Nämä kartat paljastavat tähtitaivaan salat – Hyvät näkymät törmäyskurssilla kanssamme olevaan galaksiin ja jopa 70 tähdenlentoa tunnissa

Talven pimeydellä on puolensa. Pimeys tarjoaa oivallisen mahdollisuuden tutustua tähtitaivaaseen, jos sää on selkeä. Paljain silmin ja tavallisilla lintukiikareilla löytyy taivaalta paljon mielenkiintoista katsottavaa.

Ursa, Jukka-Petteri Eronen

Kun sää on selkeä ja tähtitaivas kirkas, marssi ulos ja etsi tämän jutun lopussa olevan tähtikartan avulla taivaalta tutut tähtikuviot, naapurigalaksimme ja mahtavia tähdenlentoja.

Jukka Arvo

Etsi ensin Otava. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle tähtitaivaan hahmotuksessa, koska Otava on Suomessa aina horisontin yläpuolella. Aina, kun taivas on selkeä, on mahdollista löytää tämä kauhamainen tähtikuvio.

Otavan avulla on helppoa paikantaa Pohjantähti.

Pohjantähti löytyy Otavan kauhaosan reunimmaisten tähtien avulla. Kun jatketaan ylöspäin samaa linjaa näiden tähtien kanssa viisi kertaa tähtien välinen etäisyys, saavutaan Pohjantähteen. Vastoin yleistä harhaluuloa Pohjantähti ei ole mitenkään erityisen kirkas tähti. Se vain sattuu nykyisin sijaitsemaan Maan akselin jatkeella. Näin ollen Pohjantähti pysyy Maasta katsoen paikallaan, ja muut tähdet näyttävät kiertävän sen ympäri.

Pohjantähden avulla voi paikantaa ilmansuunnat; kun katsoo kohti Pohjantähteä, katsoo luonnollisesti pohjoiseen.

Jukka Arvo, Jukka-Petteri Eronen

Näin löydät Andromedan galaksin

Mitä taivaalta sitten kannattaa yrittää bongata joulukuussa? Yksi erityisen kiehtova kohde on Andromedan galaksi. Kyseessä on oman kotigalaksimme Linnunradan naapuri. Andromeda ja Linnunrata ovat törmäyskurssilla ja ne yhdistyvät noin neljän miljardin vuoden kuluttua.

Paljain silmin Andromedan galaksi ei oikein erotu, mutta se löytyy mainiosti aivan tavallisilla lintukiikareilla. Joulukuussa Andromedan galaksi pysyttelee Suomessa jatkuvasti horisontin yläpuolella. Korkeimmillaan se on etelän suunnalla kello 19–20 aikoihin illalla. Galaksi paikantuu varsin helposti Kassiopeian ja Andromedan tähtikuvioiden avulla.

Kassiopeia hahmottuu W:n muotoisena kuviona hyvin. Mikäli havaintopaikka on niin pimeä, että Linnunradan vyö on näkyvissä, kannattaa Kassiopeiaa etsiä vyön varrelta. Kassiopeian alapuolelta, ison neliskanttisen Pegasuksen vasemmalta puolelta löytyy sitten Andromedan tähtikuvio, jonka avulla naapurigalaksimme on helppo löytää.

Kun kiikareilla lähtee seuraamaan Andromedan pystypalkkia ylöspäin, ilmestyy näkökenttään utuinen, pilvimäinen läiskä. Se on Andromedan galaksi eli Messierin luettelonimeltään M31. Galaksin etsimisessä voi ottaa avuksi myös Kassiopeian W-kuvion. Galaksi löytyy W:n ensimmäisestä sakarasta ja Andromedan tähtikuvion pystypalkista vedettyjen linjojen leikkauskohdan alapuolelta.

Vaikka Andromedan galaksi on Linnunradan lähinaapuri, sijaitsee se noin 2,5 miljoonan valovuoden päässä meistä. Valolla kestää siis 2,5 miljoonaa vuotta kulkea galaksien välinen matka. Andromedaa kiikaroiva havaitsija näkeekin galaksin sellaisena kuin se oli 2,5 miljoonaa vuotta sitten. Tähtitaivaan äärellä aikatasot saavat kyytiä.

Jukka Arvo, Jukka-Petteri Eronen

Kaksi meteoriparvea luvassa

Joulukuussa taivaalle tähystelevää katselijaa hemmotellaan myös tähdenlentojen muodossa.

Geminidien meteoriparvi on aktiivinen 4.–17.12. ja sen maksimi osuu todennäköisesti 14.–15.12. väliselle yölle. Geminidien säteilypiste, eli alue, josta tähdenlennot näyttävät tulevan, sijaitsee Kaksosten tähtikuviossa. Tähdenlentoja näkyy kuitenkin joka puolella taivasta. Meteoriparven maksimin aikaan voi näkyä jopa 70 tähdenlentoa tunnissa!

Joulun aikaan osuu vielä toinenkin meteoriparvi: ursidit. Ursideja voi nähdä 17.–26.12. välisenä aikana. Maksimiyö osuu todennäköisesti aamuyölle 22.12. Tuolloin voi nähdä noin 5–10 tähdenlentoa tunnissa. Ursidien säteilypiste sijaitsee Pienen karhun tähtikuviossa, mutta tähdenlentoja näkyy koko taivaan alueella.

Ursa, Jukka-Petteri Eronen

Alla olevan tähtikartan avulla voit selkeällä säällä tutkailla tähtitaivasta.

Kartta esittää tähtitaivaan eteläisessä Suomessa siinä asennossa kuin se on 10. joulukuuta kello 23.

Tähtitaivas on tässä asennossa myös ensi joulukuussa. Sen sijaan planeettojen ja Kuun osalta tämä kartta ei toimi enää ensi vuonna.

Nosta kartta yläpuolellesi, kierrä ilmansuunnat oikeisiin suuntiinsa ja tähyile taivaalle. Tähtikartoissa itä ja länsi ovat päinvastoin kuin maantieteellisissä kartoissa, sillä taivas on havaitsijan yläpuolella, toisin kuin maanpinta. Taivaanlaki on kartan keskellä.

Lisää apua …taivaan tarkkailuun

Tähtitaivaasta kiinnostuneen kannattaa vierailla Tähtitieteellisen yhdistyksen Ursan verkkosivuilla: www.ursa.fi. Sivustolta löytyy esimerkiksi tähtikartta, jonka voi säätää halutulle paikkakunnalle halutun päivämäärän ja kellonajan mukaan.

Tähtitaivaan hahmottamisen apuna voi käyttää myös kännykkäsovelluksia. Esimerkiksi iPhonelle saatava ilmainen Planets-sovellus on osoittautunut varsin toimivaksi.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!