Suuri osa mökeistä jää myymättä ensimmäisenä kesänä – tässä kolme tärkeintä syytä

Mökkiin liittyy usein paljon tunteita ja se näkyy hinnoittelussa.

Anne Haapalainen
Suuri osa mökeistä jää myymättä ensimmäisenä kesänä – tässä kolme tärkeintä syytä

Kiinteistövälittäjä Jouko Mäkelä esittelee kuivanmaan kesämökkiä, jonka pyyntihinta on hieman alle 40 000 euroa. 23 neliön saunamökki sijaitsee Myllykylässä aivan Nokian ja Hämeenkyrön rajalla.

Anne Haapalainen

Kesämökkikaupan sesonki on lyhyt – yleensä jo juhannukselta kysyntä alkaa hiipua.

Koska sesonki on lyhyt, osa mökeistä pysyy myynnissä myös seuraavana kesänä. Kiinteistövälittäjästä riippuen arviot vaihtelevat siitä, kuinka suurelle osalle mökeistä näin käy.

Kiinteistömaailman Kari Jääskeläinen arvelee, että jopa 80–90 prosenttia mökeistä jää myymättä ensimmäisenä kesänä.

Jouko Mäkelä Kiinteistönvälitys Kiinteistö ja Rakennus Mäkelästä puolestaan arvioi, että puolet mökeistä näkee kaksi kautta.

Miksi mökki sitten jää myymättä?

Ensinnäkin kyse on hinnoittelusta.

–Asuntoon verrattuna mökkeihin liittyy enemmän tunnetta. Siellä on vietetty vapaa-aikaa, juhlia ja mökeiltä on mukavia muistoja, ettei mökistä hennota luopua, Jääskeläinen sanoo.

Tunneside nostaa myyjän toivomaa hintaa.

Ostaja ei jaa samaa tunnesidettä eikä ole valmis maksamaan ylihintaa.

–Toisaalta ostajan kannattaa aina tarjota jotain. Suomalaiset ovat usein liian kohteliaita, mutta ei tarjouksesta loukkaannuta ja siihen saa aina vastauksen, Risto Mäkelä rohkaisee.

"Ensivaikutelma on tärkeä"

Tunneside vaikuttaa myös siihen, että mökkiä ei pistetä myyntiin vielä silloin, kun paikat on jaksettu pitää kunnossa.

–Mökistä on huolehdittava samalla tavalla kuin omakotitalostakin. Kaikki mikä ränsistyy, sen arvo huononee. Ei perintö silloin säily, Risto Mäkelä sanoo.

Jos ostajaehdokasta on vastassa myytävän mökin pusikoitunut ja leikkaamaton piha, jonka rakennukset repsottavat, into ostaa voi laantua jo ennen lähempää tutustumista, vaikka rakennukset ja piha olisivatkin sinällään viehättävät.

–Ensivaikutelma on tärkeä, kun kurvataan pihaan: osa voi pelästyä. Ostajan hyvä fiilis on tärkeä, Santeri Järvensivu Hämeen Asuntovälityksestä sanoo.

Järvensivu neuvookin mökin myyjää siistimään pihan ennen mökin näyttöä. Remontteihin sen sijaan ei kannata ruveta.

–Jo pienellä vaivannäöllä pystyy vaikuttamaan ensivaikutelmaan. Vaikka se ei nostakaan hintaa, se helpottaa myymistä, Järvensivu sanoo.

Sijainti ratkaisee

Kesämökkien sijainnilla on myös oleellinen merkitys.

Ison vesistön rannalla olevasta kiinteistöstä ollaan valmiita maksamaan enemmän.

Nokialla Pyhäjärven rannat ovat suosituimmat, seuraavaksi tulee Kulovesi.

Toki pienemmätkin järvet kiinnostavat, mutta osalle ne eivät käy lainkaan vähäisten veneilymahdollisuuksiensa vuoksi.

Sijainti on hinnan ja mökin kunnon lisäksi määräävä tekijä mökin kiinnostavuuteen.

Oma merkityksensä on myös lähistön aktiviteeteillä.

–Vaikka toisaalta haetaan omaa rauhaa, ihmiset eivät lähde aivan korpeen. Kesälomalla halutaan käydä esimerkiksi Särkänniemessä, Jääskeläinen sanoo.

Hän näkeekin, että mökkiostajat arvostavat nykyään yhä enemmän mahdollisuuksia tekemiseen kesämökin lähiympäristössä.

Vaatimustaso noussut

Vaikka kiinnostusta edelleenkin riittää myös kuivanmaan mökkeihin ja varustetasoltaan maanläheisiin, ostajien vaatimustaso on noussut.

–Keski-ikäiset ostajat vaativat sisävessan ja suihkun. Ne nuoret aikuiset, joilla on mahdollisuuksia mökin ostamiseen, saattavat taas ajatella, että vanhassa mökissä on liikaa töitä ja joka vuosi on tehtävä jotakin, Järvensivu sanoo.

Jääskeläinen huomauttaa, että ympärivuotiseen käyttöön rakennetut mökit käyvät kaupaksi hyvin, vaikka ne olisivat hintaviakin. Lukumääräisesti tällaisia mökkejä on myynnissä vähän.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös