Suomi irtautuu Venäjän kaasusta satojen miljoonien eurojen investoinnilla – Tämä tiedetään Itämerelle saapuvasta Exemplar-aluksesta

Suomi vuokraa pitkällä sopimuksella lng-terminaalilaivan yhdysvaltalaiselta Excelerate Energyltä.

21.5. 12:07

Suomi pyrkii korvaamaan Venäjän maakaasun mittavalla investoinnilla lng-terminaali­laivaan.

Kaasun siirrosta vastaava valtionyhtiö Gasgrid ja yhdysvaltalainen Excelerate Energy ovat tehneet kymmenen vuoden vuokrasopimuksen lng-terminaalilaiva Exemplarista. Lng on nesteytettyä maakaasua, jota voidaan kuljettaa säiliöaluksilla pitkiä matkoja.

Gasgrid arvioi, että terminaalilaivahankkeen kokonaiskustannukset ovat 10 vuoden vuokrasopimuksella noin 460 miljoonaa euroa. Lisäksi syntyy käytön volyymiin liittyviä kustannuksia.

Mikä oikein on Exemplar, jonka varaan Suomen energiaturvaa nyt nojataan?

Kelluva lng-terminaalilaiva tarkoittaa satamarakenteeseen ankkuroitavaa terminaalia. Kun alus on ankkuroitu, nesteytetty maakaasu höyrystetään laivassa uudelleen kaasuksi, joka taas siirretään satamarakenteissa olevan yhdysputken kautta olemassa olevaan kaasuverkostoon.

Suomen edustalle saapuvan lng-terminaalilaiva Exemplarin pituus on 291 metriä ja leveys 43 metriä, kertoo Gasgrid. Esimerkiksi risteilyalus Silja Symphonyn pituus on 203 metriä ja leveys 32 metriä.

Tilavuudeltaan alus on noin 151 000 kuutiometriä, mikä vastaa runsasta 60:ta olympiakokoista uima-allasta. Terminaalilaivaan mahtuu täyteen lastattuna noin 68 tuhatta tonnia lng:tä, mikä tarkoittaa noin 1 050 gigawattituntia energiaa.

Laivan höyrystyskapasiteetti on 140 gigawattituntia päivässä. Vuodessa höyrytyskapasiteetti on jopa yli 40 terawattituntia.

Gasgridin toimitusjohtajan Olli Sipilän mukaan viime viikkoina kaasun kysyntä Suomessa on ollut noin 40 gigawattituntia päivässä. Suomen vuotuinen maakaasun käyttötarve on ollut noin 25 terawattituntia, josta teollisuus käyttää hieman yli 14 terawattituntia.

Kun terminaalilaiva on otettu käyttöön, siihen ryhdytään toimittamaan lng:tä erillisillä tankkereilla maailmanmarkkinoilta. Yksi tankkerin purkukerta kestää noin vuorokauden.

Gasgridin mukaan mahdollisia lng:n tuottajamaita voisivat olla esimerkiksi Australia, Yhdysvallat, Malesia, Algeria, Norja ja Qatar.

Kelluvasta lng-terminaalilaiva Exemplar satamaan ankkuroituna.

Terminaalilaivan sijoituspaikka on Etelä-Suomessa. Tämän tarkempaa sijaintia alukselle ei vielä ole määritetty.

Exemplarille rakennetaan kuitenkin sopivat uudet satamarakenteet Suomen lisäksi Viron rannikolle. Jos rakennustyöt saadaan valmiiksi ensin Virossa, sijoitetaan terminaalilaiva sinne odottamaan Suomen satamarakenteiden valmistumista.

Gasgridin arvion mukaan Suomen satamarakenteet valmistuvat aikaisintaan loppuvuodesta, jos prosessissa ei tule lupiin tai rakentamiseen liittyviä viivästyksiä. Viron satamarakenteiden aikataulua ja käytettävyyttä selvitetään.

Terminaalilaiva haluttaisiin käyttöön jo ensi talveksi. Gasgridin hankesuunnitelman mukaan käyttöönotto voisi tapahtua myös vasta vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä.

Valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk) mukaan terminaalilaivan toimittava Excelerate Energy on sanonut hankkeen aikataulutavoitteen olevan vaativa. Saarikon mukaan siihen yritys on kuitenkin sitoutunut.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut