Tavarataloketju Puuilon verkkosivuilla ilmeni varhain tiistaina erikoinen ongelma. Verkkosivun tuotehaku nimittäin rupesi tarjoamaan eri tuotteita hakeville varsin poikkeuksellisia hakutermejä.
Kun Puuilon verkkokaupasta haki tuotteita esimerkiksi hakusanalla ”kirves”, tarjosi hakukone vaihtoehtoisiksi hakutermeiksi muun muassa fraasia ”kirves piispa Henrik tappaako”. Piispa Henrikiä pidetään Suomen ensimmäisenä piispana. Kansanperinteen mukaan talonpoika Lalli murhasi piispa Henrikin kirveellä Köyliönjärven jäällä.
Hakusanalla ”säkki” hakukone taas tarjosi aiheeseen liittyväksi hakutermiksi lausetta ”säkki mihin mahtuu ruumis”. ”Vasaraa” haettaessa käyttäjälle tarjottiin muun muassa vaihtoehtoa ”Vasara oiva toikan lasipöllö”. Oiva Toikka oli suomalainen muotoilija, joka tunnetaan muun muassa Iittalalle suunnittelemistaan lasilinnuista.
Kuvakaappaus Puuilon verkkosivuilta. Hakukone tarjoaa Oiva Toikan lasilintuihin liittyviä hakusanoja.
Eri hakusanoilla verkkosivut näyttivät erilaisia sukupuolielimiin viittaavia hakutermejä. Jossain vaiheessa hakutulokset myös muuttuivat. Oiva Toikan lasipöllöä tarjonneella hakusanalla ”vasara” ilmeni aiemmin aivan erilaisia hakuvaihtoehtoja.
Kuvakaappaus Puuilon sivuilta, kun hakusanaksi laittoi ”mittanauha”.
Kuvakaappaus Puuilon verkkosivuilta ”vasara” -haulla.
Osa verkkokaupan tarjoamista hakutermeistä oli erittäin asiattomia. ”Kirvestä” haettaessa hakukone tarjosi piispa Henrikiin liittyvän hakuvaihtoehdon lisäksi myös pääministeri Sanna Mariniin (sd) viittaavia hakusanoja.
Hakusanalla ”lapio” vaihtoehdoksi tarjottiin myös hakutermejä, joissa annetaan ymmärtää, että tarkoituksena on kaivaa ruumis ylös haudasta.
”Moottorisahaa” haettaessa tarjolle annettiin esimerkiksi hakulauseke ”moottorisaha pää poikki huoralta”.
”Moottorisaha” -hakusana näytti epäasiallisuuksia. Kuvakaappaus Puuilon verkkosivuilta.
Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela kertoo, että yritys sai ensimmäiset havainnot kummallisesti käyttäytyvästä hakukoneesta maanantain ja tiistain välisenä yönä.
Saarelan mukaan kyse on ulkopuolisen tahon kiusanteosta tai huonosta vitsistä.
”Ulkoapäin on pystytty lisäämään verkkokauppaan epäasiallisia hakusanoja. Verkkokauppa toimii siten, että käyttäjien hakusanat muodostavat listan tietokantaan. Mitä suositumpi tietty hakusana on, se nousee hakutermien listalla korkeammalle ja sitä tarjotaan käyttäjille”, Saarela selittää.
”Joillain nettisivuilla on tällaista toimintaa, että tehdään roskahakuja, jotka ruokkivat toisiaan.”
Saarela ja Puuilon tietohallintojohtaja Juha Parviainen kertovat, että heillä ei ole syytä epäillä, että verkkokaupassa olisi muita tietoteknisiä ongelmia tai haavoittuvuuksia.
”Tietoturvariskejä ei ole syytä epäillä”, Parviainen sanoo.
Ongelmaa korjataan parhaillaan, epäasiallisten hakusanojen näyttäminen estetään ja verkkokaupan toiminto, joka tarjoaa suosittuja hakusanoja muille käyttäjille, on tarkoitus ottaa pois käytöstä.
”Tilanne on hallinnassa, mutta mainehaittahan tämä on. Kiusallinen ongelma, mitä ei saisi päästää tapahtumaan”, Saarela sanoo.
”Näyttää siltä, että joku on halunnut pitää hauskaa meidän kustannuksella.”