Kommentti: Välinpitämättömyys liikenteessä on askel kohti kuolonkolaria

Kommentti: Välinpitämättömyys liikenteessä on askel kohti kuolonkolaria
Pasi Mattila

Satakunnan Kansan verkkosivuilla keskiviikkona julkaistu kuvaaja Kari Mankosen omalla kojelautakamerallaan tallentama video Satakunnan teillä nähdyistä hurjista ohituksista on kerännyt paljon huomiota.

Itse uutisen sekä sen sosiaalisen median jakojen yhteydessä on kommentoitu asiaa paljon, mutta sävy on ollut todella hämmentävä.

Suurin osa kommentoijista suorastaan väheksyy videolla näkyviä tilanteita. Useat ihmiset ovat todenneet näkevänsä samanlaisia ja pahempiakin päivittäin. Parhaimmillaan keskusteluissa on todettu, että jos pelkää ei kannata mennä kasitielle.

Välinpitämättömyys on suorastaan silmiin pistävää. Ihmisten ajatusmaailma näyttää olevan sellainen, että kunhan itselleni ei tapahdu mitään, niin aivan sama, miten teillä liikutaan.

Toisaalta suomalainen ja varsinkin satakuntalainen pitää itseään maailman parhaana kuljettajana. Nopeuksien noususta tai tiukoista tilanteista ei tarvitse välittää, sillä eihän mitään ole käynyt ennenkään.

Totuus on kuitenkin se, että kyseisellä videolla nähdään tilanteita, joissa autoilijoilla ei ole varaa yhteenkään virheeseen. Sekunnin murto-osienkin herpaantuminen olisi tehnyt jokaisessa videossa nähdyssä tilanteessa pahaa jälkeä.

Välinpitämättömyys liikenteessä on ensimmäinen askel kohti kuolonkolaria.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Asiaa Ari ja sitten toisilta kuljettajilta puuttuu arviointikyky. Itselläkin on arvio ”pettänyt”, vaikka yli milj.km ajellutt !

  • Ari

    Suomalainen liikenne perustuu kuljettajan 100% toimintavalmiuteen. Liikenteessä varsinkaan taajamien ulkopuolella autoilijan toiminnat on enemmänkin automaatteja ja kuljettajat miettivät paljon muita asioita kuin liikkumistaan. Pienikin herpaantuminen tai häiriötekijä saa aikaan onnettomuuden kenties. Liikennejärjestelmät pitäisi olla passiivisi jolloin ainakin tuhoisimmat yhteentörmäykset ja risteyskolarit saataisiin vältettyä tai ainakin lievennettyä. Surullista on huomata kun tehdään uusi liittymä tai silta niin tien vieressä on merkki: Kiihdytyskaista puuttuu, se on lyhyt tai jotakin muuta vastaavaa. Silloin on jo tehty tietoinen päätös rakentaa halvemmalla ja vaarallisempi. Sama koskee liikenneväylien kapeutta ja kaistojen puutetta. Ihminen kun ajaa 10km jonossa jonkin ns. tientukon perässä on motivaatio lähteä ohittamaan niin suuri, että se tehdään vaarilisemmassa paikassa kuin muuten kuljettaja sen tekisi. Tietysti aina on jokin murto-osa niitä asennevammaisiakin. Liikenne järjestelmä itsessään siis suurimmalta osin saa kunnon kansalaisen toimimaan väärin. Halvempaa on laittaa rajoituksia ja merkkejä ilman, että korjataan infraa..

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös