Itärajan 380 miljoonaa euroa maksavasta aidasta tulisi Rajavartiolaitoksen kaikkien aikojen kallein investointi – Katso tallenne tiedotustilaisuudesta

Testivaiheessa nousee noin kolme kilometriä esteaitaa Imatralle. Kaikkiaan aitaa on tarkoitus rakentaa noin 200 kilometriä.

Havainnekuva näyttä, millainen olisi Suomen puolelle itärajalle rakennettava aita.

18.11. 13:07

Suomen itärajalle suunnitellun järeän esteaidan pilottivaihe rakennetaan Imatralle. Pilottivaiheessa rakennetaan noin kolmen kilometrin mittainen aita Pelkolaan Imatran rajanylityspaikan molemmin puolin.

Pilottivaiheen rakentaminen alkaa ensi keväänä, ja sen on tarkoitus valmistua kesällä.

Rajavartiolaitos kertoi suunnitelmista mediatilaisuudessa Imatralla tänään.

Katso tallenne tiedotustilaisuudesta:

Hallitus on esittänyt tämän vuoden neljännessä lisäbudjetissa kuuden miljoonan euron rahoitusta itärajan aidan pilottivaiheelle.

Pilottivaiheessa testataan valittujen ratkaisujen toimivuutta, kuten urakoiden kilpailutuksia ja maanomistajien kanssa neuvottelua maan lunastamisesta. Kaakkois-Suomessa raja-alue on Suomen puolella lähes kokonaan yksityisomistuksessa.

Suunnitteilla 200 kilometriä aitaa

Kaikkiaan aitaa on tarkoitus rakentaa itärajalle noin 200 kilometriä eli suunnilleen 15 prosenttia koko itärajan pituudesta. Aidasta noin 70 prosenttia tulisi Kaakkois-Suomeen.

Aidan pystyttämistä yli 1 300 kilometriä pitkän itärajan koko pituudelle ei pidetä järkevänä.

Esteaidan hintalapuksi arvioidaan kaikkiaan 380 miljoonaa euroa. Kyseessä olisi yksi Rajavartiolaitoksen kaikkien aikojen suurimmista investoinneista.

Hallitus on esittänyt, että ensi vuoden budjetissa myönnettäisiin 139 miljoonaa euroa aidan ensimmäisen vaiheen rakennuskustannuksiin.

Rajavartiolaitos arvioi, että tällä summalla saadaan rakennettua noin 70 kilometriä esteaitaa. Kaakkois-Suomeen tulisi 52 kilometriä, Pohjois-Karjalaan kahdeksan kilometriä sekä Kainuuseen ja Lappiin molempiin viisi kilometriä. Tämä osuus rakennettaisiin vuosina 2023–2024.

Koko aitahankkeen on määrä valmistua vuonna 2025 tai 2026.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut