Kolumnit

Kysymättömyys ei työyhteisössä tarkoita sitä, että viesti on sisäistetty

Kysymättömyys ei työyhteisössä tarkoita sitä, että viesti on sisäistetty
Leena Roskala

Lapset ovat uteliaita. He kysyvät, mitä tämä tarkoittaa ja miksi on niin ja miksi näin. Kysymysten virta on loputon. Toisinaan huomaan, että olen aikoja sitten lakannut kuuntelemasta ja vastaan ajattelematta ympäripyöreitä. Vastaanottaja on selvästi tyytymätön ja minä odotan hänen kyllästymistään.

Samaa tapahtuu työelämässä. Tosin kaikissa organisaatiossa aikuiset eivät kysy, eivätkä vastaa. Toimintamalli opittiin joskus teollistumisen myötä ja sillä on yhä menty, vaikka järki sanoo, että seuraava aalto tuli jo. Netti ja mediat pursuavat inspiraatioita uuden sukupolven työpaikoista, mutta oma arki menee konservatiivisemmissa merkeissä.

Ole itse se muutos, jonka haluat nähdä. Työelämän modernia vuorovaikutusta voi harjoitella lasten kanssa. Omat pentuset ovat siinä mielessä parhaita, että he eivät anna yhtään armoa, kuten eivät aina työyhteisötkään. Pienille meriliskoille voi sanoa, että laita kengät jalkaan. Katso, mitä tapahtuu. Viestiin voi lisätä loputtomasti käskevää sävyä ja tuimaa katsetta eikä kenkä mene jalkaan. Tehtävästä suoriudutaan hidastetuin liikkein vasta sitten, kun kaikilla on hermot riekaleina ja joku itkee.

Me viestinnän ammattilaiset sanomme omalla jargonillamme, että pitää tarjota merkityksiä. Kun lapselta kysyy, mennäänkö kirjastoon katsomaan akvaariota, niin lapsi toimii ihan oikein, oma-aloitteisesti ja hämmästyttävän rivakasti. Hän ylittää sekä osaamisensa että kaikki odotukset.

Työyhteisössä hyvä työntekijä kysyy, että mitä ja miksi, kun missiot ja visiot ovat mitään sanomattomia ympäripyöreitä tiivistelmiä powerpointilla. Kaikki eivät kysy ja niin sanotusti jalkautus epäonnistuu. Kysymättömyys ei tarkoita, että viesti on sisäistetty.

Miten tavoitetaan kaikki siten, että he ymmärtävät merkitykset riittävän samalla tavalla ja osaavat motivoituneina soveltaa yhtiön parhaaksi? Toinen on kiinnostunut kaloista ja toinen rakastaa kirjoja, kun kolmannen tarve on maksaa myöhästymismaksut. On oltava taitava houkuttelussa, varsinkaan kun aina ei voi palkita mukaan lähtijöitä jäätelöllä eikä tikkarilla.

Ei edellytä mitään ihmeellistä, tarvitaan leipää ja sirkushuveja. Viestinnän ihana tehtävä on muuttaa strategiakalvot ravitsevaksi ravinnoksi ja yhtälailla tanssiviksi hevosiksi.

Kirjoittaja on viestintätoimiston toimitusjohtaja.


Kommentit (1)

  • Nimetön

    ”Me viestinnän ammattilaiset sanomme omalla jargonillamme, että pitää tarjota merkityksiä.”

    Kolmekymmentä vuotta markkinointia ja viestintäpalveluja ostaneena kysyn, miksi pitää käyttää jargonia? Onko ihan mahdoton ajatus, että asioista voisi puhua suomeksi, siten että kuulija ymmärtää.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös