Tarina ruotsalaisesta formulatähdestä yllättää – kuvaus raa'asta autourheilusta ja hurjista kuskeista kerää F1-legendat yhteen - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Tarina ruotsalaisesta formulatähdestä yllättää – kuvaus raa'asta autourheilusta ja hurjista kuskeista kerää F1-legendat yhteen

Ruotsalaisen formulakuskin Ronnie Petersonin (1944–1978) tarinan kertova SuperSwede-dokumentti kerää F1-legendat kokoon.

24.8.2017 15:30

SuperSwede – Ronnie Petersonin tarina

Ohjaus: Henrik Jansson-Schweizer.

Pääosissa: Niki Lauda, Mario Andretti, Jackie Stewart, Nelson Fittipaldi, NinaKennedy

Kesto: 1h 27min.

Ikäraja: K7.

Ensi-ilta: Promenadi 3, pe 17.30.

Vuonna 1978 Keke Rosberg aloitti F1-uransa. Hän ajoi mestaruuteen neljä vuotta myöhemmin. Keken debyyttivuonna ajettiin kohtalokas Monzan-osakilpailu, jonka lähtökiihdytyksen jälkeisessä onnettomuudessa sai surmansa ruotsalainen superkuski Ronnie Peterson.

–Hän ei koskaan luovuttanut, kertoo vaimo Barbro Peterson.

Pätkä on ajalta, jolloin Peterson oli huipulla ja vahvasti elossa. Surumieli leijuu dokumentin yllä, sillä Peterson ei ollut vain arvostettu mies radalla, vaan todistajien mukaan aidosti hyvä ihminen.

Asiantuntijat ovat läheisiä sekä F1-legendoja. Petersonin tytär Nina Kennedy astelee ensimmäistä kertaa Italiassa radalle, jossa hänen isänsä kuoli. Jackie Stewart, Niki Lauda ja Emerson Fittipaldi kertoilevat kilpakumppanistaan, josta heillä tuntuu olevan aidosti vain hyvää sanottavaa.

SuperSwede tulee Rosbergin ohella lähelle suomalaisia ikävän mutkan kautta. Vuonna 1973 radan oikealle kaartuva Curva Grande koitui kahden ratamoottoripyöräilijän, suomalaisen Jarno Saarisen ja italialaisen Renzo Pasolinin kohtaloksi.

Petersonin tarinan höystetään aikakauden sirkuksen kulttuurihistorialla.

Nykyajan F1 on valtavan tekninen ja kontrolloitu autourheilun Vatikaani, jossa kaikki tapahtuu rituaalien ehdoilla. Oikeastaan hyvä niin. Ei tule ruumiita.

Toista oli 1970-luvuilla. Autot syttyivät kolareissa tuleen, ja varikkohommat näyttävät uhkarohkeilta improvisaatioilta. Radalla otettiin isoja riskejä. Kuskit olivat hurjapäitä, eivätkä ihmiskoneita, kyborgeja.

Paikasta toiseen siirryttiin kiertävän sirkuksen kaltaisissa karavaaneissa. Eri tallien kuskit olivat siviilissä parhaita kavereita.

Formula-maailma oli samaan aikaan raakaa autourheilua että kansainvälisen jetsetin glamour-kenttä, vaikka kulissien takana miehet ja autot olisi pidetty kasassa teipillä, liimalla, purkalla ja klemmareilla.

Hienossa dokumentissa yksilötragedia, ruotsalainen urheiluhistoria ja F1-menon hullut vuodet lomittuvat. Ronnie Petersonin veli kertoo kokemuksistaan liikuttavasti. Peterson istui ja sitten makasi palavan autonsa vieressä.

–No, ainakin hän elää, kertoo veli ajatelleensa.

Seuraavana aamuna Ronnie oli jo kuollut.

Dramaattisissa kuvissa nähdään, kuinka kilpailevan tallin kuski James Hunt ryntää Petersonin palavan auton viereen ja kiskoo kaveriaan turvaan. Monzan kirous jatkui, eikä se edes ollut sattumaa. Järjestäjät tekivät ensin virheen liian aikaisessa lähtöliputuksessa ja sitten sulkiessaan alueen onnettomuuden jälkeen. Lääkintähenkilökunta ei päässyt heti paikalle.

Maailman hohdokkaimpiin kuuluvan urheilubisneksen lajin ja yhden superlahjakkuuden henkilökohtaisen tragedian kohtaaminen saa mielen herkäksi.

Vaarat voi lukea elävienkin olemuksesta. Ensimmäisen mestaruutensa vuonna 1975 26-vuotiaana ajanut ja nykyään Mercedes-tallin puheenjohtajana toimiva Niki Lauda joutui vuonna 1976 karmeaan onnettomuuteen, jonka seurauksena hänet kasvonsa leikeltiin uuteen kuosiin. Hän on kilpa-ajon vaarojen kasvot sekä konkreettisesti että vertauskuvallisesti.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: