Junaliikenne pysähtyy kokonaan, jos veturinkuljettajien työriitaan ei saada ratkaisua viimeistään sunnuntaina. Lakon on kerrottu alkavan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä puolilta öin, mikäli sopua ei siihen mennessä synny. Moni yöjuna on silloin liikkeellä.
VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä, jos lakko alkaa, ajetaanko sunnuntaina pohjoiseen lähtevät yöjunat?
”Kyllä, ne ajetaan määräasemilleen. Kaikki ennen puolta yötä lähtevät junat ajetaan perille asti.”
Entä jos junan lähtö myöhästyy yli puolenyön?
”Aikataulun mukaisen ajan mukaan ajetaan, eli myös myöhässä olevat junat.”
Mistä junalipun ostanut tietää, kulkeeko juna vai onko se peruttu?
”Yleisnyrkkisääntönä voi sanoa, että mikäli lakko toteutuu, niin kaikki kauko- ja lähijunaliikenteen junat on peruttu lakon aikana. Meillä on verkkosivuilla kattavasti tietoa peruutuksista. Lisäksi laitamme sähköpostia kaikille, joiden yhteystieto meillä on.”
Päivittyvätkö peruttujen junien tiedot sovellukseen?
”Sovellukseen perutut vuorot päivitetään päivittäin. Ihmiset saattavat ihmetellä sitä, että miksi vielä ei näy peruttuja vuoroja vaikka maanantaille. Sen takia, että edelleen neuvotellaan eikä yhtään vuoroa ole peruttu.”
Kuinka myöhään sunnuntaina odotetaan neuvottelutulosta, ennen kuin vuorot perutaan?
”Totta kai meidän pitää miettiä asiakkaan näkökulmasta, mikä on kohtuullinen hetki, ei se ihan illan viimeisiä tunteja voi olla. Pitää jäädä aikaa tiedottaa asiakkaita ja henkilöstöä ja pohtia kaluston siirtämistä. Toivoisin, että se olisi sunnuntaipäivän aikana.”
Millä keinoin tieto tulee nopeimmin asiakkaalle?
”Meiltä tulee tiedote välittömästi ja laitamme verkkosivuille tietoa, kun lakko on peruuntunut tai vahvistunut.”
Onko mitään korvaavaa liikennettä järjestetty?
”Ei valitettavasti. Tämä on nyanssi, mutta Hanko–Karjaa- ja Iisalmi–Ylivieska-välit, siellä on ratatöitä, niin ne korvaavat bussikuljetukset ajetaan.”
Miten toimin, jos vuoroni on peruttu?
”Hyvitämme asiakkaille peruttujen junien lipuista aiheutuneet kustannukset automaattisesti. Rahat palautuvat tilille kaikkien peruttujen junavuorojen osalta.”
Voiko matkan muuttaa eri ajankohtaan?
”Tällä hetkellä voi muuttaa matkan ajankohtaa ilman muutosmaksua.”
Miten toimin, jos lippu on maksettu käteisellä?
”Sitten pitää hakea korvausta. Ohjeet päivitetään verkkosivuille.”
Onko lakon kestosta mitään arviota?
”Lakon mahdollisesta kestosta ei ole meillä tietoa, ja sen takia junia perutaan päivä kerrallaan.”
Kuinka ruuhkautunut asiakaspalvelu on nyt?
”Eilen iltapäivällä asiakaspalvelussa oli piikki, kun tuli uutinen, että neuvottelutulosta ei hyväksytty. Sen jälkeen on ollut rauhallisempaa. Kysyin juuri asiakaspalvelusta, niin sinne ei ole juurikaan jonoa tällä hetkellä.”
Onko ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta johtuvia ongelmia odotettavissa jo lauantaille ja sunnuntaille?
”Valitettavasti varmaan tulee yksittäisten vuorojen peruutuksia.”
Matkahuollon matkustaja- ja liikennöitsijäpalveluiden johtaja Anu Pekurinen kertoo perjantaina aamupäivällä, että liikennöitsijät eivät ole vielä juurikaan ilmoittaneet bussien lisävuoroista.
Liikennöitsijät tekevät itse päätöksen vuorojen lisäämisestä. Kun ne ilmoittavat Matkahuollolle uusista vuoroista, vuorot tulevat myyntiin sovellukseen ja Matkahuollon verkkosivuille.
”Tietysti meidänkin puolelta toivomus olisi, että reagoidaan mahdollisimman nopeasti, koska vuorot busseissa täyttyvät hyvin nopeasti, jos lakko alkaa.”
Onnibus on yksi Suomen suurimmista kaukoliikenteen liikennöitsijöistä. Kaupallinen johtaja Petteri Rantala kertoo, että kaikki työsuhteessa olevat kuljettajat ovat ajossa jo nykyisillä aikatauluilla.
”Ei meillä oikein ole resursseja järjestää lisävuoroja.”
Rantalan mukaan busseissa on yleensä tilaa maanantaista torstaihin. Viikonloppuisin kysyntä on normaalistikin kovempaa ja autot ovat täysiä.
”Jos lakko jatkuu viikonloppuun asti, niin viikonlopun matkat myydään loppuun kovin varhain.”
Jos lakko alkaa, alkuviikolla arvioidaan, pystytäänkö järjestämään yksittäisiä lisävuoroja, Rantala sanoo.
”Vaikka me löisimme kaikki resurssimme tiskiin, niin ei se varsinaista ongelmaa ratkaise. Kapasiteettia on rajallisesti ja kysyntää olisi monin kerroin enemmän. Mutta yritämme parhaamme.”