Suuri osa suomalaisista kuolee elämäntapasairauksiin – lääkäriltä tiukka viesti: Näillä valinnoilla voit vähentää omaa sairastumisriskiäsi

Monipuolinen ruokavalio, hyvät yöunet, päivittäinen ulkoilu ja elämästä nauttiminen. Siinä kaiken ikäisten hyvän olon avaimet, kiteyttää yleislääketieteen erikoislääkäri Anna Harjulahti. "Joku valitsee sen elämäntavan, että haluaa tupakoida ja syödä epäterveellisesti ja ottaa ne sairaudet. Sekin on joku valinta", hän toteaa.

Elina Saarikoski
Suuri osa suomalaisista kuolee elämäntapasairauksiin – lääkäriltä tiukka viesti: Näillä valinnoilla voit vähentää omaa sairastumisriskiäsi
Päivi Savolainen

Suomalaiset kuolevat tällä hetkellä keskimäärin noin 81-vuotiaina ja yli 100-vuotiaita maassa on jo noin 800. Vaikka elinajanodote on noussut, väestön terveyden kehitys ei ole ollut pelkästään positiivista.

Vuodeosaston osastonlääkäri Anna Harjulahti kertoo elämäntapasairauksien lisääntyneen. Suurin osa suomalaisista kuolee sydän- ja verisuonisairauksiin, syöpäsairauksiin, diabetekseen ja hengityselinsairauksiin. Muistisairaudet ovat kansantauti.

Sairauksia voidaan vähentää vaikuttamalla riskitekijöihin kuten tupakointiin, epäterveelliseen ravintoon, liikunnan puutteeseen ja haitalliseen alkoholin käyttöön.

Harjulahti liputtaa säännöllisen liikunnan sekä terveellisen kotiruuan ja perinteisen lautasmallin puolesta. Kauppojen valmisruuatkin saavat lääkäriltä hyväksynnän – makkaroita lukuun ottamatta. Tärkeintä olisi kovien rasvojen välttäminen.

–Voi, viinerit, piilorasvat. Napostelu ja keksipaketit kaapissa johtavat ylipainoon. Ei totalitaarista kieltoa kuitenkaan, vaan maalaisjärkeä. Puolet lautasesta kasviksia ja suolapurkki pois pöydästä, Harjulahti ehdottaa.…

Huonot elintavat altistavat muistisairauksille

Alkoholin aiheuttamat haitat näkyvät terveyskeskuksen vastaanotoilla korostuneesti kesän jälkeen. Alkoholia saattaa alkaa kulua enemmän myös vaihdevuosi-iässä tai eläkkeelle siirtymisen yhteydessä.

–Monella voi olla tapa, että juo useamman lasillisen illalla, siinä ovat piilevinä haittoina lihominen ja maksan rasvoittuminen. Ikääntyvissäkin saattaa yllättäen huomata, että alkoholia kuluu yllättävän paljon. Huimauksen ja kaatuilun taustalla voi olla alkoholi, toteaa Harjulahti.

Hän muistuttaa, että alkoholi altistaa myös dementialle, toisin sanoen liottaa aivoja. Siinäkin ihmiset ovat erilaisia, toisilla on suurempi riski dementoitumiselle. Suvusta voi periytyä alttiutta, jota alkoholi korostaa. Muita muistisairauksien riskitekijöitä ovat kohonnut verenpaine, suurentunut veren kolesterolipitoisuus, glukoosiaineenvaihdunnan häiriöt, tupakointi, ylipaino ja vähäinen fyysinen aktiivisuus. Muistin kannalta tärkeitä ovat myös foolihappo- ja B12-vitamiinit.

Muistisairaudet kuitenkin yleensä alkavat vasta 70–80-vuotiaana.

–Monet 60-vuotiaat ovat huolissaan muististaan, mutta silloin on yleensä syynä kiire ja stressi. Jos itse on huolissaan, se on aina hyvä merkki, mutta jos läheiset ovat huolissaan, silloin löytyy sairautta herkemmin.

Päivi Savolainen
Ruuhkavuosiaan elävä vuodeosaston osastonlääkäri Anna Harjulahti tasapainottelee perheen, arjen, työn ja oman jaksamisen välillä.

Ruuhkavuosiaan elävä vuodeosaston osastonlääkäri Anna Harjulahti tasapainottelee perheen, arjen, työn ja oman jaksamisen välillä.

On oma valinta, miten elämänsä käyttää

Anna Harjulahti toteaa, että kaikilla on yksi elämä. Miten sen käyttää, on oma valinta. Elämäntapojen viilausta ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa. Eläkepäiviin asti ei kannata elämästä nauttimista siirtää, vaikka 70-vuotiaatkin ovat nykyään ”nuoria”.

–Kannattaa elää jokaista hetkeä. Ei niin, että elää kuin viimeistä päivää, mutta nauttia joka hetkestä. Mitä enemmän ikää tulee, sitä tärkeämpää on tehdä sitä, mikä tuntuu hyvältä. Kaikki pienikin parannus on aina hyvä. Nautinnon kautta.

–Jos tulee sairaus, niidenkin kanssa oppii elämään. Kummasti elämä löytää uudet uomansa silloinkin.

Lääkäri soisi, että joka tapauksessa ihmiset heräisivät huolehtimaan itsestään ennen kuin epäterveet elämäntavat ovat aiheuttaneet palautumattomia vaurioita. Isot ongelmat tulevat ilmi usein liian myöhään. Esimerkiksi maksakirroosi ei anna oireita etukäteen.

–Joku valitsee sen elämäntavan, että haluaa tupakoida ja syödä epäterveellisesti ja ottaa ne sairaudet. Sekin on joku valinta. Ihmisen vastuu itse itsestä on tärkeää. Ei voi ajatella, että elää epäterveellisesti ja sitten hakeutuu lääkäriin ja paranee kertaheitolla. Pitää rakastaa itseään.

Optimistit elävät muita pidempään

Vuodeosaston osastolääkärinä Anna Harjulahti on havainnut yksinäisyyden ja masennuksen lisääntyneen ikäihmisillä. Hän peräänkuuluttaa elämästä nauttimista ja positiivista elämänasennetta. Tutkimustulokset osoittavat optimistien todennäköisesti elävän muita pitempään. Elämäänsä mielekkäänä pitävät ja positiivisesti tulevaisuuteen suhtautuvat iäkkäät pitävät itsestään huolta paremmin kuin synkemmin elämään suhtautuvat.

Sosiaalisilla suhteilla on iso merkitys henkiselle hyvinvoinnille. Mieliala voi vaikuttaa siihen, miten hyvin potilas noudattaa lääkityksiään tai hakeutuu hoitoon uusien oireiden vuoksi. Yksinäisyys voi korostaa sairauden oireita ja vaikeuttaa esimerkiksi osastolta kotiutumista.

–Siinä korostuu sosiaalisen tukiverkoston tärkeys. Ystävät, naapurit, mitä tahansa. Ihmisen, jolla on kavereita ja positiivinen elämänasenne, on helpompaa kotiutua osastolta kuin ihmisen, jolla on vähemmän elämän sisältöä. Siinä on ehkä pelkoa yksin olosta.

Liikunta ehkäisee ja hoitaa

Kohonnutta verenpainetta

Lihavuutta

Tyypin 2 diabetesta

Sepelvaltimotautia

Sydämen vajaatoimintaa

Polven ja lonkan nivelrikkoa

Niska- ja alaselkäkipuja

Nivelreumaa

Keuhkoahtaumatautia

Astmaa

Masennusoireita

Monia syöpäsairauksia.

Jutussa käytetyt lähteet: UKK Instituutti ja Duodecim


Kommentit (6)

  • Nimetön

    Tämä on niin tätä uskontoa. En usko tuota konsulttia, joka kehottaa ottamaan suolapurkin pois pöydästä. Ihminen tarvitsee myös suolaa. Ja luomuvoi on luonnontuote toisin kuin erilaiset tekemällä tehdyt levitteet.

  • Elämänkilo

    Sairauksia voidaan vähentää vaikuttamalla riskitekijöihin kuten liialliseen hiilihydraattien syöntiin, epäterveelliseen rasvattomaan ravintoon, liikunnan puutteeseen ja haitalliseen alkoholin käyttöön.Terve vanhus liputtaa säännöllisen liikunnan sekä terveellisen rasvaisen kotiruuan ja perinteisen hiilihydraatittoman lautasmallin puolesta. Kauppojen valmisruuat jääköön kauppaan– kokolihamakkaroita lukuun ottamatta. Tärkeintä olisi kovien rasvojen lisääminen ja siemenistä tehtyjen kasvisrasvojen ja hiilihydraattien runsas vähentäminen
    Leivät, pikkuleivät ja jälkiruuat voidaan valmistaa ilman viljojakin.Totaalinen kielto kaikelle viljalle. Käyttäkää maalaisjärkeä. Puolet lautasesta maanpäällisiä kasviksia ja loput rasvaista liharuokaa, juomaksi maitotuotteet ja sokerittomat ja lisäaineettomat mehut
    Lääkäreiden yleiset hoitosuositusten mukaiset elintavat altistavat muistisairauksille. Ikääntyvissäkin saattaa yllättäen huomata, että pari lasi päivässä alkoholia kuuluu terveeseen vanhuuteen. Huimauksen ja kaatuilun taustalla on usein kolesterolilääkitys, turha insuliinihoito ja lääkkeiden yhteisvaikutus. Hiilihydraattien ja rasvattoman ruuan syöminen altistaa myös dementialle, toisin sanoen vahingoittaa aivoja. Muistin kannalta tärkeitä ovat myös foolihappo- ja B12-vitamiinit. Vanhetessa kevyt liikunta on myös tärkeää.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös