Elintarvikeyritykset saaneet huonoja arvosanoja hygieniasta, vanhentuneiden tuotteiden varastoimisesta ja puutteellisista pakkaus­merkinnöistä

Lämpötilahallinta on haastavaa, ja hyvässäkin yrityksessä voi olla siinä ongelmaa, kertoo Ruokaviraston elintarviketurvallisuusosaston johtaja.

STT pyysi Ruokavirastolta vuoden 2022 Oiva-raporteista sellaiset tarkastusraportit, joiden kuluttajille näkyvä hymiöarvosana on huono.

21.8. 11:40

Erilaisille elintarvikeyrityksille on asetettu kieltotoimen­piteitä kuluvan vuoden aikana muun muassa helposti pilaantuvien tuotteiden väärin sulattamisesta, vanhentuneiden tuotteiden varastoimisesta, pakkausmerkintöjen puutteellisuudesta sekä yleisen siisteyden ja hygienian puutteista. Asia selviää STT:n Ruokavirastolta saamista tiedoista.

Ongelmia ilmeni pienten toimijoiden ohella ainakin yhdessä suureen ravintolaketjuun kuuluvassa ravintolassa.

”Kyllä ne usein liittyvät yleiseen hygieniaan, lämpötiloihin tai pakkaus­merkintöihin. Nämä ovat ne yleisimmät syyt”, kuvailee Ruokaviraston elintarvike­turvallisuus­osaston johtaja Marjatta Rahkio kieltotoimen­piteisiin johtaneita syitä.

Elintarvikelain mukaan valvontaviranomainen voi kieltää muun muassa elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, viennin, tarjoilun ja muun käytön, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka, elintarvike­huoneisto tai siellä harjoitettava toiminta aiheuttavat tai voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle.

Kielto voidaan määrätä väliaikaisesti asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvonta­viranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa.

Terveysvaaraan perustuva kielto voi tulla kysymykseen esimerkiksi silloin, jos elintarvike on selvästi pilaantunut, epäasian­mukaisesti sulanut tai elintarvike­huoneisto epähygieeninen.

Vuoden 2022 aikana kieltoja oli asetettu heinäkuun alkuun mennessä yhteensä 15.

STT pyysi Ruokavirastolta vuoden 2022 Oiva-raporteista sellaiset tarkastusraportit, joiden kuluttajille näkyvä hymiöarvosana on huono. Ravintoloissa asiakkaille näkyvissä Oiva-raporteissa hymyilee iloinen naama, jos elintarvike­valvonta­viranomaiset ovat katsoneet toiminnan olevan ”oivallista”. Surullisen naaman merkki taas kertoo, että toiminnassa on havaittu puutteita.

Rahkion mukaan huonojen arvosanojen osuus on pysynyt hyvin samoissa lukemissa vuodesta toiseen.

Lue lisää: Tarkastuksista piirtyy karu kuva yli­vieskalaisesta makkara­­tehtaasta: Pinttynyttä likaa, listeriaa ja hiiren­papanoita

”Pientä muutosta on vuoden 2019 jälkeen alkanut ilmenemään. Huonoja arvosanoja on pikkaisen enemmän, puhutaan siis 1–2 prosentista”, hän sanoo.

Kesäkuussa Ruokavirasto kertoi määränneensä ylivieskalaisen elintarvikeyhtiö Sikabaarin Lihatuote Oy:n lihatuotteita hävitettäväksi 30 000 euron edestä, koska tuotteiden turvallisuudesta ei voitu varmistua. Rahkio kertoo, että vastaavat tapaukset ovat melko harvinaisia, mutta niitä tulee kuitenkin ilmi yksi tai kaksi vuodessa.

”Joka vuosi on jokin kyllä nyt viime aikoina ollut. Täytyy sulkea tai antaa jokin hyvin tiukka määräys, että tämä ja tämä asia pitää hoitaa ja sitten saatte toimia.”

Viime vuonna huonoja arvosanoja annettiin Rahkion mukaan 26 kappaletta, kun tarkastuksia tehtiin yhteensä noin 15 000. Isot ongelmat eivät ole Rahkion mukaan yleisiä tarkastetuissa yrityksissä.

”Tietysti lämpötilahallinta on haastavaa, ja hyvässäkin yrityksessä voi olla siinä ongelmaa”, hän kertoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut