Oraalisia leikkejä ja abstrakteja tarinoita: Nuoret taiteilijat Siiri Nevalainen ja Johanna Alanko esittäytyvät Galleria 3h+k:n vierekkäisissä huoneissa - Kulttuuri - Satakunnan Kansa

Oraalisia leikkejä ja abstrakteja tarinoita: Kaksi nuorta, intohimoista taiteilijaa esittäytyy vierekkäisissä huoneissa

Nämä hedelmät eivät mätäne. Siiri Nevalaisen installaatioissa muuttuva yhdistyy muuttumattomaan.­

24.8.2017 18:00

Kuinka kauan keitetty spagetti pysyy seinässä kiinni?

Entä millä aikataululla etenee tuubista ulos pursotetun hammastahnan jähmettymis- ja murentumisprosessi?

Ja vielä yksi kysymys: imeekö 80-prosenttinen viina kaiken värin punaviinimarjan lehdistä?

Kuvataiteilija Siiri Nevalainen myöntää, että hänellä on lievä oraalinen fiksaatio, joka ujuttautui ensin hänen performansseihinsa ja nyt myös installaatioihinsa.

–Huomasin, että esityksissäni oli yhdistävä tekijä – laitoin aina jotain juttuja suuhuni. Kerran se oli saastaista vettä, jossa olin ottanut jalkakylvyn. Toisella kerralla harjasin hampaani maassa käyneellä tahnalla, Nevalainen hymyilee.

Nevalainen huomasi vasta jälkikäteen toistuvan teeman, joka oli syntynyt täysin intuitiivisesti. Nyt hän tarttuu aiheeseen tietoisemmin pikku installaatioissaan, joista muodostuu yhtenäinen taidenäyttely.

Niin, oraalinen fiksaatiohan merkitsee sitä, että lapsuuden oraalivaihe on jäänyt päälle. Oraalivaihe on puolestaan freudilainen termi, joka tarkoittaa ihmisen vauvavaihetta, jolloin ihmisenalku saa erityistä tyydytystä puremisesta, imemisestä ja muista suun toiminnoista.

Siiri Nevalaisen taiteelliselle ilmaisulle tyypillistä on spontaani leikkisyys. Arkiset materiaalit ovat helposti saatavilla, ja niillä on hauska testailla kaikenlaista.

–Irrotan arkisia esineitä niiden normaalista kontekstista vähän vinksahtaneeseen ympäristöön. Mietin ja testailen aika paljonkin, mutta yritän olla uskollinen alkuperäiselle idealle. Ylityöstäminen voi syödä idean tehoa.

Nevalainen pitää myös siitä, että hänen teoksillaan on ajallinen ulottuvuus. Spagetin ja hammastahnan kaltaiset elementit muuttuvat näyttelyviikkojen aikana.

Muuttuville kohteille kontrastina toimivat muuttumattomat kohteet. Nevalainen onkin koonnut tekohedelmiä ja muita muovisia ruokajäljitelmiä perinteiseksi asetelmaksi. Nämä pysyvät ennallaan näyttelyn alusta loppuun.

–Siinä mikään ei mätäne, vaan kaikki on ikuista, Nevalainen maalailee.

Vielä enemmän huomiota kiinnittää toinen asetelma, jossa on hammastahnatuubin lisäksi erilaisia hampaidenhoitoon liittyviä välineitä sekä tekohampaita ja oikeita hampaita, kruununaan taiteilijan oma viisaudenhammas.

Tämä teos on eräänlaista jatkoa Dental Hygiene -installaatiolle, joka oli Nevalaisen lopputyö Kankaanpään taidekoulusta vuonna 2016.

–Saan usein ideoita juuri, kun olen nukahtamassa. Ennen lopputyöprosessia näin mielessäni teoksen, jossa keskellä oli hammastahnatuubi. Siihen oli kiinnitetty naruilla hiirenloukkuja, jotka puristivat tuubista tahnan pois.

Johanna Alanko maalaa joka päivä. Kun draivi on päällä, työt alkavat aamukahdeksalta ja päättyvät iltakymmeneltä.­

Ensin kaukaa, sitten läheltä. Sitten vielä kauempaa, ja lopulta nenä aivan kiinni maalauksessa.

Johanna Alanko kutsuu katsomaan teoksiaan eri etäisyyksiltä. Yksityiskohtaisemmat ja suurpiirteisemmät elementit saavat mielen muodostamaan esittäviä selityksiä abstrakteille teoksille siitä riippuen, kuinka kaukaa teoksen kokija teosta tarkastelee.

Alanko antaa värikylläisten maalauksiensa nimillä vihjeitä siihen, mitä hän itse niissä näkee: Savotta, Kukkapenkissä, Vinyylilevyt.

–Aina kun maalaan, kerron itselleni tarinaa. Toivon, että tämä tarinallisuus välittyy myös katsojalle, Alanko selittää.

Kun Alanko maalaa, hän totisesti maalaa. Kaikki Porin näyttelyn 26 suhteellisen suurikokoista maalausta ovat syntyneet tämän kesän aikana.

–Maalaan käytännössä joka päivä. Silloin kun on draivi päällä, työskentelen aamukahdeksasta iltakymmeneen.

Melkoisella draivilla nuori taiteilija on rakentanut koko uraansakin. Hän on vasta valmistumassa Kankaanpään taidekoulusta vuonna 2018, mutta ehtinyt pitää jo kahdeksan yksityisnäyttelyä, joista kolme Madridissa ja yhden Puolassa.

–Minulla on kova intohimo, rakastan työtäni ja tarvitsen tekemistä. Minulla on isoja unelmia.

Focus on Alangon ensimmäinen näyttely Porissa, mutta seuraavaa ei tarvitse kauaa odottaa. Viikko Galleria 3h+k:n näyttelyn purkamisen jälkeen avautuu näyttely Poriginal Galleriassa.

Taiteellinen intohimo on lähtöisin varhaisesta lapsuudesta, sillä Alanko on harrastanut keramiikkaa viisivuotiaasta lähtien.

–Palaan edelleen keramiikkaan silloin, kun haluan pitää taukoa maalaamisesta.

Siiri Nevalainen ja Johanna Alanko

Galleria 3h+k:ssa avataan perjantaina kaksi näyttelyä, Siiri Nevalaisen Oral Explorations ja Johanna Alangon Focus.

Näyttelyt ovat esillä 14. syyskuuta asti.

Vuonna 1990 Haukivuorella syntynyt Siiri Nevalainen valmistui Kankaanpään taidekoulusta vuonna 2016.

Oral Explorations on Nevalaisen ensimmäinen yksityisnäyttely. Hänet tunnetaan myös monista performanssiesityksistä.

Vuonna 1993 Juuassa syntynyt Johanna Alanko valmistuu Kankaanpään taidekoulusta vuonna 2018.

Focus on Alangon yhdeksäs yksityisnäyttely. Hän on pitänyt näyttelyitä Suomen lisäksi Espanjassa ja Puolassa.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?