyin itseltäni kolme kysymystä: kuka olen, mitä haluan ja mitä on tehtävä, jotta pääsen sinne, minne haluan. Ihmisenä kasvu, suunta johon haluan kehittyä, oli numero yksi, Nuutinen kertoo.

Kansallisbaletin sopimus sitoi hänet työhön kuudeksi päiväksi viikossa. Nuutinen oli kuitenkin vuodesta 2011 tehnyt enenevässä määrin omia koreografioita ja ottanut niitä varten myös virkavapaata.

–Halusin alkaa jakaa kokemuksiani ja tärkeäksi kokemiani ajatuksia muiden kanssa – ja kehittää itseäni sen vuorovaikutuksen kautta, Nuutinen sanoo.

Freelancerina hän on työskennellyt eri alojen taiteilijoiden kanssa, yhdistänyt tanssia videotaiteeseen ja tuonut sitä galleriatiloihin.

Porissa Nuutiselta nähdään maanantaina Room-teoksen kantaesitys. Se sai alkunsa tunteesta, jonka Nuutinen koki usein sekä esiintyjänä että katsojana: Kun esirippu meni kiinni, esitys olisi ollut vasta oikeasti alkamassa.

Kansallisbaletissa Nuutinen saattoi tanssia suurella lavalla kolmekin eri roolia kolmen ja puolen tunnin teoksen aikana. Siinä tilanteessa aerobinen kunto on koetuksella ja suuret lihasryhmät väsyvät. Ammattitanssijoita verrataan syystä huippu-urheilijoihin.

–Palautumiseen ei ole yhtä paljon aikaa kuin huippu-urheilussa, Nuutinen naurahtaa.

Mutta hän huomasi, että esityksen jälkeen ylimääräinen jännitys ja esittäminen olivat pudonneet pois.

–Rasitus ajaa siihen, että alan tuntemaan enemmän. Ei ole energiaa tehdä mitään ylimääräistä.

Näistä lähtökohdista hän alkoi luoda koreografiaa Pori Dance Companyn tanssijoille, Meri ja Riikka Tankalle.

Koreografiaan liittyy yleismaailmallinen ajatus:

–Mitä rennompia pystymme olemaan, mitä vähemmän ennakkoluuloja kannamme mukanamme, mitä vähemmän kehon jännitteitä kannamme, sitä selkeämpiä voimme olla ajatustemme kanssa ja suhteessa toisiin.

Meri ja Riikka Tankka harjoittelivat Johanna Nuutisen Room-koreografiaa.

Nuutinen haluaa, etteivät tanssijat esitä hetkeä, vaan tuntevat sen. Koreografian rakenteen sisällä pyritään päästämään irti ja löytämään vapautunut tila.

–Ilman irti päästämistä mikään uusi ei pääse saapumaan kehoon tai mieleen entisen tilalle.

Tässä voi halutessaan nähdä viittauksen myös hänen omaan elämäntilanteeseensa, uuteen alkuun.

Kansallisbaletin vuosilta hänen mieleensä jäi monta kohokohtaa. Yksi niistä oli rooleista viimeisin, sisko Tero Saarisen Kullervossa.

Parhaita kokemuksia yhdisti se, että niissä hänelle jäi tanssijana tilaa löytää uusia näkökulmia läsnäololle.

–Näiden roolien kautta ymmärsin, ettei tilaa anneta otettavaksi, se tila vain otetaan esiintyjänä siinä hetkessä ja tuodaan siihen omia sävyjä.

Johanna Nuutinen

Syntynyt 1983.

Tanssija/koreografi.

Opiskeli Suomen Kansallisoopperan balettikoulussa 1992–2002.

Työskenteli Suomen Kansallisbaletissa 2002–2017.

Suomen edustaja EBU:n tanssikilpailuissa Lontoossa 2001. Pro Dance -palkinto 2011.

Omia kohokohtia vuosien varrelta Kansallisbaletissa: Jiri Kylianin Forgotten Land, Sylvie Guillemin Giselle, Johan Ingerin Walking Mad ja Tero Saarisen Kullervo.

Koreografina saavutti kansainvälistä näkyvyyttä Jopsu ja Timo Ramun kanssa tehdyllä lyhytelokuvalla Me – Story of a Performance. Elokuva on nähty kymmenillä elokuvajuhlilla ympäri maailman.

Saanut lukuisia apurahoja, muun muassa Suomen Kulttuurirahaston kolmevuotisen työskentelyapurahan 2017.

Johanna Nuutisen Room-koreografian ensi-ilta Porin teatterissa Tanssikuu-festivaalilla maanantaina 20.11. kello 19. Samana iltana Pori Dance Company esittää myös Geon Hyauk Jinin teoksen Venus: A Blind Angle.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut