Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Terveysalan yritykset ovat paljon kiinnostuneempia Porin Kalaholman kuin Lavian asukkaita.

Uudistuksilla pyritään muuttamaan nykytilannetta, yleensä parempaan. Sitten on niitä uudistuksia, jotka korjaavat sitä, mikä on ehjää, ja hajottavat lopullisesti sen, mikä kaipaisi kunnostamista. Suomen historian suurin, jokaista kansalaista koskettava sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus vaikuttaisi olevan jälkimmäistä sorttia. Kansainvälinen vertailu on todennut suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän yhdeksi Euroopan kustannustehokkaimmista. Kustannusten nousupaineessa Suomi etsii silti uudistuksesta säästöjä ja perusteluja sote-markkinoiden vapauttamiselle yksityisille markkinoille on haettu mm. Ruotsin kokemuksista. Koska EU-vertailun mukaan Suomessa tuotetaan nykyisin Ruotsia parempia sote-palveluita huomattavasti halvemmalla, on vaikea nähdä, mistä säästöt tulevat. Tyytyisivätkö monikansalliset sote-pelurit Suomessa pienempiin voittomarginaaleihin? Tuskin. Kuin sattumalta , samassa tulipalokiireessä valmistellaan niin sosiaali- ja terveyspalveluiden laajamittaista yhtiöittämis- ja yksityistämisprojektia kuin omistuksia piilottelevaa hallintarekisteriä. Ja kun vielä sote-yritysten veronmaksua koskeva lakiesitys on täynnä porsaanreikiä, jotka mahdollistavat Suomen verojen välttelyn suurilta ja monikansallisilta toimijoilta, ei voi kuin ihmetellä kenen ehdoilla sote-uudistusta valmistellaan. Yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva yhdistys Finnwatch luonnehti hallituksen esitystä veromenettelylaiksi täydeksi flopiksi, jonka avulla mahdollistetaan aggressiivinen verosuunnittelu ja veroja välttelevän yrityksen suojeleminen julkisuudelta. Olisihan se hienoa, jos jokaisella kylällä olisi tarjolla monen eri toimijan tuottamia terveyspalveluita, joista voisi valita itselleen mieluisimman, mutta valitettavasti valinnanvapaus jäänee haaveeksi sairaille tai kasvukeskusten ulkopuolella asuville. Jo kaupunkien sisällä nähtäneen eroja hyvätuloisten ja terveempien tai toisaalta vähävaraisten ja sairaampien alueiden välillä. Yrityksille tulee olemaan paljon kannattavampaa houkutella asiakkaikseen mieluummin Porin Kalaholman, kuin Sampolan tai Lavian asukkaita. Uudistusta viedään läpi laajamittaisesta kritiikistä ja ilmeisistä riskeistä huolimatta. Kuka esimerkiksi kantaa vastuun, kun potilaan tiedot eivät siirry, kun yhteistä tietojärjestelmää ei vielä ole? Näin laajat uudistukset olisi viisainta toteuttaa kohtuullisella aikataululla ja pienempien kokeilujen kautta, ei kiireellä ja koko kansa koekaniineina.