Kolumnit

Voittaja-asento tekee hyvää someniskalle

Voittaja-asento tekee hyvää someniskalle
Johanna Puukka

Aina olet lukemassa – pilaat vielä silmäsi, tokaisi mummo ja jatkoi: ”Ota nyt harja käteesi, ja lakaise vaikka rappuset.”

Vanhan kansan mummo patisteli lastenlastaan irti joutilaisuuden turmeluksesta.

Nykynuorisolla on toiset turmelukset. Älykännyköiden innokas räplääminen rasittaa kyllä silmiä, mutta sinistä valoa hohtava ruutu tekee paljon muutakin. Se vie huomiokyvyn, yöunien, levon ja rauhan lisäksi myös ryhdin.

Älypuhelin on pieni ja näppärä, eikä se paljoa paina, mutta niska on sen kanssa yllättävän kovilla. Tuhoa aiheuttaa etukumara asento, joka vääntää kaularankaa ja asettaa niskanikamille jopa yli parinkymmenen kilon taakan. Jumitus ja ylös jännittyvät olkapäät salpaavat koko ylävartalon. Päätäkin särkee ja väsyttää.

Keski-ikäinen muistaa itsensä kyllä oikaista, kun vanha ruoto alkaa väkisinkin valittaa. Nuori voi sen sijaan unohtua asentoon pitkäksikin aikaa, koska elämässä, maailmassa ja kaverisuhteissa on pysyttävä kiinni.

Koulut etsivät keinoja siihen, miten irrottaa lapset välitunneiksi puhelimista ja saada heidät liikkumaan. Jotkut koulut ovat jo yhdessä vanhempien kanssa kieltäneet kouluaikaisen viihdekäytön.

Jumitukseen syyllistyvät myös monet aikuiset. Toimistotyön ruutu vaihtuu kotona tablettiin tai älypuhelimen näyttöön, ja työpäivän tauollekin kännykkä seuraa usein mukana.

Jos etukumara asento toistuu usein ja pitkään, se alkaa vaikuttaa ryhtiin. Niska painuu kyttyrään kuin entisaikojen emännällä ainaisissa askareissaan.

Selkäliitto muistuttaa, että someniska vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihmisen hyvinvointiin.

Liitto nostaa esiin Harvard Business Schoolin apulaisprofessori Amy J.C. Cuddyn tutkimuksen. Siinä verrattiin lysähtäneen ”puolustusasennon” ja ”voima-asennon” eroja hormonipitoisuuksissa.

Lysähtäneessä someasennossa minuutin ajan olleiden syljen kortisolipitoisuus nousi 17 prosenttia ja testosteronimäärä laski 10 prosenttia. Voima-asennossa syljen kortisolipitoisuus laski neljänneksen ja testosteronipitoisuus nousi 19 prosenttia.

Kortisoli on stressihormoni, joka jatkuvasti koholla ollessaan ei ole hyväksi.

Elvyttävään voima-asentoon pääsee, kun istuu kädet ristissä niskan takana sivulla, jalat pöydällä tai seisten kädet ylhäällä voittaja-asennossa.

Muista ryhti! Näin komensi topakka mummoni, kun pääni painui liiaksi kirjan ylle.

Saisikohan älypuhelimeen ladattua komenteleva mummo -sovelluksen?


Kommentit (2)

  • Kielikyylä

    ”Elvyttävään voima-asentoon pääsee, kun istuu kädet ristissä niskan takana sivulla, jalat pöydällä tai seisten kädet ylhäällä voittaja-asennossa”.
    Tuskimpa noista ohjeista kukaan ottaa onkeensa:
    – miten istutaan kädet ristissä niskan takan sivulla?
    – miten seistään kädet ylhäällä voittaja-asennossa, varsinkin kun pitäisi räplätä kännykkää?
    Jonkinlaiset havaintokuvat olisivat olleet paikallaan

  • Nimetön

    Asiaa. Oikeat työasennot ja liikunta ovat terveyen perustekijöitä. Valistuskampanjan paikka etenkin nuorille.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös