Estonian uppoamisesta uutta tietoa: Merkkejä räjähdyksestä tai törmäyksestä ei ole, laiva ei ollut merikelpoinen

Estonia ei ollut merikelpoinen, onnettomuusviranomaiset totesivat väliraportissaan maanantaina.

Estonian keulavisiiriä nostettiin Utön edustalla 19. marraskuuta vuonna 1994. Estonia upposi keskiviikkona 28. syyskuuta 1994.

23.1. 12:57

Ruotsin ja Viron onnettomuustutkintaviranomaisten alustavien johtopäätösten mukaan vuonna 1994 uponnut autolautta Estonia ei ollut merikelpoinen.

Uusista tiedoista kertoo Viron onnettomuustutkintakeskus maanantaina.

Tutkimuksessa selvisi myös, että tähän asti kerättyjen todisteiden perusteella ei ole mitään viitteitä räjähdyksestä keulan alueella tai törmäyksestä toiseen alukseen tai kelluvaan esineeseen.

Estonia upposi keskiviikkona 28. syyskuuta 1994. Laivan uppoamisessa kuoli 852 ihmistä ja 137 pelastettiin.

Vuonna 1997 julkaistussa raportissa uppoamisen syyksi kirjattiin keulaportin irtoaminen. Keulaportti on laivan etuosassa sijaitseva rungon avattava osa.

Jo aiemmin oli uutisoitu, että yöllä noin kello 1.15 aluksen keulavisiiri irtosi kokonaan, kaatui eteenpäin ja repi samalla vedenpitävän keularampin täysin auki. Vesi vyöryi autokannelle, ja Estonia kallistui nopeasti.

Estonian hylyn luona aloitettiin uudet tutkimukset vuonna 2021. Vuonna 1995 Suomi, Ruotsi ja Viro sopivat hylkyä koskevasta hautarauhasta. Väliaikainen lakimuutos mahdollisti tutkimussukellukset hylylle heinäkuusta 2021 alkaen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut