Kaupunkien liikennemelua saadaan selvästi alemmaksi, jos raskas liikenne sähköistyy

Sujuva liikennevirtakin vähentäisi meluhaittaa.

Raskaiden ajoneuvojen sähköistyminen vähentäisi kaupunkien liikennemelua selvästi. Porin Linjojen bussi kuvattiin 28.7.2021.

20.11. 22:09

Helsinki

Kaupunkikeskustojen liikenteen melua saataisiin tehokkaasti vähennettyä raskaan liikenteen sähköistyksellä. Etenkin kaupunkibussien sekä jakelu- ja huoltoliikenteen siirtyminen sähköön alentaisi merkittävästi keskusta-alueiden melutasoa. Näin arvioivat STT:n haastattelemat asiantuntijat.

Bussit ja jakeluautot kulkevat kaupunkien keskustoissa yleensä varsin alhaisilla vauhdeilla, mutta ne pysähtyvät, kiihdyttävät ja jarruttavat kapeilla kaduilla usein, jolloin ääni kuuluu ja kaikuu selvästi.

Ajoneuvon käyttövoiman aiheuttama melu on olennainen juuri hitaammilla nopeuksilla.

Sähköistymisellä olisi siksi merkittävä vaikutus kaupunkikeskustojen meluun, kertovat sekä Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen että Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

”Kaupunkikeskustat hyötyvät selvästi siitä, että paikallisbussiliikenne ja jakelukuorma-autoliikenne sähköistyvät. Se vaikuttaa todella paljon kaupunkikeskustojen melutasoon”, arvioi Paakkinen.

”Merkitsevää erityisesti kaupunkiympäristössä on bussien ja jakeluliikenteen melu”, täydentää Valtonen.

Sähköbusseilla kustannussäästöjäkin

Kaupunkiliikenteen linja-autoissa sähköistyminen onkin ollut ripeää. Viime vuonna ensirekisteröidyistä kaupunkiliikenteen busseista yli 80 prosenttia oli sähkökäyttöisiä. Vielä nelisen vuotta sitten suurin osa uusista kaupunkien paikallisliikenteen busseista oli dieselkäyttöisiä. Nämä ilmenevät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemista tiedoista.

Tilanne on muuttunut niin kutsutun hankintojen ympäristöohjauksen ja hankintalain vaatimusten vuoksi sekä tekniikan kehittyessä. Kyse on myös rahasta.

”Paikallisbussiliikenne sähköistyy voimakkaasti siksikin, että käyttökustannus on jo halvempi kuin dieselbusseissa. Sama tapahtuu kaupunkijakelussa. Se on tällä hetkellä ihan kohtuuajokilometreillä käyttökustannuksissa tasoissa dieselin kanssa”, laskee VTT:n Paakkinen.

Pitkänmatkan linja-autoissa ja tilausliikenteessä sähköistyminen ei ole vielä päässyt vauhtiin. Kuorma- ja pakettiautoista vain vähäinen osa on sähkökäyttöisiä, sillä niiden käyttövoima on pääosin dieseliä ja jossain määrin bensiiniä.

Liikenne sujuvaksi, melu alemmaksi

Suurin osa ympäristömelusta on peräisin tieliikenteestä.

Liikennemelun voimakkuuteen vaikuttaa luonnollisesti liikennemäärä, jota ohjataan eri toimin. Merkitystä on lisäksi esimerkiksi ajonopeudella ja -tavalla, tien pintamateriaalilla ja sen kunnolla ylipäätään, meluesteillä, ajoneuvoissa käytetyillä renkailla ja sääolosuhteilla.

Meluntorjunnan kannalta olennaista olisi niin ikään, jos kaupunkiliikenne virtaisi sujuvasti, muistuttaa mekatroniikan professori Kari Tammi Aalto-yliopistosta.

”Liikenteen ajohidasteet”, kiertoliittymät ja liikennevalot lisäävät liikenteen melua.

Kyse onkin eri tekijöiden yhteensovittamisesta; alentamalla ajonopeuksia ja säätelemällä liikennevirtaa on haettu muun muassa turvallisuuden parantamista. Toisaalta liikennemelu lisääntyy paikallisesti, kun autoilijat jarruttavat ja kiihdyttävät tämän tästä ja liikenne tökkii.

”Siinä infrassa on paljon ominaisuuksia, jotka lisäävät melua ja polttoaineen kulutusta. Kuka sitten osaa tehdä kompromissin tällaiseen?” Tammi miettii.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut