Paljastatko profiilikuvassasi liikaa? Jo koirankuva verkossa voi johtaa huijausyrityksiin

tomi vuokola
Paljastatko profiilikuvassasi liikaa? Jo koirankuva verkossa voi johtaa huijausyrityksiin

Poliisin mukaan verkkohuijarit saattavat käyttää tietolähteinään esimerkiksi Facebook-tilien tietoja ja kuvia.

Anni TolonenAlma Media

Talven aikana paljastuneet puhelinhuijausyritykset ovat vain jäävuorenhuippu. Näin kertoo Helsingin poliisin rikoskomisario Heikki Sandberg, joka tuntee erilaiset huijausyritykset hyvin. Yleisiä ovat etenkin erilaiset verkkohuijaukset, joiden määrät ovat kasvaneet sitä mukaa kuin verkon käyttäjämäärätkin.

Rikoskomisario huomauttaa, että internetissä kannattaa pitää varansa jo perustietojen kanssa, sillä huijarit tietävät, mitä tekevät.

– Jos olisin esimerkiksi innokas kalamies ja etsisin kalastustuotteita netistä, huijarit pistäisivät tämän merkille. Sitten minulle tarjottaisiin yhtäkkiä halpaan hintaan kalastustuotteita ja olisin onnessani, että nytpä kävi hyvin. Tilauksessa olisi kuitenkin kyse huijauksesta, Sandberg kuvaa.

Huijarit tutkivat mahdollisen uhrinsa kiinnostuksenkohteita internetistä ja käyttävät tietojaan hyväkseen. Uhri tarttuu syöttiin todennäköisemmin silloin, kun tarjolla on hänelle tärkeitä ja tarpeellisia asioita.

– Huijausviesti liittyy yleensä mahdollisen tilaajan elämään hyvin tarkasti. Joku laittaa Facebookiin tai Instagramiin aina koirankuvia ja se huijari huomaa tämän. Tarjotaan jotan kivaa asiaa, kuten ilmaiseksi tilaajalahjaksi koirankoppia. Kun syöttää verkkoon tietonsa, antaakin ne huijarille eikä mitään koirankoppia tulekaan. Huijari hyödyntää sitä maailmaa, josta ihminen on kiinnostanut ja käyttää sitä täkynä, Sandberg kuvaa.

Sähköpostihuijaukset yleisiä Suomessa

Myös suomalaisia huijataan nyt yhä useammin sähköpostilla, ja muualla Euroopassa ilmiö on näkynyt jo pitkään.

Viestintäviraston tietoturva-asiantuntija Jesse Alho kertoo, että Viestintävirastoon ilmoitetaan viikoittain yksittäisistä sähköpostihuijauksista. Näissä tapauksissa huijari lähettää toimitusjohtajan nimissä sähköpostia laskunmaksuosastolle, ja pyytää työntekijöitä maksamaan erilaisia laskuja. Toisen identiteetti on helppo kopioida sähköpostiviestiin.

– Tämä on varsin yleinen huijaustapa Suomessa, Alho kertoo.

Myös rikoskomisario Sandberg tuntee huijaustavan. Poliisin mukaan huijauksia tehdään etenkin kesäaikaan, kun paikalla on sijaisia.

– Jos laskuja lähetellään tuhansia, niistä kertyy lopulta iso potti, rikoskomisario toteaa.

Toinen huijaustapa liittyy palvelumaksuihin ja kulkee nimellä tilausansa. Monille on tarjottu verkossa esimerkiksi erilaisia tuotteita halpaan hintaan. Kun on kirjannut luottokorttitietonsa verkkolomakkeeseen euron iPhonen toivossa, huijaaja laskuttaakin tililtä tietyn summan kuukausittain. Kun verkossa mainostetaan kallista puhelinta eurolla, ”pienen printin” lukeminen unohtuu. Tavallisessa tilausansassa kertaluonteiselta kuulostava kokeilu johtaakin kalliiseen määräaikaiseen tilaukseen.

Tässäkin siis hyödynnetään ihmisen tarpeita ja toiveita.

– Jos kuukausikaupalla on maksanut pieniä summia pitkän aikaan, maksua voi olla hyvin hankalaa saada takaisin, Alho kertoo.

Tilausansa-tapauksissa voi olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos yritys toimii toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Suomalaisten yritysten kohdalla voi kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.

– Jos ihmiselle tulee outo lasku kotiin, osa maksaa sen. Päässä alkaa kulkea heti ajatusmylly, että mitä jos en maksa? Kauhukuvissa tulee muistutusmaksu ja sitten perintä ja ulosotto ja pian ihminen jo maksaakin laskun, ettei vaan käy mitään, rikoskomisario kuvaa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös